Muzeul Naţional de Artă Contemporană (MNAC) a înregistrat pierderi de 67%, la nivelul veniturilor proprii şi al publicului, în anul 2020, în contextul crizei sanitare, potrivit informaţiilor oferite de instituţie la solicitarea News.ro.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

„Principala provocare a anului 2020 a fost declinarea ofertei culturale MNAC în mediul online şi înscrierea muzeului într-un trend internaţional de adaptare a ofertei culturale cu corespondent atât în spaţiul fizic al muzeului, cât şi în spaţiul virtual”.

Potrivit reprezentanţilor instituţiei, veniturile proprii şi numărul vizitatorilor au scăzut cu aproximativ 67% (de la 32.980 vizitatori, în 2019, la 11.909 de vizitatori, în 2020).

„Am compensat pierderea prin intensificarea activităţii online a muzeului. În ciuda situaţiei pandemice, cele două sezoane expoziţionale MNAC au adus publicului în 2020 un număr de 31 de expoziţii, un număr chiar mai mare decât în 2019, când MNAC a vernisat 27 de expoziţii”.

Cea mai aşteptată expoziţie a anului trecut a fost a celor 180 de lucrări achiziţionate de MNAC de la artişti români contemporani.

Expoziţia „După Doisprezece Ani. Producţia Artistică din România în 180 de Lucrări” poate fi vizitată până la sfârşitul sezonului (28 martie 2021) şi este rezultatul primelor achiziţii publice de artă contemporană la MNAC după 12 ani. Numărul de vizitatori în primele două săptămâni, de la vernisaj până la sfârşitul anului 2020, a fost de aproximativ 600 de persoane, potrivit informaţiilor transmise de muzeu.

Anul trecut, bugetul MNAC a fost suplimentat de Ministerul Culturii cu 2 milioane de lei pentru achiziţia publică de lucrări de artă contemporană. „Lansată în contextul stresului economic cauzat de pandemia COVID-19, prima procedură de achiziţii publice de artă contemporană din ultimii 12 ani a vizat creaţia artiştilor vizuali în viaţă, originari din România, activi pe scena de artă în ţară şi în străinătate. Rolul acesteia este de a constitui un stimulent pentru producţia artistică actuală şi de a creşte patrimoniul cultural al ţării, gestionat prin colecţia MNAC”.

Numărul evenimentelor cu public a fost „extrem de redus” în 2020. Ultimul vernisaj în „vechea normalitate” a avut loc la începutul anului 2020, când la MNAC a fost prezent Christoph Niemann, ilustratorul coperţilor The New Yorker.

Un alt eveniment important al anului trecut a fost lansarea sezonului epoziţional de vară, unul dintre primele evenimete live organizate pe scena bucureşteană culturală după ridicarea resticţiilor. „Adaptându-se la condiţiile speciale pandemice, MNAC a extins experienţa muzeală în aer liber, cu triaj strict şi cu organizarea unor fluxuri de vizitare în siguranţă”.

Din imposibilitatea de a organiza evenimente în spaţiul fizic s-a născut #MNACvirtual - versiunea online a muzeului şi răspunsul local la hashtag-ul creat în lumea muzeală la nivel global #MuseumFromHome, o versiune prin care publicul a putut să interacţioneze cu muzeele din confortul propriei locuinţe. Sub această umbrelă, a fost adunată întreaga activitate a muzeului, cu  focus pe prezentarea episodică a unei selecţii de lucrări din expoziţia permanentă a Colecţiei MNAC.

#MNAC Virtual a însemnat în 2020 ateliere pentru copii, tururi virtuale prin expoziţia colecţiei (cu prezentări de lucrări şi artişti) şi prin expoziţiile sezonului în curs, prezentări de cărţi din biblioteca MNAC, prezentări serii de imagini din Clişoteca MNAC, „Laboratorul lui Iulian”, o sesiune de postări social media dedicate documentării vieţii artistului din cadrul expoziţiei „Metamorfozele lui Julian. O Retrospectivă-Laborator Iulian Mereuţă”. Sub aceeaşi umbrelă s-au aflat şi proiecte speciale „Fă artă cu ce ai prin casă”, Laboratorul studenţilor UNARTE la MNAC (un proiect în carantină), campania GoToMNAC – concurs de ilustraţie pentru a pune MNAC pe harta oraşului, AMC Art Hunt Chalenge – digitalizarea unei lucrări din colecţia MNAC.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.