57% dintre directorii generali se aşteaptă ca incertitudinea geopolitică şi economică să dureze mai mult de un an, însă sunt mai optimişti cu privire la capacitatea lor de a gestiona volatilitatea, potrivit unui studiu EY. De asmenea, 72% consideră localizarea/regionalizarea drept o schimbare strategică pe termen lung, mulţi implementând deja măsuri pentru a spori eficienţa operaţională, iar 48% intenţionează să realizeze tranzacţii M&A anul acesta, crescând vertiginos apetitul pentru parteneriate şi alianţe strategice (73%).
”Cea mai recentă ediţie a studiului EY-Parthenon CEO Outlook a relevat că directorii generali (CEO) din întreaga lume dau dovadă de rezilienţă şi încredere în capacitatea lor de a se adapta la un mediu economic caracterizat prin volatilitate persistentă. 57% dintre respondenţii directori generali sunt de părere că actuala incertitudine geopolitică şi economică se va menţine mult după finalul acestui an, iar 24% consideră că se va prelungi cel puţin trei ani. Cu toate acestea, valoarea indicelui de încredere, un indicator pe o scară de la 1 la 100 care cuantifică atitudinea directorilor generali la nivel global în ceea ce priveşte o gamă largă de aspecte economice, este de 83, cu şapte puncte mai mult faţă de ediţia anterioară a studiului, realizată în luna mai 2025”, arată studiul.
Datele studiului arată că rezilienţa directorilor generali nu provine din convingerea că volatilitatea actuală se va diminua, ci reflectă faptul că ei se acomodează cu incertitudinea, îşi redesenează modelele operaţionale, acceptă schimbarea, devinagili şi găsesc noi modalităţi de a obţine rezultate, în pofida instabilităţii economiei globale.
13 octombrie - Oraşul meu acasă şi la birou (ediţia a IV-a)
O concluzie-cheie a studiului este că directori generali îmbrăţişează schimbarea şi transformarea: 52% intenţionează să îşi majoreze investiţiile pentru a accelera transformarea portofoliului în următoarele 12 luni, iar alţi 39% menţin un nivel de transformare similar celui din ultimii ani.
Studiul indică un consens larg că forma economiei globale se modifică, câştigând teren localizarea (producerea bunurilor în ţara unde vor fi vândute) şi regionalizarea (crearea unor lanţuri de aprovizionare dedicate unei anumite regiuni). 72% dintre directorii generali au declarat că văd localizarea ca pe o schimbare strategică pe termen lung, iar 63% au exprimat acelaşi punct de vedere în privinţa regionalizării. Această reorientare este determinată în mare măsură de nevoia de a se adapta la modificarea dinamicii pieţei şi a aşteptărilor clienţilor, ceea ce ar permite companiilor să reacţioneze mai rapid la cererea locală.
Abordarea strategică pe termen lung se reflectă în planurile actuale ale respondenţilor cu privire la implementările regionale şi locale: 38% au indicat că au finalizat deja planurile de localizare, iar alţi 36% sunt în curs de implementare a acestora. 21% au declarat că au finalizat planurile de regionalizare, iar alţi 35% sunt în curs de punere în practică a acestora. Majoritatea sunt de acord că aceasta este doar o tendinţă temporară, ci o schimbare semnificativă a peisajului, care reprezintă o componentă esenţială a strategiei lor pe termen lung.
”Directorii generali îşi ajustează strategiile de M&A, concentrându-se pe parteneriate strategice care să le ofere flexibilitate şi să le permită să răspundă rapid la provocările pieţei. În mediul economic actual colaborarea devine esenţială pentru a gestiona incertitudinile şi a stimula creşterea. În acest context, 48% dintre directorii generali plănuiesc să iniţieze tranzacţii M&A în acest an, reflectând o orientare clară către integrarea resurselor şi a expertizei din diverse domenii. De asemenea, 73% dintre respondenţi caută parteneriate care să le faciliteze adaptarea la complexitatea mediuluiui economic actual, investind în localizare şi tehnologie”, spune Bogdan Ion, country managing partner EY România & Moldova.
Referitor la perspectivele privind incertitudinea geopolitică, opiniile directorilor generali sunt împărţite: 57% sunt de părere că aceasta va dura peste 12 luni, iar 24% se aşteaptă să depăşească trei ani. Totuşi, doar 19% consideră că lipsa de predictibilitate legislativă le va afecta serios planurile, un semn al creşterii rezilienţei şi încrederii în capacitatea de a îşi conduce companiile într-un mediu global schimbător.
Studiul a arătat că directorii generali conştientizează provocările cu care se confruntă şi, cu toate acestea, creşte încrederea în capacitatea lor de a le depăşi. 79% dintre respondenţi au fost de acord că inflaţia va rămâne un obstacol operaţional major în următorul an, iar 78% se aşteaptă ca şi taxele vamale să reprezinte o provocare. Tehnologia, un motor esenţial al planurilor de tranzacţii ale directorilor generali în acest an, oferă atât oportunităţi, cât şi riscuri. 69% dintre respondenţi consideră că ameninţările la adresa securităţii cibernetice le perturbă eforturile de a inova cu încredere, iar 70% afirmă că principala piedică în calea transformării digitale nu este tehnologia în sine, ci reglementările fragmentate şi neuniforme de la o jurisdicţie la alta.
În ceea ce priveşte perspectivele tranzacţiilor M&A, aproape jumătate dintre directorii generali (48%) se aşteaptă să realizeze tranzacţii obişnuite de fuziune şi achiziţie. Un alt indiciu al creşterii neorganice este faptul că un procent impresionant de 73% dintre respondenţi anticipează realizarea de parteneriate sau alianţe strategice. Această creştere vertiginoasă a apetitului reflectă o preferinţă pentru strategii de transformare neorganică, agilă, care permit companiilor să inoveze şi să se dezvolte fără a se confrunta cu complexitatea achiziţiilor integrale.
SUA rămân principala destinaţie pentru activităţile M&A planificate, urmată de Canada, Marea Britanie, India şi Germania. Se remarcă faptul că 41% dintre directorii generali cu planuri de tranzacţii M&A vizează companii pentru proprietatea intelectuală sau tehnologiile deţinute de acestea, ceea ce subliniază rolul critic al inovaţiei tehnologice în mediul competitiv actual.
Apetitul pentru tranzacţii este ridicat în majoritatea sectoarelor, în special în petrol şi gaze, asigurări şi sănătate, care manifestă cel mai mare apetit pentru tranzacţii M&A în următoarele 12 luni. În acelaşi timp, sectoarele media şi divertisment, bancar, minerit şi prelucrarea metalelor şi tehnologie sunt cele mai înclinate spre parteneriate şi alianţe strategice.
FT Longitude, divizia specializată în cercetare şi marketing de conţinut a Financial Times Group, a realizat, în august 2025, în numele organizaţiei EY, un sondaj online anonim în rândul a 1.200 de directori generali ai unor mari companii din întreaga lume, al cărui scop este să ofere informaţii valoroase privind principalele tendinţe şi evoluţii care au impact asupra companiilor de top ale lumii, precum şi aşteptările liderilor de companii în ceea ce priveşte creşterea viitoare şi crearea de valoare pe termen lung.
Respondenţii au provenit din 21 de ţări (Brazilia, Canada, Mexic, Statele Unite, Belgia, Luxemburg, Ţările de Jos, Franţa, Germania, Italia, Danemarca, Finlanda, Norvegia, Suedia, Marea Britanie, Australia, China, India, Japonia, Singapore şi Coreea de Sud) şi cinci sectoare de activitate (produse de consum şi sănătate, servicii financiare, industrie şi energie, infrastructură, tehnologie, media şi telecomunicaţii). Structura veniturilor globale anuale ale companiilor cuprinse în studiu a fost următoarea: sub 500 milioane dolari (20%), între 500 milioane dolari şi 999,9 milioane dolari (21%), între 1 miliard dolari şi 4,9 miliarde dolari (29%) şi peste 5 miliarde dolari (30%).
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 51,2 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2024.
Prezentă în România încă din anul 1992, EY furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, juridică, strategie şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale. Are birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.