Peste 50.000 de elevi de gimnaziu şi liceu din România au participat la ore de educaţie media pe parcursul anului şcolar 2024-2025, în cadrul Programului de Educaţie Media pe care Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) îl implementează în România. Elevii profesorilor formaţi de CJI au învăţat la clasă despre diferenţa dintre fapte şi opinii, ce este o ştire, cum se analizează un mesaj sau cum se recunosc informaţiile falsificate. Ei se alătură celorlalţi 250.000 de elevi care au învăţat concepte de educaţie media în ultimii şapte ani, în cadrul programului CJI.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

225 de profesori de liceu şi gimnaziu au parcurs anul acesta şcolar cursurile de educaţie media şi educaţie media digitală, scopul acestora fiind de a-i învăţa pe tineri să-şi dezvolte gândirea critică pentru a putea face diferenţa dintre o informaţie în care pot avea încredere şi dezinformare, a evita teoriile conspiraţiei şi pentru a fi mai rezistenţi la manipulare. Începând cu vara anului 2017, CJI a pregătit în total aproape 1,000 de profesori din 462 de şcoli din întreaga ţară.

„În această perioadă în care discutăm despre noile planuri-cadru pentru liceu şi reformele educaţionale, educaţia media trebuie să îşi găsească locul, din ce în ce mai mult, în şcoala românească. Educaţia media dezvoltă gândirea critică a elevilor, atât de necesară în era algoritmilor şi a inteligenţei artificiale şi, de asemenea, contribuie la creşterea încrederii publicului în presă, aşa cum ne arată şi studiul din 2025 al Digital News Report al Reuters Institute, conform căruia se vede o uşoară creştere a nivelului de încredere în presă la persoanele care au făcut educaţie media", explică Cristina Lupu, directoarea executivă a CJI.

Elevi care îi învaţă pe alţi elevi despre gândirea critică în online

Tot în 2025, peste 150 de elevi de la clasele vocaţionale din liceele pedagogice din ţară au absolvit cursul de educaţie media digitală organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul unor ateliere de două zile la Buzău, Târgu Mureş, Deva, Constanţa, Timişoara, Odorheiu Secuiesc şi Slobozia. La ateliere au fost discutate teme legate de informaţiile de pe reţelele sociale, dar şi din mediile digitale în general, despre cum să le înţeleagă, să le filtreze şi să le verifice. Dintre aceşti 150 de tineri, 20 de elevi au susţinut ei înşişi ateliere de educaţie media digitală, unde, în total, au lucrat cu aproape 450 de elevi.

Cel mai amplu program de educaţie media din România este implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent

Din 2017 Centrul pentru Jurnalism Independent implementează Programul de Educaţie Media, un demers strategic prin care îşi propune să dezvolte competenţele de educaţie media ale copiilor şi tinerilor din România. CJI susţine cursuri de educaţie media pentru profesori şi elevi şi dezvoltă atât materiale resursă pentru a fi folosite la clasă, cât şi materiale destinate publicului larg. CJI este o organizaţie non-guvernamentală activă de peste 30 de ani în protejarea democraţiei şi a celor care cred în valorile sale. Peste 15,000 de profesionişti media, peste 10,000 de profesori şi aproape 300,000 de elevi au fost beneficiarii cursurilor de formare şi ai experienţei de lucru cu echipa CJI.

Podcasturi despre gândire critică şi cursuri online gratuite pentru profesori

De asemenea Centrul pentru Jurnalism Independent pune la dispoziţia opiniei publice o serie de resurse şi instrumente care să sprijine efortul colectiv al României în lupta cu dezinformarea, printre care platforma www.educatiemedia.cji.ro, un podcast şi o serie de cursuri de iniţiere online şi gratuite pentru profesorii de limba şi literatura română.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.