Companiile din România alocă bugete pentru turismul de afaceri, care pornesc de la 450 euro/persoană pentru deplasări în afara ţării, tarif ce include minimul necesar: cazare cu mic-dejun la un hotel de 3-4 stele şi un bilet de avion dus-întors, arată touroperatorul Aerotravel. Călătoriile de afaceri au loc cel mai des în România, Germania şi SUA. Potrivit datelor companiei pe anul 2024, 20.000 euro a fost cea mai mare valoare pentru o călătorie de afaceri, în SUA, care a inclus transport aerian dus-întors la business class, aproximativ o săptămână de cazare la un hotel de cinci stele, precum şi transfer aeroport – hotel – aeroport. De asemenea, Aerotravel a raportat, în primele şase luni ale anului, o creştere cu două cifre procentuale atât în ceea ce priveşte volumul de vânzări, cât şi în ceea ce priveşte numărul de pasageri.
”În prima jumătate a anului, piaţa turismului de afaceri a reflectat cu fidelitate comportamentul precaut al companiilor. Cu toate acestea, firmele din România — inclusiv IMM-urile — continuă să investească în călătorii de afaceri şi în organizarea de evenimente atât în ţară, cât şi în destinaţii externe, precum S.U.A., Germania sau Elveţia, cu un interes tot mai pronunţat pentru evenimentele desfăşurate pe nave de croazieră. Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, cererea pentru astfel de proiecte a înregistrat o creştere de 30%”, potrivit unei analize realizate de touroperatorul Aerotravel.
“Piaţa turismului de afaceri poate fi considerată un barometru al economiei deoarece volumul călătoriilor de afaceri depinde în mod direct de dinamica economiei în ansamblu. Companiile au nevoie de soluţii pentru organizarea de evenimente corporate pentru că astfel îşi susţin obiectivele de vânzări, precum şi pe cele de motivare şi retenţie de personal. Totuşi, în prima jumătate de an, companiile au fost mai prudente şi au amânat luarea unor decizii, rămânând în expectativă până la clarificarea politicii fiscale a noii administraţii. Cu toate acestea, în primele 6 luni ale anului 2025, am reuşit să avem o creştere cu două cifre procentuale atât în ceea ce priveşte volumul de vânzări, cât şi în ceea ce priveşte numărul de pasageri”, declară Antonio Niţu, directorul general al Grupului Aerotravel.
Deşi ghidate de prudenţă, companiile din România alocă în continuare bugete pentru turismul de afaceri, care pornesc de la 450 euro/persoană pentru deplasări în afara ţării, tarif ce include minimul necesar: cazare cu mic-dejun la un hotel de 3-4 stele şi un bilet de avion dus-întors.
În acelaşi timp, există şi călătorii de afaceri cu bugete semnificativ mai ridicate, care reflectă nevoi şi servicii premium pentru delegaţii companiilor. Conform datelor Aerotravel pe anul 2024, 20.000 euro a fost cea mai mare valoare pentru o călătorie de afaceri, în S.U.A., care a inclus transport aerian dus-întors la business class, aproximativ o săptămână de cazare la un hotel de 5 stele, precum şi transfer aeroport – hotel – aeroport.
Cele mai achiziţionate servicii turistice sunt zborurile de avion şi cazările pentru diverse deplasări la puncte de lucru sau întâlniri de afaceri, precum şi organizarea de proiecte M.I.C.E., adică evenimente de companie, şedinţe de management, sesiuni de training şi conferinţe de vânzări, activităţi de teambuilding, petreceri corporate şi programe de recompensare.
Călătoriile de afaceri au loc cel mai des în România, Germania şi SUA. În România, în topul destinaţiilor se află Bucureşti, Timişoara, Cluj-Napoca, Iaşi, Sibiu, Braşov şi Oradea, în timp ce pe plan extern companiile îşi trimit angajaţii în New York, Los Angeles, München, Frankfurt, Londra, Paris şi Zürich. Cererile pentru călătoriile de afaceri în străinătate reprezintă peste 60% din total, în timp ce restul sunt pentru deplasări interne, mai arată datele Aerotravel.
Din totalul călătoriilor de afaceri, 5% reprezintă zboruri la business class, iar aproximativ 20% cazări la hoteluri de 5 stele. În ceea ce priveşte transportul aerian, 60% sunt realizate de companii aeriene tradiţionale – legacy carriers, în timp ce aproximativ 40% sunt efectuate de operatori low-cost.
“Calculele dovedesc că parteneriatul cu o agenţie de turism specializată în călătorii de afaceri înseamnă costuri mai mici cu deplasările în interes profesional sau de afaceri. De ce? O agenţie de turism are acorduri solide cu furnizori globali de servicii turistice şi de aceea poate oferi clienţilor ‘preţul de pe website’ plus valoare adăugată (consultanţă, asistenţă 24/7). Mai mult, agenţia de turism le poate oferi costuri mai mici în cazul anulării sau reemiterii biletelor de avion, graţie aceloraşi parteneriate. E adevărat, de multe ori, motivele pentru care trebuie să apelezi la o companie de travel management pentru a efectua călătoriile de afaceri devin evidente abia atunci când camera de hotel nu arată ca în ‘pozele de pe net’, când zborul a fost anulat şi nu răspunde nimeni în call center, când cardul a fost blocat şi cazarea anulată la ora 22:30, chiar înainte de late check-in, sau când, la predarea maşinii închiriate, apar costuri suplimentare”, explică Antonio Niţu.
Deşi cea mai mare parte a evenimentelor se desfăşoară în România (80%), în ultimii ani a crescut poderea evenimentelor organizate în afara ţării, atât în destinaţii turistice consacrate – pentru proiecte de tip incentive, cât şi pe navele de croazieră – destinaţii inedite, care oferă logistica şi toate dotările necesare desfăşurării oricărui format de eveniment.
”Un interes aparte este pentru evenimentele organizate pe vase de croazieră, pentru care numărul solicitărilor a crescut cu 30% în ultimul an. Companiile din România aleg nava de croazieră ca destinaţie principală pentru proiectele M.I.C.E. deoarece facilităţile sunt excelente, iar experienţa livrată – memorabilă. Aceasta include şi vizitarea mai multor destinaţii spectaculoase într-un singur sejur, indiferent că este vorba de Nisa, Barcelona, Palma de Mallorca, Reykjavik, Copenhaga, Oslo, fiordurile Norvegiei sau Costa Maya (Mexic), Cozumel (Mexic), Port Canaveral (Florida, SUA)”, arată datele companiei.
Nava de croazieră este un hotel plutitor de 4 stele, care oferă toate facilităţile necesare desfăşurării unui eveniment. Participanţii beneficiază de un program de activităţi variat la bordul navei de croazieră, care include, pe lângă accesul la piscine şi jacuzzi, spectacole, seri de dans şi ateliere tematice. În plus, în fiecare zi participanţii pot descoperi o nouă destinaţie, debarcând la ţărm.
“În ultimii ani, interesul pentru evenimentele organizate la bordul navelor de croazieră a crescut exponenţial. Dacă acum 6 ani primeam cereri doar pentru evenimente dedicate top management-ului (de exemplu: pentru 10 - 15 persoane şi cu o durată de 3 nopţi), acum organizăm în mod obişnuit proiecte de tip incentive sau conferinţe de vânzări pentru peste 100 de participanţi, pe durata a 6-7 nopţi şi pentru un buget de 1.700 – 2.000 euro / persoană. Acesta este şi cazul ultimului eveniment organizat în luna mai la bordul unei nave de croazieră pe Marea Mediterană, pentru o companie din industria automotive. În acest buget sunt incluse nu doar croaziera, transferurile, excursiile la ţărm, zborurile de avion şi cazările în străinătate, ci şi asistenţa consultanţilor Aerotravel şi CruiseHub, care se asigură, la faţa locului, că fiecare client beneficiază de o experienţă excelentă la bordul navei de croazieră şi că toate obiectivele clientului sunt atinse. Deşi iniţial astfel de evenimente au atras doar prin ineditul ‘destinaţiei’ (nava de croazieră), în timp, clienţii noştri au început să aprecieze tot mai mult avantajele unice ale unui astfel de setting, lucru dovedit de faptul că acest tip de evenimente este organizat în mod repetat pentru anumiţi clienţi din portofoliul nostru”, punctează directorul general al grupului Aerotravel.
Pe plan naţional, oraşele mari rămân destinaţiile preferate pentru organizarea de evenimente (şedinţe de management, conferinţe de vânzări şi training) deoarece oferă infrastructura şi facilităţile necesare desfăşurării acestora.
În acelaşi timp, în 2025, potrivit datelor Aerotravel, are loc o creştere a cererii pentru vouchere valorice, tot mai folosite de companii pentru a motiva şi fideliza angajaţii sau partenerii de afaceri.
”Prin flexibilitatea oferită, voucherele permit fiecărui beneficiar să aleagă experienţa de vacanţă ideală, în ţară sau în străinătate, în acord cu propriile preferinţe şi în limita bugetului stabilit de companie. Astfel, recompensarea performanţei se transformă într-un gest personalizat, cu impact real asupra nivelului de satisfacţie şi de loialitate al angajaţilor”, mai arată compania.
Aerotravel a fost fondat în toamna anului 1997. În prezent, Grupul Aerotravel include Aerotravel, adică reţeaua naţională specializată în turismul de afaceri şi evenimente corporate, Fabrica de Vacanţe, care oferă pachete turistice în orice destinaţie, şi turoperatorii CruiseHub, care propune croaziere pe toate mările şi oceanele lumii, şi AeroVacanţe, agenţia organizatoare de sejururi în Skiathos, Italia, Egipt, Caraibe şi Asia.
AeroVacanţe este agenţia organizatoare a Grupului Aerotravel, cu personalitate juridică din 2016 şi o echipă cu experienţă de peste 19 ani în tour operare. AeroVacanţe operează curse charter avion către insulele Skiathos, Skopelos şi Alonissos (aeroportul Skiathos), cu plecări din Bucureşti şi Cluj-Napoca, dar şi către insula Lesbos, cu plecare din Bucureşti.
În prezent, în afară de charterele spre Grecia, AeroVacanţe oferă sejururi cu zbor avion în Ischia, Italia, sejururi cu zbor avion în Republica Dominicană, Mexic şi Cuba şi circuite în Africa, America de Sud şi Asia.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.