Cei peste 250 de dezvoltatori imobiliari din Constanţa anunţă investiţii de peste 250 de milioane de euro în următorii ani, în proiecte imobiliare mixte – hoteluri, apartamente, restaurante şi alte facilităţi turistice în Neptun, Jupiter, Venus, Saturn şi Olimp, arată o analiză a firmei de consultanţă Frames la comanda companiei Sopra Resort. Aceasta menţionează că nordul litoralului a devenit o zonă sufocată de clădiri, iar infrastructura utilitară (gaze, curent, străzi, transport în comun rutier/feroviar) a ajuns să lase de dorit.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Sudul Litoralului a devenit un adevărat ,,El Dorado’’ pentru investitorii din sectorul turistic şi imobiliar. Cei peste 250 de dezvoltatori imobiliari din Constanţa anunţă investiţii de peste 250 de milioane de euro în următorii ani, în proiecte imobiliare mixte – hoteluri, apartamente, restaurante şi alte facilităţi turistice în Neptun, Jupiter, Venus, Saturn şi Olimp. După ce, ani la rând, Mamaia şi Năvodari s-au aflat în focusul investitorilor, dovadă cele peste 50.000 de apartamente şi camere de hotel construite în ultimii ani, în ultima perioadă dezvoltatorii imobiliari mizează tot mai mult pe staţiunile din sudul litoralului”, potrivit unei analize realizată de firma de consultanţă Frames la comanda companiei Sopra Resort.

Aceasta arată că, dacă în zona de nord s-a mizat în principal pe construcţia de blocuri, în Neptun, Jupiter, Saturn, Olimp şi Venus dezvoltatorii au lansat proiecte mixte, cu apartamente, garsoniere, camere de hotel şi facilităţi turistice precum restaurante, baruri, piscine, zone de entertainment şi shopping.

”Nordul Litoralului a devenit, din păcate, o zonă sufocată de clădiri, iar infrastructura utilitară, fie că vorbim de gaze, curent, străzi, transport în comun rutier/feroviar a ajuns să lase de dorit. Aglomeraţia, problemele logistice, lipsa locurilor de parcare şi numărul redus de facilităţi turistice (de la magazine la restaurante, baruri, modalităţi de distracţie etc.) au făcut ca investitorii în domeniu să se focuseze pe zone cu un potenţial superior, iar staţiunile din sud oferă această infrastructură”, afirmă Răzvan Popa, Head of Sales la Sopra Resort, companie cu patru proiecte imobiliare în Saturn, Jupiter, Olimp şi Neptun.

Afacerile din sectorul dezvoltării imobiliare din zona Litoralului au crescut spectaculos în ultimii ani. Potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor, cifra de afaceri netă a celor 255 de companii cu cod CAEN 4110 (dezvoltare imobiliară) din judeţul Constanţa a crescut de la 2,87 milioane lei în 2010 la 583,8 milioane de lei în 2020, ultimul an pentru care există datele finale.



Estimările Frames indică o cifră de afaceri de 610 milioane de lei în 2021 şi de peste 650 milioane de lei în 2022.

Studiul privind potenţialul investiţiilor de pe litoral arată, totodată, că firmele din acest sector au raportat, în 2020, un profit net de 254,3 milioane de lei, faţă de 194.146 lei în urmă cu 10 ani.

Dezvoltatorii raportau venituri de 837,2 milioane de lei şi cheltuieli de 571,8 milioane de lei.

Investitorii imobiliari afirmă că staţiunile din sudul litoralului oferă un mix de condiţii economice care asigură un randament investiţional superior pe termen mediu şi lung.

”Staţiunile din sud sunt mult mai aerisite din punct de vedere urbanistic, graţie planurilor de dezvoltare locală care limitează dezvoltarea imobiliară şi impun asigurarea unor elemente de infrastructură urbană esenţiale, precum drumuri de acces, utilităţi şi spaţiu verde. În plus, extinderea plajelor şi lucrările de infrastructură realizate cu fonduri UE creează un fundament economic, mai ales turistic, semnificativ, cu un potenţial de creştere a valorii investiţiilor imobiliare”, afirmă experţii.

Şoseaua Constanţa-Mangalia, planurile privind realizarea autostrăzii litorale, calea ferată recent reabilitată pe relaţia Bucureşti-Constanţa şi accesul facil în staţiuni cu trenul, alături de planurile privind dezvoltarea aeroportului din Tuzla crează premizele unei creşteri semnificative economice.

”Dezvoltarea imobiliară semnificativă, evidenţiată de cele peste 100 de proiecte investiţionale şi a planurilor investiţionale cifrate la aprox. 250 de milioane de euro pentru următorii ani, poziţionează această zonă drept una dintre cele mai dinamice platforme de business din România”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Potrivit studiului, afacerile din acest sector vor creşte semnificativ economia zonei, pentru că business-urile din construcţii atrag printre cele mai multe afaceri pe orizontală, de la furnizorii de materiale de construcţii, la utilităţi, resursă umană, comerţ şi servicii.

”Aceste tipuri de proiecte sunt menite să determine o ieşire din zona sezonieră a Litoralului românesc, să îl transforme într-o dezvoltare urbanistică şi mai ales turistică all season, cu efecte directe în creşterea economică la nivel local”, a mai spus Negrescu.

Potrivit analizei, acest potenţial este reliefat şi de faptul că, dincolo de lanţurile de proiecte imobiliare, există peste 70 de proiecte de dezvoltare a unor reţele de magazine, restaurante şi spaţii de entertainment menite să ofere, din punct de vedere logistic, întreaga paletă de servicii turistice.

În ceea ce priveşte preţurile, mare parte dintre proiectele în dezvoltare propun preţuri între 75.000-85.000 euro pentru un studio (45-55 mp), între 75.000-170.000 euro pentru apartamente cu 2 camere (55-90 mp) şi de la 280.000-1.120.000 pentru penthouse-uri cu suprafeţe între 135 şi 450 mp.

Investiţia în imobiliare, inflaţia şi războiul

2021 a fost, la nivel naţional, cel mai bun an pentru investiţiile imobiliare, iar 2022 se anunţă a fi un an cel puţin la fel de bun, în ciuda inflaţiei şi a provocărilor generate de războiul din Ucraina.

Nici pandemia şi nici scumpirile generalizate nu au oprit achiziţia de locuinţe sau terenuri. Anul trecut, românii au cumpărat 698.756 de imobile, cu peste 95.000 mai multe decât în 2020.

Potrivit datelor Frames, numărul tranzacţiilor imobiliare este cu aproape 14% mai mare comparativ cu 2020, în ciuda scăderii din ultimele trei luni din an.

Numărul tranzacţiilor imobiliare a expodat în aprilie cu o creştere de 106%, până la 55.000 de contracte într-o singură lună.

În decembrie a fost încheiat, la nivel national, cel mai mare volum lunar de tranzacţii din 2021, adică aproximativ 75.000 de case, apartamente sau terenuri vândute.

Dintre ele, aproape 14.500 au fost vândute în Bucureşti. Capitala este urmată la mare distanţă de Ilfov, unde au fost vândute 4.900, şi de Constanţa, cu 3.950. 

Reducerea TVA la  5%, în cazul apartamentelor care costă cel mult 140.000 de euro, a adus un push semnificativ în zona imobiliară, inclusiv pe zona apartamentelor de vacanţă sau cu scop investiţional, spun specialiştii.

Sopra Saturn, de exemplu, a anunţat vânzări ce depăşesc 4 milioane de euro în primele 3 luni ale anului.

”Investiţiile în zona litoralului au crescut, pe fondul pandemiei, dorinţa oamenilor de a avea un apartament la mare fiind una semnificativă. În plus, avem tot mai multe fonduri de investiţii care cumpără apartamente, garsoniere, camere de hotel, cu scop investiţional. Unii exploatează preţurile relativ mici în comparaţie cu cele ale imobiliarelor din oraşele mari (Bucureşti, Cluj, Iaşi, Timişoara, Braşov etc.) mizând pe dezvoltarea unor business-uri de închiriere şi pe potenţialul de creştere a valorii proprietăţii”, afirmă Răzvan Popa, Head of Sales la Sopra Resort, companie cu planuri de dezvoltare de peste 120.000 mp în zona de sud.

Potrivit studiului Frames & Sopra, efectele războiului din Ucraina nu s-au regăsit în dinamica vânzărilor.

”După un prim şoc, în ultima parte a lunii februarie, când toată lumea a stat în expectativă să vadă ce se întâmplă cu războiul din Ucraina, ulterior interesul investitorilor a revenit pe creştere, stimulat şi de ridicarea tuturor restricţiilor din pandemie. A fost un push semnificativ pentru piaţă”, afirmă experţii de la Sopra.

Potrivit studiului, chiar şi în condiţiile inflaţiei, dinamica preţurilor nu a cunoscut o fluctuaţie semnificativă, pentru că mare parte dintre dezvoltatori aveau deja contractate materialele necesare.

”Cine şi-a pregătit din timp investiţia, a evitat riscul, cel puţin până acum. Asta nu înseamnă, însă, că provocările sunt excluse, dimpotrivă. Ne aşteptăm ca preţurile să crească, pe fondul scumpirii utilităţilor, materialelor de construcţii, însă pentru moment suntem în linie cu estimările noastre”, a declarat Popa.

Provocările generate de creşterea costurilor cu construcţia crează probleme majorităţii dezvoltatorilor, în condiţiile în care mulţi dintre ei se aflau deja într-o situaţia financiară dificilă.

Potrivit datelor studiului, dintre cele 255 de firme de profil din Constanţa, 137 raportau încă din 2020 un risc foarte mare de insolvenţă şi numai 16 aveau un risc foarte scăzut. Dovadă că datoriile totale ale mediului de business se situau la 1,34 miliarde lei, iar valoarea stocurilor la 558 milioane lei, faţă de 2,6 milioane în 2010.

”În condiţiile în care mare parte dintre dezvoltatorii constănţeni (212) sunt firme mici, cu cifre de afaceri de pînă în 100.000 lei, riscurile generate de inflaţie, de dinamica vânzărilor sunt multiple. Aşa că cei care vor să investească într-un apartament la mare ar trebui să verifice soliditatea financiară a dezvoltatorului”, arată Adrian Negrescu.

Sopra Resort dezvoltă, în prezent, patru proiecte în sudul Litoralului, un imobil în Saturn cu 374 apartamente şi studiouri şi o investiţie de 22 milioane de euro, un proiect butique în Jupiter de 3,6 milioane de euro cu 70 de apartamente, un proiect de  14 milioane de euro în Neptun cu 260 de studiouri şi apartamente şi un alt proiect de 45 de milioane de euro în Olimp, aflat în faza de concept.

Investitorii au mai dezvoltat proiectele Opal Smart Residence şi City Lake Residence în zona Constanţa-Mamaia, iar din 2021 s-au focusat pe dezvoltările imobiliare în sudul litoralului.

Analiza Frames privind dinamica business-ului din sectorul construcţiilor de pe Litoral a luat în calcul datele financiare comunicate la Ministerul Finanţelor şi Registrul Comerţului de cele 255 de companii având cod caen 4110 (dezvoltare şi promovare imobiliară). Dintre acestea, 249 se aflau în funcţiune la nivelul anului 2020 şi numai 2 aveau datorii la stat.

Din totalul firmelor analizate, 182 aveau sediul în Constanţa, 32 în Năvodari, 8 în Ovidiu, 6 în Mangalia, iar restul în alte localităţi din judeţ. Estimările privind dinamica business-ului din zona de sud a Litoralului aparţin experţilor Frames şi Sopra Resort.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.