O curte de apel din SUA a decis că Muzeul Thyssen-Bornemisza din Madrid poate păstra un tablou de Camille Pissarro furat de la proprietarul evreu, dând o lovitură moştenitorilor acestuia, care încearcă să îl recupereze de aproape două decenii, scrie artnews.com.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Marţi, Curtea de Apel din Pasadena, California, a votat cu 3-0 în favoarea muzeului. Moştenitorii lui Lilly Cassirer Neubauer şi-au lansat cererea de revendicare a proprietăţii în 2005, susţinând că muzeul nu avea niciun drept asupra unui tablou confiscat de nazişti. În 2022, cazul a ajuns la Curtea Supremă a SUA, care a decis în unanimitate că cererea ar trebui să fie soluţionată în conformitate cu legislaţia statului California, mai degrabă decât cu legislaţia federală a SUA.

"Rue Saint Honore, apres midi, effet de pluie", care înfăţişează o stradă pariziană în ploaie, a fost pictat de celebrul impresionist în 1897. Cassirer a fost forţat de partidul nazist să îl vândă în 1939 pentru 900 de reichsmarks (aproximativ 360 de dolari în prezent) în schimbul unei vize pentru a scăpa din Germania. Potrivit documentelor judiciare, nu a primit niciodată plata.

Tabloul a fost cumpărat în 1993 de Thyssen de la colecţionarul Baron Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza. Moştenitorii lui Cassirer Neubauer susţin, în plângerea depusă în 2005, că fundaţia ştia, în momentul achiziţionării "Rue Saint Honore, apres midi, effet de pluie", că tabloul fusese vândut iniţial sub constrângere.

După ce a aflat că se află în muzeu, nepotul lui Cassirer Neubauer, Claude Cassirer, a cerut în 2001 restituirea lucrării, iar ulterior a intentat un proces. Cassirer a murit în 2010, lăsând ca revendicarea să fie făcută de fiul său David, moştenirea revenind fiicei sale Ava şi Federaţiei Evreieşti Unite din comitatul San Diego.

Cu toate acestea, o decizie de judecată din 2019, pronunţată de judecătorul districtual american John F. Walter, a decis că Thyssen-Bornemisza a depus toate demersurile necesare pentru a achiziţiona tabloul de Pissarro şi că nu a avut cunoştinţă de nicio implicare nazistă.

În cea mai recentă hotărâre, judecătorul de circuit Carlos Bea a declarat că intenţia Spaniei de a oferi "certitudinea titlului" instituţiilor sale de artă a prevalat asupra intereselor Californiei de a descuraja furtul de artă şi de a obţine restituirea pentru rezidenţii săi. Din acest motiv, a spus el, legea spaniolă ar trebui să se aplice procedurilor, deoarece muzeul a expus cu bună credinţă lucrarea timp de opt ani înainte de plângerea din 2005.

Avocaţii familiei Cassirer au precizat, într-o declaraţie comună, că hotărârea de marţi "nu reuşeşte să explice în ce fel Spania are vreun interes în aplicarea legilor sale pentru a spăla proprietatea asupra furturilor de război".

Soţii Cassirer au declarat că vor solicita o nouă hotărâre în faţa unei comisii de 11 judecători din cadrul Curţii. "Soţii Cassirer cred că, mai ales în lumina exploziei antisemitismului din această ţară şi din întreaga lume de astăzi, trebuie să conteste insistenţa continuă a Spaniei de a adăposti arta furată de nazişti", au adăugat avocaţii lor.

Thaddeus Stauber, un avocat al muzeului, a calificat decizia instanţei drept "o concluzie binevenită a acestui caz".

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.