După cazul Bauer, în jurul unui tablou de Camille Pissarro, sau Gimpel, care a vizat două tablouri de Derain, o altă lucrare de Pissarro se află în centrul unei confruntări juridice.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Furat în timpul ocupaţiei naziste de la colecţionarul evreu Raoul Meyer, tabloul "La bergère rentrant des moutons", în prezent la Muzeul Orsay, ar trebui să ajungă în Statele Unite anul viitor. 

În acest caz se confruntă Léone Meyer, fiica adoptivă a lui Raoul Meyer, director la Galeries Lafayette din 1944 până în 1970, şi Muzeul din Oklaoma, Statele Unite. Disputa va avea loc din 8 decembrie, în tribunalele franceze. 

Léone Meyer vreau să păstreze în Franţa "La bergère rentrant des moutons", achiziţionat de Raoul Meyer în anii 1930. 

Pânza de Pissarro făcea parte dintr-o colecţie de opere de artă adunate de acest amator de artă evreu. În timpul ocupaţiei naziste, cuplul Meyer se refugiază la o familie de fermieri din Cantal şi Raoul se alătură Rezistenţei. El a încercat să pună la adăpost bunurile sale într-un seif de la  Crédit foncier de France, la Mont-de-Marsan. Dar seiful a fost jefuit de germani în 1941 iar colecţia împrăştiată în condiţii obscure, aşa cum s-a întâmplat cu alte opere de artă care au aparţinut evreilor. 

În doi ani, mai mult de 200 de colecţii au fost furate şi împrăştiate cu ajutorul unor intermediari şi negustori de artă. 

După Război, Raoul începe căutările pentru a-şi recupera colecţia de impresionişti. El a recuperat "La Bergère" în Elveţia, în 1951. Dar a intentat un proces celui care l-a deţinut, instanţele elveţiene au susţinut că termenul s-a prescris şi au refuzat restituirea. Apoi, tabloul a fost achiziţionat de un alt negustor, americanul David Finlay, personaj destuld e controversat care apare într-un alt caz de furt cu opere de artă ale evreilor, cel al tabloului "Cueillette des Pois" (Bauer contra Toll). În 1957, un cuplu de colecţionari, Aaron şi Clara Weitzenhoffer, îl achiziţionează la rândul lor de la un curator din New York. 

La moartea soţiei sale în 2000, Aaron Weitzenhoffer lăsase moştenire 33 de tablouri de impresionişti Muzeului "Fred Jones Jr." de la Universitatea din Oklahoma, între care şi "La bergère rentrant des moutons".

Într-o zi din 2012, Léone Meyer găseşte tabloul de Pissarro pe Internet. Ea decide să acţioneze în instanţă Universitatea din Oklahoma, cu scopul de a recupera tabloul tatălui ei. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.