Bugetul Măsurii 3 ”Granturi pentru investiţii acordate IMM”, destinat companiilor afectate de perioada pandemiei, ar trebui suplimentat cu cel puţin 500 milioane de euro, arată compania de consultanţă REI Finance Advisors, care precizează că numai 10% din cele 27.000 companii care au aplicat ar putea primi finanţare.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Bugetul Măsurii 3 - 'Granturi pentru investiţii acordate IMM', destinat companiilor afectate de perioada pandemiei, dar care doresc să îşi continue proiectele de dezvoltare şi în acest an sau să îşi diversifice activitatea, ar trebui suplimentat cu cel puţin 500 milioane de euro sau chiar 1 miliard de euro”, atrage atenţia REI Finance Advisors, companie de consultanţă specializate în atragerea de fonduri europene nerambursabile şi ajutoare de stat.

Micile afaceri din România au depus în ultimii 3 ani proiecte doar pe alocări infime, parte din Programul Operaţional Regional, asta deoarece fondurile alocate investiţiilor în IMM au fost consumate integral la sfârşitul anului 2018 pentru perioada 2014-2020, mai arată compania.

”În ciuda celor aproximativ 27.000 de aplicanţi şi al unui buget total de circa 478 milioane de euro, Guvernul României ia în calcul finanţarea pentru doar 10% dintre companiile care au aplicat, respectiv circa 3.000 de afaceri, dar analizează chiar şi anularea propunerii de finanţare, lucru extrem de grav pentru IMM din România şi pentru imaginea Ministerului Economiei”, spun reprezentanţii companiei de consultanţă.

Cofinanţarea medie care depăşeste 50%, cu o valoare mare raportată la axele de pe fonduri europene de 20-30% - contribuţie a benficiarului, arată nevoia acută de finanţare şi necesită o suplimentare cu încă 500 milioane euro sau 1 miliard euro pentru investiţii, dacă se vor face realocări, adaugă ei.

”În condiţiile date şi în contextul nevoii de finanţare al business-urilor româneşti afectate de pandemie, Guvernul României ar trebui să ia în calcul suplimentarea Măsurii 3 cu sume cuprinse între 500 milioane euro - 1 miliard euro, iar fondurile ar putea veni din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) sau prin accesarea de noi fonduri europene nerambursabile sau chiar apelarea la fondurile neconsumate din Măsura 2, de aproximativ 90 milioane euro. Anularea Măsurii 3, aferentă OUG 130/2020, propunere luată în calcul de Guvern din motive ce ţin de o breşă de securitate a datelor, motiv ce nu poate fi imputat aplicanţilor, - în contextul în care 27.000 companii au pregătit proiectele încă din luna august a anului trecut, au securizat terenuri, au plătit arhitecţi şi consultanţi, - ar putea afecta grav credibilitatea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului. Atragerea de investiţii româneşti şi străine ar trebui să fie o prioritate a Guvernului, iar alocarea resurselor nerambursabile ar stimula extrem de mult investiţiile în dezvoltare pentru companii”, a precizat Roxana Mircea, partener REI Finance Advisors.

OUG 130 a fost emisă în iulie 2020 şi, întrucât nu se punctează în mod expres crearea de locuri de muncă, Schema ajută companiile să îşi consolideze poziţia pe piaţă şi, în mod cert, să creeze minimum 9.000 de noi locuri de muncă. Indiferent dacă se discută de pensiuni/hoteluri cumpărate sau achiziţie de echipamente pentru saloane de remodelare, serviciile trebuie prestate de personal calificat, angajat special pentru aceste proiecte, precizează ea.

După depunerea dosarelor însă, în spaţiul public au apărut o serie de speculaţii potrivit cărora cele mai multe proiecte s-ar fi depus în ultimele 2 zile, o practică înrădăcinată deja ca pe axele unde nu contează cât de relevant este momentul depunerii să se aplice majoritatea proiectelor în ultimele 2 zile, arată compania de consultanţă.

”Dacă au existat breşe şi au fost persoane care au putut accesa şi au comunicat procentele de cofinanţare ale proiectelor depuse, recomandăm să se deruleze o anchetă internă şi să se tranşeze punctual, prin excluderea de la finanţare strict a acestor proiecte, însă nu pedepsirea unui număr de peste 3.000 de aplicanţi pentru o culpă care nu le aparţine. Referitor la procentul de finanţare, numărul proiectelor depuse a fost tot timpul publicat şi ne aşteptam la o concurenţă acerbă, motiv care a condus la depunerea de numeroase proiecte pe achiziţie de clădiri şi la o creştere a cofinanţării în scopul maximizării şanselor de reuşită a proiectului”, a mai spus Roxana Mircea.

Măsura 3 - „Granturi pentru investiţii acordate IMM” a fost creată ca un punct de sprijin pentru companiile afectate de criza COVID, de stimulare şi continuare a investiţiilor din sectoare cheie ale economiei, şi aşa subfinanţate, cum este cazul companiilor din domeniul transporturilor, comerţului sau HoReCa, dar cel mai important, a fost realizată pentru a dinamiza crearea de noi locuri de muncă în aceste industrii.

”În calitate de consultanţi specializaţi, cu peste 450 de cereri de finanţare depuse pe Măsura 3 şi o mobilizare fantastică a tuturor birourilor din ţară, ce a vizat depunerea la timp a tuturor proiectelor, analiza amănunţită a acestora, solicitarea de oferte pentru echipamente, întocmirea devizelor de către arhitecţi, crearea bugetului şi a planului de investiţii, propunerea autorităţilor de a acorda finanţare pentru numai 10% din total, practic să avem doar circa 45 de companii finanţate din peste 450, ar putea crea dezechilibre uriaşe în gestionarea resurselor interne, dat fiind că nu există un calendar de lansare a noilor axe de finanţare pentru exerciţiul programatic 2021-2027. Ne aşteptăm să mai dureze cel puţin 6-9 luni până vom avea deschise noi sesiuni, iar pe termen lung, indiferent de forma propusă de Guvern - limitarea la 10-15% din total aplicanţi sau, mai rău, renunţarea la Măsura 3 - ar fi o lovitură puternică dată de autorităţi mediului de business din România”, a mai precizat Roxana Mircea.

Anularea Măsurii 3 ar putea crea premisele scenariului în care criza s-ar adânci şi mai mult în cele mai afectate sectoare ale economiei.

Măsura 3 - „Granturi pentru investiţii acordate IMM” vizează ca orice companie cu profit de cel puţin 67.000 euro înregistrat în unul din ultimii doi ani să poată solicita grantul maxim de 200.000 euro conform Măsurii 3 şi să atingă 100 puncte dacă aplică pe un cod CAEN cu sold negativ în balanţa comerciala a României şi cofinanţa cu +35% în ţară, respectiv 45% pentru zona Bucureşti-Ilfov.

Ordonanţa 130 a fost adoptată pe 31 iulie şi publicată în Monitorul Oficial 705/06.08.2020 şi a reglementat cadrul de acordare al fondurilor europene pentru a ajuta companiile să depăşească actuala perioadă în care sunt afectate economic de pandemia COVID-19, prin intermediul celor 3 scheme de sprijin: Microgranturi (2.000 euro), Granturi pentru capital de lucru (15% din cifra de afaceri înregistrată în 2019, dar nu mai mult de 150.000 euro/companie şi 250.000 euro/grup) sau Granturi pentru investiţii (între 50 - 200.000 euro).

REI Finance Advisors şi REI International Consulting, parte a REI Grup, sunt companii specializate în elaborarea, implementarea şi monitorizarea proiectelor de investiţii atât prin fonduri europene nerambursabile (Programul Operational Regional, Programul Operational Infrastructura Mare), cât şi pe scheme de ajutor de stat.

Echipa REI Grup numără în prezent 50 de consultanţi în cele opt birouri regionale, cu o vastă experienţă în domeniul atragerii de fonduri nerambursabile pentru companiile cu activitate pe plan local sau internaţional.

REI a atras finanţare pentru peste 800 de proiecte la nivel naţional, cu peste 300 de proiecte implementate şi o rată de succes – lider în domeniu – de 99%. În 2020, REI Grup a înregistrat proiecte aprobate în cuantum de circa 100 milioane euro, iar în acest an valoarea proiectelor aprobate va depăşi pragul de 150 -200 milioane euro.


 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.