Unicom Tranzit, operatorul feroviar privat al cărui tren de marfă a deraiat sâmbătă după-amiază în apropiere de Petroşani, judeţul Hunedoara, accident în care cei doi mecanici ai locomotivei au murit, face parte din grupul de companii Unicom Group, deţinut de familia omului de afaceri Constantin Iavorski, fost ministru al energiei în Republica Moldova la începutul anilor ‘90. Transportatorul feroviar a fost implicat în urmă cu trei ani în scandalul licitaţiilor organizate de CE Oltenia şi CE Hunedoara, la care a participat în asociere cu Grup Feroviar Român, deţinut de Gruia Stoica, acesta din urmă fiind trimis în judecată pentru cumpărare de influenţă cu scopul de a obţine contractul în defavoarea CFR Marfă.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Compania, care activează pe piaţa transportului feroviar de mărfuri din anul 1994, este controlată de Larisa Iavorski (soţia omului de afaceri), Olga Iavorski, Irina Iavorski (fiicele acestuia) şi Constantin C. Iavorski, fiecare cu câte 21% din titluri. Acţionariatul este completat de Constantin Iavorski - 5%, Ion Bucur (directorul general al companiei) - 6% şi Victoraş Florian Bucureanu - 5%, potrivit datelor publice.

Fostul ministru din Republica Moldova în perioada 1990-1991 a început să facă afaceri în România în anul 1993, după ce a ieşit din politică, abordând piaţa importurilor de carburanţi şi combustibili pentru industria energetică şi devenind în scurt timp principalul furnizor de păcură pentru companii mari de pe plan local.

Omul de afaceri moldovean a ajuns anul trecut cel mai bogat om de peste Prut în România, familia sa situându-se pe locul 150 în "Top 300 cei mai bogaţi români", realizat de revista Capital, cu o avere estimată la circa 38 milioane de euro.

Unicom Tranzit, cu circa 900 de angajaţi, a obţinut în anul 2015 o cifră de afaceri de 260,9 milioane lei (58,75 mil. euro), în creştere cu 5,3% faţă de anul precedent, şi un profit de 10,2 milioane lei (2,3 mil. euro), uşor sub nivelul din 2014. Totodată, compania înregistra datorii de 105,6 milioane de lei, cu 15,2% mai mari.

Compania lui Iavorski transportă marfă pentru clienţi precum Arcelor Mittal, Tenarsis Silcotub, Mechel sau Carpatcement, potrivit datelor publicate pe site.

Societatea a intrat în atenţia procurorilor anticorupţie în anul 2014, după ce fostul ministru al Transporturilor Dan Şova a făcut plângere penală împotriva Grup Feroviar Român (GFR) şi Unicom Tranzit, asociere care a câştigat o licitaţie de la Complexul Energetic Oltenia pentru transportul cărbunelui, oferind un preţ cu doar 1 milion de lei mai mic decât cel al CFR Marfă, respectiv de 255 milioane de lei, valoarea contractului pentru trei ani fiind de 473 milioane de lei.

Cele două companii au participat apoi, tot în asociere, la licitaţia organizată de Complexul Energetic Hunedoara, pentru transportul huilei, valoarea contractului ridicându-se la 60 de milioane de lei pe un an. Reprezentanţii CE Hunedoara au suspectat însă că GFR şi Unicom s-au prezentat la licitaţie cu aceleaşi vagoane cu care şi-au adjudecat contractul la CE Oltenia. 

Proprietarul GFR, Gruia Stoica, a fost condamnat definitiv în februarie anul trecut la doi ani şi jumătate de închisoare cu suspendare.în dosarul de corupţie care a vizat contractul cu CE Oltenia, deschis în urma plângerii lui Şova.

Gruia a fost acuzat de procurorii DNA de cumpărare de influenţă, după ce i-a dat avocatului Doru Boştină trei milioane de euro pentru a afla preţul cerut de CFR Marfă la licitaţia organizată de complexul energetic. Boştină a fost condamnat la un an de închisoare cu suspendare.

Procurorii DNA au strâns anul trecut toate contractele pe care GFR şi Unicom le-au câştigat în defavoarea CFR Marfă, estimând un prejudiciu adus statului de circa 200 milioane de euro. Printre contractele de la dosar se numără cele de la CE Oltenia, dar şi cu Arcelor Mittal Galaţi.

În 2016, Unicom Tranzit a vândut 217 vagoane, gajate în favoarea BRD pentru un credit, operatorului Grup Feroviar Român, pentru 2,5 milioane de euro, fără TVA, banii fiind depuşi într-un cont al Unicom deschis la BRD, pentru a constitui garanţie la contractul de credit încheiat în 2009.

Unicom Tranzit deţine 54 de locomotive electrice, diesel-electrice şi diesel-hidraulice, de ecartament normal şi larg, pentru tracţiune şi manevră, precum şi peste 1.200 de vagoane de marfă pentru produse solide şi lichide, potrivit datelor publicate pe site.

Astfel, garniturile companiei pot transporta de la produse petroliere şi cărbune  până la cereale şi marfă în containere, pe întreaga infrastructură feroviară din România.

Operatorul furnizează servicii de transport şi pe plan regional, prin parteneriate cu operatori feroviari de stat din Serbia, Ucraina şi Moldova, dar şi cu operatori privaţi din Ungaria şi Bulgaria.

Mai mult, transportatorul a cumpărat, împreună cu Smart Rail A.S. şi omul de afaceri Radu Gabriel Gheorghiu compania slovacă de transport de mărfuri pe calea ferată Central Railways A.S, Consiliul Concurenţei aprobând preluarea în luna martie.

Compania dispune de cinci terminale la nivel naţional ( la Galaţi, Turnu Severin, Teiuş, Dorneşti şi Hamleu), toate echipate pentru depozitare de produse lichide şi mutarea acestora dintr-un recipient în altul, iar două dintre terminale, cele de la Halmeu şi Dorneşti, oferă în plus condiţii pentru transbordare, depozitare şi însăcuire a mai multor tipuri de produse solide.

Un tren cu 16 vagoane al Unicom, care transporta reziduuri metalice pe relaţia Slatina - Curtici, a deraiat sâmbătă după-amiază în zona staţiilor Baniţa - Merişor, pe ruta Petroşani - Simeria. În urma accidentului, cei doi mecanici ai locomotivei au murit, calea ferată fiind avariată pe ambele fire, pe o distanţă de 200 de metri. Din cele 16 vagoane ale trenului, 14 au deraiat, şase căzând într-o râpă adâncă de zece metri.

Deraierea a avut loc pe un viaduct, la jumătatea distanţei între terminalele Turnu Severin şi Teiuş ale Unicom.

Cele două vagoane rămase pe şină au fost retrase duminică, în jurul orei 11.00, în staţia Baniţa.

Accidentul s-ar fi produs din cauza unei defecţiuni la sistemul de frânare al trenului de marfă, iar cei doi mecanici ar fi cerut cale liberă prin staţie, după ce au descoperit că au rămas fără frâne, potrivit unor surse din rândul anchetatorilor.

O comisie mixtă Procuratură/Agenţia de Investigare Feroviară (AGIFER) anchetează accidentul.

Reprezentanţii Unicom Tranzit au mers sâmbătă la locul accidentului, urmând să fie audiaţi în cadrul anchetei, ca şi dispecerii care au ţinut legătura cu mecanicii garniturii.

Până la ora transmiterii acestei ştiri, oficialii companiei feroviare nu au putut fi contactaţi.

Grupul Unicom mai cuprinde companiile Unicom Holding, care furnizează produse petroliere, precum şi servicii de depozitare a mărfurilor lichide în propria reţea de terminale, şi Unicom Oil Terminal, care deţine un terminal de mărfuri lichide şi gazoase în portul Galaţi şi asigură transport rutier, feroviar şi naval pentru mărfuri.

Totodată, grupul activează în industria lemnului, prin firma Unicom Wood Production, având o fabrică pentru prelucrarea lemnului, în care produce butoaie, panouri, chipsuri, dar şi articole de mobilă din lemn de stejar românesc.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.