Romanul "Germinal", succes imens al lui Emile Zola, a fost şi o piesă de teatru iar manuscrisul ei a fost scos la licitaţie, fiind o ocazie unică pentru colecţionari de a achiziţiona un lot inedit.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Sotheby's Paris deschide licitaţia online, marţi, şi până pe 8 decembrie pentru cele 454 de foi semnate de mână de celebrul romancier naturalist, scrise între 1885 şi 1887.

Doar câţiva specialişti au putut să le citească şi să vadă cum a transpus Zola pentru scenă unul dintre cele mai importante romane ale literaturii universale despre revolta minerilor din nordul Franţei în anii 1860. 

Acest proiect de adaptare a fost unul drag autorului ciclului "Les Rougon-Macquart". El s-a ocupat singur şi nu a delegat sarcina, aşa cum a făcut pentru "L'Assommoir" sau "Nana', dramaturgului William Busnach.

Publicul de teatru parizian din acea epocă "era cel pe care voia să-l impresioneze", a explicat pentru AFP Diana Cooper-Richet, cercetătoare la Universitatea Versailles-Saint-Quentin, în apropiere de Paris, care a studiat eşecul acestei piese. 

Potrivit Sotheby's, este "ultimul mare manuscris al lui Emile Zola încă aflat în posesia unui privat". Manuscrisele esenţiale ale scriitorului, inclusiv cel al romanului, ce poate fi consultat online, aparţin Bibliotecii Naţionale a Franţei (BnF) şi restul altor instituţii. Întrebată de AFP, BnF nu a comentat cu privire la licitaţie. 

Acest lot este estimat între 100.000 şi 150.000 de euro. Numele vânzătorului nu a fost dezvăluit: Sotheby's vorbeşte despre un colecţionar "european" care doreşte să rămână anonim. 

"Germinal" este o piesă blestemată, mutilată pentru a satisface cenzorii care au găsit-o subversivă.

Atunci când Zola, încununat cu succesul romanului, depune manuscrisul în 1885 la Comisia de examinare care se ocupă de cenzură, a avut o surpriză: a primit aviz nefavorabil. Să descrii furia muncitorilor contra angajaţilor, violent reprimaţi, într-o carte de 600 de pagini, a trecut, dar să-i reprezinţi pe scenă era prea riscant. Guvernul a interzis opera sub această formă. 

Romanicerul va insista, va atenua violenţa şi va obţine undă verde pentru o versiune diluată, care a apărut pe afiş în 1888. Ea nu a fost pe placul presei.                

Zola a apărat-o, obţinând din partea Teatrului Châtelet din Paris o reprezentaţie gratuită care a atras 20.000 de curioşi. Un efort irosit, deoarece el nu va fi niciodată recunoscut drept autor de teatru.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.