Expoziţia „Enescu văzut de artişti”, ce cuprinde lucrări semnate de Corneliu Baba, Fortuna Brulez-Mavromati, Ninette Carteret, Fernand Cormon, Horaţiu Dimitriu, Silvan Ionescu, Florica Teişanu Apostoleanu, Rodica Teodorescu Ciocârdel şi Gheorghe Tomaziu, va fi deschisă marţi, online, de Accademia di Romania in Roma şi Muzeul Naţional „George Enescu”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Expoziţia va fi prezentată publicului marţi, la ora 15:00, atât pe pagina de Facebook a Accademia di Romania in Roma, cât şi pe cea a Muzeului Naţional „George Enescu”, unde va fi încărcat un link către spaţiul virtual care va găzdui operele artiştilor români prezenţi în colecţiile muzeului.

Ea va fi disponibilă până pe 19 august şi a fost concepută cu ocazia împlinirii a 140 de ani de la naşterea marelui violonist, compozitor şi dirijor George Enescu.

În cadrul expoziţiei va fi prezentată şi lucrarea unui autor necunoscut intitulată „Portret Enescu”, realizată în 1946 şi care conţine, în partea inferioară, inscripţia: „Din partea echipajului vaporului «Ardeal», care a avut cinstea să vă însoţească pe apele Atlanticului, 3 octombrie [1]946”.

George Enescu (1881-1955), în diferite ipostaze - de compozitor, violonist, pianist, dirijor, pedagog -, a atras, încă din timpul vieţii, numeroşi pictori, sculptori, graficieni, care au dorit să îi imortalizeze trăsăturile prin operele lor. Chiar şi după moarte, celebrul muzician a continuat să fascineze generaţii întregi de artişti. Aşa se face că Muzeul Naţional „George Enescu” din Bucureşti (Palatul Cantacuzino) deţine în patrimoniul său un număr semnificativ de portrete ale lui Enescu, majoritatea fiind donate în 1967 de către soţia sa, Maruca Enescu-Cantacuzino (născută Maruca Rosetti-Tescanu). Câteva sunt donaţii directe ale artiştilor (precum cel semnat de Fortuna Brulez-Mavromati), iar un portret (de Gheorghe Tomaziu) a fost achiziţionat de pe piaţa de artă, la o licitaţie, potrivit istoricului de artă Eduard Andrei.

Selecţia de portrete cuprinsă în această expoziţie omagială, care marchează împlinirea, în 2021, a 140 de ani de la naşterea lui George Enescu, readuce în prim-plan un nume de rezonanţă, precum cel al maestrului picturii româneşti Corneliu Baba, care a avut şansa de a-l vedea pe Enescu într-un concert de vioară. Pictorul a fost însoţit apoi permanent de „obsesia siluetei dragi a lui Enescu” (după cum a mărturisit în jurnalul său) şi i-a dedicat muzicianului de geniu un amplu ciclu de lucrări, desene și picturi în ulei.

Totodată, figurează lucrări ale unor artişti mai puţin cunoscuţi azi: Silvan Ionescu şi Gheorghe Tomaziu (cu crochiuri în tuş̦ ale capului surprins din profil, impresionante prin spontaneitatea liniei) şi francezul Fernand Cormon (cu un ulei pe pânză din 1905, ilustrând chipul tânărului Enescu, care în acel an compusese prima sa simfonie, Simfonia nr. 1 în Mi bemol major, Op. 13, şi care se făcuse deja cunoscut prin concertele sale la Paris). Sunt de remarcat, în egală măsură, efigiile lui Enescu realizate în desen (creion sau cărbune) de mai multe artiste-femei: Rodica Teodorescu Ciocârdel, Fortuna Brulez-Mavromati (care a şi ilustrat cu 32 de planşe volumul „Georges Enesco”, publicat în franceză, în 1947, cu o prefaţă de Petru Comarnescu), Ninette Carteret şi Florica Apostoleanu Teişanu.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.