Avansurile în domeniul apărării, al serviciilor medicale de urgenţă şi al transportului de marfă ar putea accelera, în sfârşit, intrarea în uz a taxiurilor zburătoare, susţin directorii din industrie, citaţi de Reuters.
Sprijinul recent acordat de administraţia Trump printr-un ordin executiv a oferit un impuls semnificativ unui sector care, până acum, s-a confruntat cu reticenţa autorităţilor de reglementare şi a publicului.
Preşedintele Donald Trump a cerut luna aceasta accelerarea procesului de certificare a aeronavelor electrice cu decolare şi aterizare verticală (eVTOL), cu scopul de a asigura un avantaj tehnologic al Statelor Unite faţă de Asia. Ordinul a revitalizat speranţele unei industrii aflate în căutarea validării.
”Primim multe critici – mulţi spun că bateriile sunt prea grele. Dar realitatea e că, dacă amplasezi aeronavele în locurile potrivite, beneficiile devin evidente”, a spus Kyle Clark, fondatorul şi CEO-ul BETA Technologies, prezent săptămâna trecută la Salonul Aeronautic de la Paris.
De la SF la scenarii reale: apărare, salvare şi transport
Deşi taxiurile zburătoare au fost multă vreme asociate cu un viitor luxos şi inaccesibil, producătorii afirmă că aplicaţiile practice în domenii precum apărarea, serviciile medicale şi logistica ar putea fi cheia scalabilităţii. Aceste aeronave ar putea reprezenta o alternativă mai silenţioasă şi mai ieftină la elicoptere, fiind utile în transportul de persoane, mărfuri sau în misiuni de salvare.
Companii americane precum BETA, Joby Aviation şi Archer Aviation sunt implicate în programul Agility Prime al Forţelor Aeriene SUA, care sprijină dezvoltarea de aeronave autonome hibride sau electrice. Joby şi Archer au deja contracte militare în valoare de 131 milioane dolari, respectiv până la 142 milioane.
”Avem două aeronave la Baza Edwards şi suntem recunoscători pentru tot sprijinul şi experienţa acumulată acolo. Considerăm că există oportunităţi uriaşe în domeniul apărării,” a declarat JoeBen Bevirt, CEO-ul Joby Aviation.
Clark, de la BETA, a spus că aeronavele companiei au efectuat mii de decolări şi aterizări pe aproximativ zece baze militare, cu o rată de disponibilitate operaţională excepţională.
”Avem contracte, nu doar experimente. Am atras sute de milioane de dolari în finanţare concretă din partea apărării.”
Sprijin politic şi alianţă internaţională pentru certificare
Companiile BETA, Joby, Archer şi Wisk Aero (deţinută de Boeing) au salutat sprijinul politic oferit de ordinul prezidenţial.
În cadrul salonului de la Paris, secretarul american al transporturilor Sean P. Duffy şi şeful interimar al FAA, Chris Rocheleau, au anunţat formarea unei alianţe internaţionale pentru accelerarea certificării eVTOL, alături de Marea Britanie, Canada, Australia şi Noua Zeelandă.
Wisk Aero se remarcă prin accentul pus pe servicii complet autonome. CEO-ul Sebastien Vigneron a declarat: ”Avem sprijin politic, sprijin din industrie şi finanţare. Avem toate ingredientele pentru a reuşi.”
Totuşi, reticenţa publicului faţă de sistemele autonome de conducere auto indică faptul că adoptarea zborului complet automatizat va necesita timp şi convingere.
Costuri reduse şi eficienţă: cheia adoptării
Kyle Clark a dat un exemplu concret al eficienţei: a transportat pasageri din Hamptons la aeroportul JFK folosind doar electricitate de 7 dolari.
”Schimbi complet paradigma costurilor. Aceste aeronave nu sunt pentru zboruri ocazionale. Sunt făcute pentru trei, patru, zece zboruri pe zi, tocmai pentru a valorifica avantajele propulsiei electrice,” a concluzionat el.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.