Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) a realizat, cu sprijinul membrilor şi partenerilor care promovează şi vând Litoralul românesc, un studiu privind sezonul estival 2023. Patronatul arată că preţurile au crescut cu 10-20%, în timp ce bugetul s-a menţinut la un nivel scăzut din cauza reducerii duratei medii a sejurului. Potrivit reprezentanţilor ANAT, litoralul românesc a înregistrat o creştere comparativ cu sezonul anterior, însă dacă ne raportăm la anul excepţional din turism 2019, ne situăm sub acel an ca număr de turişti.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) a realizat, cu sprijinul membrilor şi partenerilor care promovează şi vând Litoralul românesc, un studiu privind  sezonul estival 2023, venind şi cu propuneri pentru ca sezonul 2024 să fie mai bun. În primul rând, vorbim de un sezon 2023 mai bun decât 2022, dar încă sub nivelul anului 2019”, anunţă ANAT.

Reprezentanţii patronatului spun că sezonul a început promiţător, însă rezervările s-au diminuat semnificativ în lunile iulie şi august.

”Cu toate că preţurile au crescut cu 10-20%, bugetul s-a menţinut la un nivel scăzut din cauza reducerii duratei medii a sejurului. Inflaţia, mai mare decât cea oficială, a erodat orice creştere. În plus, apa rece cu o temperatură de 13 grade Celsius în luna august este un fenomen fără precedent în ultimii 30 de ani”, subliniază Adrian Voican, vicepreşedinte ANAT şi director general Bibi Touroperator.

Valoarea medie a unei rezervări a fost de 2.500 de lei, în creştere cu 5% faţă de anul precedent, iar durata medie a sejururilor a înregistrat o scădere de la 4,9 la 4,7 nopţi.

 ”Primele vânzări pentru 2024 au şi început, în luna septembrie şi mai ales la hotelurile care au înţeles că anul viitor va fi probabil unul de recesiune şi ca atare nu au mărit preţurile. Există şi hoteluri care chiar au scăzut tarifele faţă de anul acesta, pentru anul viitor. Programele de ”Înscrieri timpurii” oferă reduceri mari. Numărul voucherelor de vacanţă va înregistra, din păcate, o scădere la anul, datorită limitării la salarii sub 8.000 lei. Această măsură va avea ca impact o scădere a cererii. Hotelierii trebuie să promoveze o politică bună de preţuri, dacă vor să vândă”, completează Adrian Voican.

Mamaia înregistrează o uşoară revenire faţă de 2022. Vânzările noastre pe litoral sunt mai mari decât în 2019.

”Am înregistrat vânzări mai mari decât în 2022. Cred că creşterea medie a tarifelor a fost sub 10%, în condiţiile în care am suportat o creştere a TVA de la 5% la 9% (aproape dublare). Vom aştepta cifrele oficiale de la statistică, dar cred că numărul turiştilor a fost puţin mai mare decât în 2022. Luna iunie a fost considerabil mai bună decât iunie 2022 pentru majoritatea hotelurilor. A contat vacanţa începută mai repede dar şi vacanţa de Rusalii, care a adus un aflux foarte mare de turişti în perioada 1-4 iunie. Însă luna iulie a fost afectată în ceea ce priveşte gradul de ocupare, iar acest lucru se datorează în special vânzărilor slabe înregistrate în luna iunie pentru întregul sezon (cu cauze cunoscute: greva profesorilor, criza din Ucraina, holera, E. coli etc.). Din perspectiva noastră, avem vânzări cu 21% mai mari decât anul trecut, pe agenţie. Mamaia înregistrează o uşoară revenire faţă de 2022. Vânzările noastre pe litoral sunt mai mari decât în 2019. Hotelurile pe care le avem în management înregistrează vânzări mai mari decât în 2022 (între 5 şi 12%)”, declară Aurelian Marin, vicepreşedinte ANAT şi director general Paradis Vacanţe de Vis. 

Luna iulie a fost cel mult la nivelul lunii iunie 2022, poate puţin mai slabă. În toamna anului 2022 hotelierii au avut o abordare prudentă în ceea ce priveşte creşterea tarifelor pentru 2023.

”Sper ca acelaşi lucru să se întâmple şi în această toamnă pentru sezonul 2024. Primele semnale sunt bune, nu am remarcat tendinţe de creştere exagerată. Mă aştept la creşteri de 6-8-10% în hoteluri bine poziţionate în piaţă şi cu servicii constant bune, cu politici de vânzare adaptate la piaţă şi dinamice. În rest, mă aştept la tarife similare sau la creşteri de maximum 5%. Pe de altă parte, nu cred că vom avea tarife mai mici comparativ cu 2023 decât ca excepţii”, adaugă Aurelian Marin.

Potrivit companiei Eximtur, staţiunile, în ordinea vânzărilor, au fost: Mamaia, Eforie Nord, Olimp, Venus, Saturn, Cap Aurora, Jupiter, Neptun, Mangalia, Costineşti, Eforie Sud, Techirghiol, Vama Veche. Staţiunile cu cele mai mari creşteri sunt Eforie Nord, Olimp, Costineşti şi Eforie Sud.

”Vânzările din lunile ianuarie şi februarie au avut o creştere de peste 30% faţă de anul precedent, după care au urmat comunicările legate de riscul de holeră, E. coli în apă, greva din învăţământ, costul şezlongurilor,  care au impactat negativ vânzările din lunile martie, aprilie, mai şi iunie. Au fost vânzări din nou mai bune în lunile iulie şi august, cu o oarecare rezervă după răcirea bruscă a apei din sezon. Deşi am avut o lună septembrie de vară, în jurul perioadei de 10 septembrie s-au cam închis majoritatea hotelurilor”, subliniază Lucia Morariu, fost preşedinte ANAT şi preşedinte Eximtur.

Potrivit lui Andrei Chirilov, membru al Consiliului Director ANAT şi director general Laguna Tour, ”vânzările pentru sezonul de vară 2023 au început mai devreme (noiembrie - decembrie 2022), în sistem early booking. A urmat o perioadă de stagnare a rezervărilor (martie-aprilie), după care s-a intrat într-un ritm normal al acestora. Litoralul românesc a înregistrat o creştere comparativ cu sezonul anterior, însă dacă ne raportăm la anul excepţional din turism 2019, ne situăm sub acel an ca număr de turişti. Se remarcă un plus pentru sudul litoralului românesc dar o scădere a numărului de turişti pentru Mamaia şi Năvodari”.

”Privit în ansamblu, sezonul 2023 a fost unul destul de complicat pentru operatorii de turism de pe litoral. Am avut perioade în care agenţii noştri abia au făcut faţă fluxului mare de solicitări, dar şi perioade de acalmie, cauzate, în principal, de factori externi, aşa cum a fost greva din educaţie în luna iunie, care a temperat ritmul rezervărilor. Cu toate acestea, litoralul autohton nu a dus lipsă de turişti, cele mai aglomerate intervale fiind finalul lunii iunie şi jumătatea lunii august. Unii dintre ei, în general turişti fideli acestei destinaţii, ne-au contactat pentru a-şi rezerva sejurul din 2024 chiar din momentul în care şi-au încheiat concediul de anul acesta”, afirmă Ionuţ Nedea, CEO Litoralulromanesc.ro, membru ANAT.

Potrivit informaţiilor furnizate de Litoralulromanesc.ro, din totalul rezervărilor, 26% au fost achitate cu vouchere de vacanţă. Durata medie a sejurului a fost 4,8 nopţi. S-a accentuat un trend tot mai evident în ultimii ani: românii sunt foarte atenţi la raportul calitate-preţ atunci când doresc un sejur pe litoralul autohton şi sunt dispuşi să aloce bugete de vacanţă mai mari dacă pachetul turistic include şi alte servicii pe lângă cazare şi masă. Tot mai mulţi turişti includ pe lista criteriilor în funcţie de care aleg o unitate de cazare pe litoral accesul la plajă privată sau piscină, şezlongul ca parte din costul pachetului, variantele de petrecere a timpului liber şi opţiunile de distracţie. Cele mai căutate sunt hotelurile de 3 şi 4 stele, care s-au adaptat la cerinţele turiştilor şi au creat pachete complexe. În aceste condiţii, şi gradul de satisfacţie a turiştilor a crescut uşor în comparaţie cu sezonul trecut.

Principala categorie de turişti care alege staţiunile de la Marea Neagră ca destinaţie de vacanţă, respectiv 68% din total, este formată din familii. Următoarea categorie e reprezentantă de cupluri, 22% din total. În ceea ce priveşte clasamentul pe criteriul ”vârstă”, 41,9% dintre turiştii care aleg litoralul autohton au vârste cuprinse între 25 şi 44 ani, urmaţi de cei din segmentul de vârstă 45-54 ani, care reprezintă 28% din total. Pe locul trei se află seniorii din categoria de vârstă 55-64 de ani, respectiv 12%.

”Pentru noi, vânzările pe litoralul românesc au fost mai bune decât în 2022. Dar cu siguranţă puteau fi şi mai bune, dacă nu existau temerile de la începutul lunii iunie referitoare la contaminarea apei Mării Negre cu viruşi veniţi în urma distrugerii barajului din Ucraina, vânzările s-ar fi menţinut într-un ritm bun şi am fi vorbit despre o creştere mai semnificativă. Ne pregătim serios, ca de fiecare dată, pentru sezonul următor şi avem obiective şi aşteptări superioare”, susţine Lucian Bădîrcea, director general IRI Travel, membru ANAT.

ANAT consideră că Organizaţiile de Management al Destinaţiei (OMD) Constanţa şi Mangalia trebuie să devină active în promovarea litoralului. La modul general, trebuie să fie lansată o campanie puternică de promovare.

”Apele Române Dobrogea trebuie să ia măsuri rapide pentru a mărunţi sau toca scoicile de pe plaje. Această solicitare a fost repetată timp de 2 ani. De asemenea, nu ar trebui să se organizeze licitaţii în luna mai, înainte de începerea sezonului, ci mult mai din timp. Pe de altă parte, Primăria Constanţa trebuie să rezolve problema parcărilor din Mamaia”, declară Alin Burcea, prim vicepreşedinte ANAT şi preşedinte Paralela 45.

Concluziile ANAT în privinţa Litoralului românesc, sezonul 2023:

  • Sezonul turistic pe litoralul românesc în 2023 a fost mai bun decât în 2022, dar sub nivelul anului 2019.
  • Sezonul a început promiţător, dar rezervările s-au diminuat în lunile iulie şi august.
  • Preţurile au crescut cu 10-20%, dar bugetele au fost limitate din cauza reducerii duratei medii a sejururilor.
  • Inflaţia mai mare a afectat creşterea economică.
  • Temperatura apei mării în luna august a fost neobişnuit de rece, la 13 grade Celsius.
  • Vânzările totale au fost mai mari decât în 2022, cu o creştere medie a tarifelor sub 10%.
  • Numărul turiştilor a crescut faţă de 2022, iar luna iunie a fost considerabil mai bună decât anul precedent. Cea mai mare scădere s-a înregistrat la capătul de sezon – august-septembrie.
  • Luna iulie a avut o ocupare redusă din cauza vânzărilor slabe din iunie şi a altor factori externi.
  • Printre factorii care au generat scăderi sau au diminuat dinamica rezervărilor se numără următoarele ”evenimente” comentate la început de sezon: greva profesorilor, criza din Ucraina, holera, bacteriile E. coli, drone, mine sau creşterea preţului şezlongurilor.
  • Mamaia a înregistrat o uşoară revenire în comparaţie cu 2022.
  • Valoarea medie a unei rezervări a fost de 2.500 de lei, în creştere cu 5% faţă de anul precedent.
  • Preţurile au crescut cu 10-20% faţă de sezonul 2022.
  • Cele mai căutate hoteluri sunt cele de 3 şi 4 stele.
  • Circa un sfert dintre rezervări sunt achitate cu voucherele de vacanţă.
  • Durata medie a sejururilor a înregistrat o scădere de la 4,9 la 4,7 – 4,8 nopţi.
  • Cei mai mulţi turişti au fost reprezentaţi de către familiile cu copii, urmaţi de cupluri.
  • În ciuda creşterii vânzărilor, numărul total de turişti a fost mai mic decât în 2019.
  • Se remarcă, în continuare, atacul concertat al unei părţi a mass-media din România asupra litoralului şi lipsa de reacţie a patronatelor hoteliere de pe Litoral, precum şi a OMD-urilor Mangalia şi Constanţa, care nu au derulat campanii de promovare.
  • Staţiunile, în ordinea vânzărilor agenţiilor de turism: Mamaia, Eforie Nord, Olimp, Venus, Saturn, Cap Aurora, Jupiter, Neptun, Mangalia, Costineşti, Eforie Sud, Techirghiol, Vama Veche.
  • Sudul litoralului a înregistrat un plus, staţiunile cu cele mai mari creşteri fiind Eforie Nord, Olimp, Costineşti şi Eforie Sud.

Propunerile ANAT pentru sezonul estival 2024

1. Punerea în acţiune reală a OMD-urilor Mangalia şi Constanţa, care să conceapă şi să pună în execuţie o Strategie de marketing pentru Litoral.

2. Patronatele de pe Litoral să elaboreze o strategie de marketing şi promovare a Litoralului, care să implice şi participări la târgurile de specialitate.

3. Apele Române Dobrogea să organizeze licitaţii până la 15 martie şi să  realizeze o amenajare a plajelor şi mărunţire a scoicilor. De asemenea, ar trebui să reanalizeze preţurile de închiriere a plajelor, care sunt foarte mari.

4. Primăriile Constanţa, Mangalia şi Eforie ar trebui să soluţioneze, în măsura posibilităţilor, problema parcărilor şi a amenajării staţiunilor.

5. Hotelierii trebuie să promoveze o politică bună de preţuri, dacă vor să vândă. Agenţiile de turism le rămân cei mai importanţi parteneri, cele mai multe rezervări ale turiştilor fiind efectuate, în continuare, prin agenţii. Campania de oferte tip ”Înscrieri timpurii” începe mai devreme, cu oferte foarte atractive.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.