Guvernul britanic a finanţat, în secret, agenţia de presă Reuters în anii '60-'70, la cererea unui departament antipropagandă sovietică ce avea legătură cu serviciile secrete britanice, iar plăţile au fost făcute prin intermediul BBC, arată documente oficiale declasificate.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Banii au fost folosiţi pentru extinderea ariei de acoperire a Reuters în Orientul Mijlociu şi America Latină şi ascunşi prin plata unor abonamente de către BBC, relatează Reuters. 

„Suntem pe punctul de a încheia un acord prin care Guvernul va oferi un sprijin discret pentru serviciile Reuters în Orientul Mijlociu şi America Latină”, se arată într-un document oficial redactat în 1969, marcat „Secret” şi intitulat „Finanţarea Reuters de HMG” (HMG, Her Majesty’s Government).

„Interesele HMG ar trebui să fie bine deservite de noul aranjament”, este completat în documentul care a fost declasificat anul trecut. 

Nu este clar din documente cât de mare a fost influenţa pe care Guvernul o putea exercita asupra ştirilor Reuters în schimbul banilor. 

Documentele dezvăluie nivelul de implicare pe care Guvernul l-a avut la un moment dat în afacerile Reuters şi acordul explicit de a ascunde finanţarea.

„Multe dintre organizaţiile de presă au primit într-o anumită formă subvenţii de la stat după Al Doilea Război Mondial”, a spus David Crundwell, purtător de cuvânt al Reuters. „Dar înţelegerea din 1969 nu se potrivea principiilor noastre şi nu am face asta astăzi”, a adăugat el, făcând referire la Principiile Reuters  care prevăd menţinerea integrităţii agenţiei de presă, independenţei şi nepărtinirii.

Colectarea ştirilor Reuters este supervizată de Founders Share Company, creată în 1984 pentru a susţine principiile, care stipulează că niciun interes, grup sau facţiune nu va ajunge să domine Reuters.

Deşi Reuters vinde ştiri unei mari arii de clienţi, inclusiv guverne, niciun guvern nu are control asupra a ceea ce produce Reuters, a mai spus Crundwell.

O purtătoare de cuvânt a BBC a precizat: „Regulile BBC garantează independenţa editorială indiferent dacă finanţarea vine de la Guvernul britanic, din taxe de licenţe sau surse comerciale”. 

Guvernul britanic nu a comentat.

Documentele declasificate arată că negocierile cu Reuters au fost conduse de Information Research Department (IRD), unitate britanică antipropagandă sovietică cu strânse legături cu serviciile secrete britanice. 

Finanţarea de către Guvernul britanic a Reuters în anii 1960 - 1970 a fost dezvăluită în volumul „The Power of News: The History of Reuters” (1992), istorie autorizată a agenţiei de presă.

În 1969, Reuters avea nevoie de bani pentru a se extinde în Orientul Mijlociu şi puteri occidentale precum Marea Britanie voiau să îşi consolideze influenţa împotriva Uniunii Sovietice prin extinderea serviciilor de presă, mai arată documentele.

Potrivit acestora, Guvernul britanic a plătit 245.000 de lire sterline pe an către Reuters înainte de 1969, apoi a redus suma la 100.000 de lire sterline pe an în 1969 şi 1970. În 1972 şi 1973 nu a fost înregistrată vreo plată.

În documente era precizat că Reuters „poate şi va oferi” ceea ce necesită Guvernul, iar unii oficiali au admis că Reuters nu a vrut să pară că ia decizii la cererea Guvernului britanic.

Reuters, fondată la Londra în 1851 şi deţinută acum de Thomson Reuters, cu sediul în Toronto, este una dintre cele mai mari organizaţii de presă din lume.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.