La casa Artmark, circa 50 din adjudecări au loc deja online şi acestea reprezintă aproximativ o treime din valoarea adjudecată anual de casa de licitaţie. Potrivit unui raport al Asociaţiei Culturale Pangratti, câteva vânzări sunt de remarcat, precum cea a unei picturi de mari dimensiuni de Nicolae Grigorescu, „Ţărăncuţă cu fuior pe cale”, adjudecată pentru 220.000 euro, reprezentând cea mai valoroasă tranzacţie Grigorescu din ultimul an şi jumătate.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Conform analizei, trendul de creştere a numărului de participări online, cu o medie de 35% pe an, indică conturarea unei noi generaţii de cumpărători de artă şi obiecte de colecţie, cu predilecţie istorice şi simbolice, o generaţie a celor interesaţi de relaţia directă cu obiectul de artă.

Anul 2020 a debutat cu trenduri de creştere moderată în toate direcţiile.

Dintre cele şase case de licitaţie existente în 2019, doar trei au continuat activitatea în prima perioadă a pandemiei, la data raportului - A10 (Artmark), Alis (Bucureşti) şi Quadro (Cluj), fiecare folosind propriile facilităţi online, dezvoltate funcţional anterior contextului pandemic.

În ceea ce priveşte licitaţiile lunilor martie-aprilie, cele 4 licitaţii organizate de casa Alis au evoluat, în ciuda puţinelor mijloacelor de participare, la cote normale, în timp ce Licitaţia Quadro de Primăvară, organizată la începutul lui aprilie, a marcat un rezultat bun pentru arta transilvăneană, de 97.045 euro, nu mult diferit de totalul licitaţiei omoloage din 2019 (care a fost de 111.610 euro)

Casa de licitaţii A10 (denumirea sub care Artmark a reorganizat în 2019 activităţile sale de vânzare prin licitaţie), constrânsă exclusiv la vânzarea online, dar beneficiind de o platformă proprie, testată începând din 2011 şi numărând deja mii de abonaţi activi, a avut pe 24 martie 2020 cea mai bună Licitaţie de Primăvară din ultimii cinci ani, caracterizată printr-o rată de adjudecare de peste 90% (94,2%) şi o cifră totală de adjudecare de 1,25 milioane euro - faţă de Licitaţia Artmark de Primăvară din martie 2019, unde totalul de adjudecare a fost de 1,03 milioane euro şi o rată de adjudecare de 87,9%.

„Ţărăncuţă cu fuior pe cale”, adjudecată pentru 220.000 euro

Analiza arată şi câteva vânzări importante, precum cea a unei picturi de mari dimensiuni de Nicolae Grigorescu, „Ţărăncuţă cu fuior pe cale”, adjudecată pentru 220.000 euro, reprezentând cea mai valoroasă tranzacţie Grigorescu din ultimul an şi jumătate (de la adjudecarea în octombrie 2018 a “Ţărăncuţei cu basma albă” pentru 340.000 euro).

Licitaţia de Bijuterii Importante din 26 martie a fost sesiunea cu cele mai bune rezultate din tipologia sa, de licitaţii de bijuterii şi pietre preţioase, soldându-se cu o cifră totală a vânzărilor de 557.450 euro şi o rată de adjudecare de 76,5%, raportat la poziţia secundă, ocupată de Licitaţia-Maraton de Ceasuri şi Bijuterii din decembrie 2016, ce a totalizat un 391.595 euro şi o rată superioară de adjudecare, de 85,11%.

Licitaţia a fost, totuşi, unică în tipologia sa, fiind, de fapt, prima licitaţie dedicată de casa A10 bijuteriilor importante, decorate cu pietre, îndeosebi diamante, de carataje semnificative, ca urmare a iniţierii de către A10 a unor colaborări cu importanţi designeri şi dealeri de bijuterie importantă din străinătate.

Potrivit raportului, pe 14 aprilie 2020, casa A10 a organizat Licitaţia de Icoane, care a inclus reputata colecţie ieşeană Leon Logotheti, de asemenea un succes: total de adjudecare de 221 mii euro, rată de ajudecare de 94%; icoana „Maica Domnului cu Pruncul”, Ţara Românească, din perioada Mihai Viteazul, a fost adjudecată pentru 10.000 de euro, egalând recordul din mai 2017 pentru o icoană pe lemn, iar icoana pe glajă „Isus Hristos Împărat şi Mare Arhiereu”, de la 1802, posibil de Popa Sandu de la Iernuţeni, adjudecată pentru 5.000 de euro, marchează un record de licitaţie pentru registrul icoanelor pe sticlă.

Astfel, Licitaţia recentă de icoane devine licitaţia de artă sacră cu cele mai bune rezultate de până azi, dintre toate cele patru licitaţii Artmark dedicate în trecut tematicii religioase (licitaţia de icoane post-brâncoveneşti din aceeaşi lună a anului trecut strângând o cifră totală de 127 mii euro şi o rată de adjudecare de 86,6%).

Una dintre concluziile raportului este că oamenii au cumpărat lucrări de artă în timpul pandemiei pentru a-şi asigura o investiţie pe temen lung.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.