Centrul Naţional al Dansului Bucureşti (CNDB) a recunoscut contribuţiile esenţiale la crearea contextului critic din dansul contemporan românesc aduse de Mihaela Michailov, Cristina Modreanu, Iulia Popovici, Oana Stoica şi Gina Şerbănescu, în cadrul galei Premiilor CNDB, care a avut loc, luni seară, la Institutul Francez din Bucureşti.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Decernarea a avut loc la Sala "Elvire Popesco" a Institutului Francez din Bucureşti şi a fost prezentată de coregraful şi performerul Paul Dunca. Evenimentul a fost organizat în parteneriat cu Institutul Francez din Bucureşti.

Cele cinci autoare, curatoare, dramaturge şi critici de arte performative reprezintă excelenţa în dansul contemporan şi au primit - în mod non-ierarhic, ca de obicei - recunoaşterea firească a singurei instituţii din Europa de Est dedicate dezvoltării acestei forme de artă.

De asemenea, tânărul coregraf Cosmin Vasile, care şi-a finalizat spectacolul de debut în cadrul programului "RAP 2018 (rezidenţe, ateliere, public)", a primit din partea Institutului Francez din Bucureşti un premiu special: o bursă de studii profesionale la L'Atelier de Paris - CDCN cu Dominique Mercy şi Malou Airaudo.

Mihaela Michailov a oferit inspiraţie proiectelor formative ale CNDB, a contribuit la modelarea şi orientarea tinerilor coregrafi şi artişti din domeniul artelor performative, susţinând prin expertiza sa una dintre cele mai importante direcţii ale CNDB: atenţia pentru continuitatea formării artiştilor dincolo de şotronul convenţional al şcolii.

"La noi, e încă totul de făcut!", spune Cristina Modreanu, scrijelind parcă fatidic în memoria colectivă, intuind starea de permanent şantier a culturii române şi, în special, a dansului contemporan şi a artelor performative. CNDB i-a oferit, prin acest premiu, un semn de recunoaştere "femina faber", parafrazând celebrul dicton şi sărbătorind destoinicia de gen.

Curator şi acompaniator al mai multor evenimente reprezentative pentru CNDB (Romanian Dance Showcase din 2014, Bienala Regională de Coregrafie din 2016, "Too Soon Too Late. Performative dialogue" de la Bruxelles din 2018), Iulia Popovici a fost mereu aproape de dansul contemporan şi performance, susţinând scena românească continuu prin articole, gândire critică şi teoretică. Cunoscută pentru cuvântul apăsat şi tastele ascuţite, Iulia este o luptătoare încă neobosită şi este singura persoană care le traduce independenţilor, într-un limbaj prietenos, propria relaţie cu
câştigurile personale şi dările la stat.

Oana Stoica e o sufragetă a artelor performative româneşti, cu abordări discrete străbătute însă de accentele acide ale unei critici constructive şi generoase, care au încurajat CNDB să ţină sus pânzele misiunii sale, spre azimutul tendinţelor din domeniul dansului contemporan românesc şi internaţional.

Funcţia criticului i-a devenit clară Ginei Şerbănescu prin "intermediul artiştilor, nu prin intermediul criticilor". De-a lungul timpului, ea a însoţit prin cărţile şi cronicile sale fenomenul dansului actual, dintr-o perspectivă poetică şi filozofică. Pe lângă activitatea dramaturgică, este autoarea monografiei "Trixy Checais - Cartografia zborului", rezultatul unui efort crucial de recuperare a istoriei dansului românesc.

În cadrul Galei Premiilor CNDB 2018, Institutul Francez din România a lansat "FranceDanse Orient-Express 2017", o lucrare-mărturie despre unul dintre cele mai importante programe franceze de dans contemporan derulate vreodată în Europa Centrală şi de Est, program în care România a jucat un rol de prim rang. Contribuţii ale tuturor laureatelor Premiilor CNDB 2018 pot fi citite şi în acest volum, coordonat de criticul de arte performative Oana Cristea-Grigorescu şi de jurnalistul Andrei Popov. 

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.