Dan Marinescu, redactorul-şef al ziarului Adevărul, a declarat, pentru Agenţia de presă News.ro, că deşi revenirea cotidianului la formatul mare, broadsheet, începând de luni, este împotriva curentului actual din presa tipărită, îşi asumă decizia, urmând ca publicaţia să se axeze pe articole mai ample, care le vor oferi explicaţii cititorilor. El a precizat că a mărit tirajul cu 2.000 – 3.000 de exemplare.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Ziarul Adevărul a revenit, luni, la formatul mare, broadsheet, cu o ediţie de opt pagini, însoţită de primul număr al publicaţiei, ”Adevĕrul” din 15 august 1888, ce are patru pagini, dintre care una este dedicată în totalitate publicităţii.

Cotidianul promite să includă în noul format analize, reportaje, anchete, opinii şi informaţii în exclusivitate, spaţiul mai mare urmând să permită explicarea ”dedesubturilor” tuturor evenimentelor importante, potrivit unui anunţ al redacţiei Adevărul, publicat pe site-ul ziarului.

Pe prima pagină a ziarului de luni, apărut în noul format, Dan Marinescu, redactorul-şef al ziarului Adevărul, a semnat un editorial cu titlul ”Contra curentului. De ce a trecut «Adevărul» pe format mare”, în care le explică cititorilor decizia de a schimba formatul.

”Astăzi ne întoarcem la ziarul mare. Poate că unii ne veţi citi pentru că sunteţi nostalgici şi vă doreaţi un astfel de ziar. Poate că alţii, mult mai tineri, care nu aţi apucat perioada de succes a ziarelor mari, vă veţi dori să vedeţi cum arată. Dar ne aşteptăm şi ca mulţi dintre dumneavoastră, care de ani buni nu mai cumpăraţi ziare pe hârtie, să nu o faceţi nici de acum înainte. Sperăm măcar ca prin ştirile, analizele, reportajele, anchetele şi opiniile noastre să vă facem să auziţi de noi. O echipă de ziarişti care nu vrea să lase să moară o poveste începută la 15 august 1888”, arată editorialul.

Dan Marinescu a explicat, pentru News.ro, că a numit această schimbare, pe care el a dorit-o, ”întoarcerea la ziar”.

”Eu am numit schimbarea asta întoarcerea la ziar. Este convingerea mea şi a colegilor mei că presa scrisă nu trebuie să moară şi că trebuie să ne întoarcem un pic la ce era ea odată. Mă refer la ziarul de calitate, ziarul care explica fenomene, nu numai arunca nişte ştiri în pagină. Acesta este principalul lucru care se va schimba, pentru că formatul vechi, tabloid, era axat pe materiale mai scurte, casetate, tip tabloid, care voiau să atragă atenţia şi vizual. Acum este o invitaţie la lectură”, a spus Dan Marinescu.

Redactorul-şef al ziarului Adevărul a mai spus, pentru News.ro, că vor renunţa la titlurile îngroşate, în favoarea unor titluri mai lungi şi mai explicative.

”Se schimbă şi grafica, pentru că ea trebuie adaptată formatului nou. De asemenea, renunţăm la titlurile acelea îngroşate care duc cu gândul la tabloid şi vom avea titluri ceva mai lungi şi mai explicative, pe genul ziarelor quality americane, pentru că ele sunt cele care nu şi-au modificat formatele. În rest, în Europa, s-a cam trecut la formatul tabloid şi în zona quality”, a explicat el.

Schimbarea formatului nu a fost făcută în baza unui sondaj realizat în prealabil, un astfel de chestionar nefiind relevant, potrivit lui Dan Marinescu.

”Nu am făcut un sondaj şi nu ştiu cât de relevant era, în condiţiile în care tirajele ziarelor tipărite, mă refer la cotidiane, în special, aici s-au prăbuşit. Deci nu cred că la tirajele actuale mai este relevant un sondaj. Însă, evident, noi lansând campania am primit tot felul de reacţii de la cititori. Am fost plăcut surprins să constat că cei mai mulţi au salutat ideea noastră, spunând, unii dintre ei, că era chiar şi timpul (pentru revenirea la formatul mare, n.r.)”, a explicat redactorul-şef.

”Da, pare contra curentului şi ne asumăm asta, pentru că toată presa tipărită se duce în jos – şi vorbesc aici nu numai de ziarele quality, câte au mai rămas, ci şi de tabloide, care altădată dominau piaţa. Am vrut să tragem şi o linie de demarcaţie, să spunem: «Noi suntem aici. Aceştia suntem, aceştia am fost în istorie»”, a adăugat el.

Dan Marinescu a precizat, pentru News.ro, că tirajul ziarului a fost mărit cu 2000 – 3000 de exemplare, până la aproximativ 17.000 de exemplare tipărite pentru ediţia de luni.

”Am mărit un pic tirajul. Sunt, evident, şi calcule economice. Nu ne aşteptăm la un «boom». Nu suntem chiar atât de poeţi să ne închipuim că lucrurile se vor întâmpla miraculos”, a spus Dan Marinescu.

Redactorul-şef a precizat, pentru News.ro, că echipa ziarului nu se va mări în urma modificării formatului, care implică o cantitate mai mare de conţinut.

”Nu mărim echipa. Asta a fost o condiţie să schimbăm – să nu mărim costurile. Aici, într-adevăr, colegii care au fost sceptici din presă au dreptate, fiindcă fiecare ştie cât de greu este să ţii un ziar în ziua de azi. Am vorbit cu colegii mei şi ne asumăm asta, să îl facem cu aceeaşi echipă. Oricum noi avem o echipă încă serioasă. Sigur că s-a tot redus de-a lungul timpului, dar faţă de alte redacţii încă suntem la un nivel. Avem încă o reţea de corespondenţi foarte mare aproape în fiecare judeţ. Şi asta ne diferenţiază”, a spus Dan Marinescu.

”Reţeaua de corespondenţi are în jur de 40 de oameni, iar aici la Bucureşti sunt, probabil, încă pe atâţia, dar includ aici şi echipa de la tehnoredactare, secretariatul de redacţie, editorii foto ş.a.m.d.”, a precizat el.

Despre publicul ziarului Adevărul în npua variantă redactorul-şef a spus că va fi format din oameni care au plăcerea lecturii.

”Publicul formatului broadsheet va fi format din oamenii care mai au plăcerea lecturii. Eu cred că mai sunt în România oameni care au plăcerea lecturii, care vor să citească articole ample, care vor să găsească şi explicaţii, nu numai informaţii brute, care vor să vadă informaţia onestă, nu modificată de ziarişti prin titluri bombastice, ca să te facă să dai click pe ştire. Asta e cumva şi din online. Noi suntem practic site-ul cu timpul cel mai mare petrecut de către cititori pe el. Diferenţele nu sunt mari faţă de competitori, dar noi avem un plus la timpul petrecut pe site şi per articol, ceea ce ne arată că cine intră citeşte articolul, mai mult decât titlu şi lead”, a mai spus Dan Marinescu.

”Îmi doresc să fie şi tineri între cititorii Adevărul, în noul format. Sper ca măcar să le stârnim curiozitatea. Nu mă aştept, pentru că eu îi văd. Ei nu ies din telefoane. Stau toată ziua cu ochii în ele. Tinerii nu se mai uită nici la televizor”, a adăugat el.

Despre săptămânalul Weekend Adevărul, Dan Marinescu a precizat că acesta îşi păstrează formatul, pentru că cititorii îl plac aşa cum este.

”Weekend Adevărul rămâne aşa. El e un produs care are succes, chiar în condiţiile actuale ale presei. E un ziar foarte citit şi are un număr foarte mare de pagini pentru un ziar, chiar şi săptămânal. El rămâne pe acel format, pentru că lumea îl place aşa cum e şi nu are rost să îl modificăm. Ar fi şi un risc, iar dacă ne uităm la marile ziare din Occident, în general ediţiile din weekend au alt format. Cumva se şi diferenţiază acum de cotidian”, a explicat redactorul-şef.

Ultima schimbare de format prin care a trecut Adevărul a fost în 2007.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.