Asociaţia Educaţie în Securitate Cibernetică - CyberShield®, dezvoltă proiectul „Construim competenţe digitale pentru viitor”, iniţiativă derulată cu sprijinul Primăriei Sectorului 2 şi implementată la Şcoala Gimnazială Ferdinand I din Bucureşti, în baza unui protocol de colaborare semnat cu unitatea de învăţământ, care stabileşte cadrul, responsabilităţile şi obiectivele educaţionale urmărite pe parcursul derulării activităţilor.
. Proiectul aduce în sala de clasă un set coerent de sesiuni aplicate, materiale actualizate şi exerciţii structurate, astfel încât elevii şi profesorii să poată înţelege riscurile curente din mediul online şi să exerseze, în condiţii controlate, decizii corecte care reduc expunerea la fraude, manipulare şi pierderi de date.
Contextul în care apare această intervenţie este bine cunoscut în comunitatea şcolară. Utilizarea zilnică a telefonului şi a platformelor de comunicare a devenit normă pentru elevi, iar integrarea instrumentelor digitale în procesul didactic reprezintă o realitate pentru profesori, însă odată cu accesul facil la resurse şi canale sociale apar şi riscuri concrete, care merg de la mesaje înşelătoare şi pagini clonate, până la tentative de şantaj şi solicitări de informaţii personale prin apeluri ce folosesc identităţi false sau voci sintetizate.
În lipsa unor rutine clare şi a unor reguli simple, aplicabile imediat, aceste situaţii pot degenera rapid, punând presiune pe copii, pe familii şi pe cadrele didactice. De aceea proiectul propus îşi asumă o abordare explicit practică, bazată pe scenarii reale, pe verificări rapide şi pe proceduri scurte, uşor de reţinut şi de repetat.
La Şcoala Gimnazială Ferdinand I, proiectul „Construim competenţe digitale pentru viitor” va fi implementat sub forma unor sesiuni care combină explicaţii concise cu demonstraţii şi exerciţii care simulează decizii în timp limitat, astfel încât participanţii să observe, fără ambiguităţi, cum arată o situaţie cu potenţial de risc, cum se confirmă sau se infirmă o presupunere, cum se refuză politicos o solicitare dubioasă şi cum se raportează prompt un incident către adultul responsabil sau către o autoritate competentă. În mod sistematic, fiecare întâlnire va produce un set de concluzii practice, cu paşi de urmat pentru elevi şi note metodice pentru profesori, iar aceste concluzii vor fi integrate în resursele digitale disponibile pe platforma CyberSkill.ro, astfel încât învăţarea să poată continua în ritmul fiecărui utilizator, inclusiv acasă.
Conţinutul educaţional este organizat astfel încât să acopere ariile unde presiunea este cea mai mare.
Elevii vor lucra pe exemple care arată cum se construieşte o capcană financiară, cum se cere plata prin metode greu de recuperat, cum se camuflează identitatea unui interlocutor şi cum se împinge conversaţia spre urgenţă, pentru a forţa decizii pripite.
Profesorii vor găsi materiale despre igiena parolelor, despre autentificarea în doi paşi, despre limitele partajării de informaţii în grupurile de clasă şi despre semnele care indică o escaladare a tensiunii în mediul digital, astfel încât intervenţia să poată apărea înainte ca un conflict să se cronicizeze. Vor fi explicate, cu exemple uşor de urmărit, diferenţele dintre o reclamă transparentă şi una mascată, mecanismele prin care se distribuie software nedorit, precum şi paşii minimi prin care se verifică un apel sau un mesaj ce pretinde o identitate cunoscută, inclusiv situaţiile în care se folosesc mostre de voce generate artificial.
Metoda de lucru mizează pe consecvenţă şi pe claritate. Fiecare temă porneşte de la situaţii întâlnite frecvent în viaţa de zi cu zi, trece prin paşii de verificare şi se închide cu un set de reguli sintetice, care pot fi reluate până când devin reflex.
Profesorii primesc variante de adaptare pentru vârste şi niveluri diferite, împreună cu fişe de lucru şi cu itemi de evaluare care măsoară înţelegerea procedurilor, nu memorarea de definiţii, iar elevii primesc conturi dedicate pe CyberSkill.ro, unde pot revedea explicaţiile, pot repeta exerciţiile şi pot urmări progresul. Conţinutul va fi ajustat pe baza feedbackului din clasă, astfel încât mesajele neclare să fie corectate rapid, iar exemplele să rămână relevante.
„Ne propunem să transformăm siguranţa digitală dintr-un subiect abstract într-un set de deprinderi verificabile la clasă, iar acest lucru înseamnă să pornim de la riscurile pe care elevii şi profesorii le întâlnesc efectiv, să arătăm cum se recunoaşte o capcană, cum se verifică o identitate, cum se protejează un cont şi cum se raportează rapid un incident, folosind reguli scurte, autentificare în doi paşi, actualizări la timp şi prudenţă la linkuri şi ataşamente, astfel încât fiecare decizie să fie mai sigură, în fiecare zi”, a declarat Cristian Iosub, preşedintele Asociaţiei Educaţie în Securitate Cibernetică - CyberShield®.
Conducerea Şcolii Gimnaziale Ferdinand I subliniază că parteneriatul oferă o soluţie potrivită realităţii din clasă, deoarece materialele sunt structurate clar, exemplele sunt apropiate de experienţa elevilor, iar profesorii primesc instrumente care pot fi integrate în activitatea curentă fără a încărca suplimentar orarul, ceea ce face posibilă o schimbare de comportament care nu depinde de o singură prezentare, ci de exersare constantă şi de reguli simple, aplicabile imediat.
Sprijinul Primăriei Sectorului 2 asigură cadrul logistic necesar desfăşurării activităţilor şi permite concentrarea resurselor pe conţinut, pe exersare şi pe măsurarea rezultatelor.
Prin accentul pus pe verificare, pe decizii informate şi pe raportare promptă, iniţiativa urmăreşte să reducă numărul situaţiilor în care elevii oferă involuntar date sensibile, să limiteze accesul neautorizat la conturi şi să crească frecvenţa reacţiilor corecte în faţa conţinutului înşelător, cu efect direct asupra climatului de învăţare. În acelaşi timp, prin resursele accesibile pe CyberSkill.ro şi prin documentele metodice dedicate cadrelor didactice, şcoala capătă un instrument pe termen lung, care poate susţine lecţiile de educaţie digitală dincolo de durata intervenţiei.
Mulţumim echipei de proiect, formată din Cristian Iosub, Andrea Gligor, Daniel Iosub, Paul Păunescu, Dan Ciprian Bogdan, precum şi voluntarilor Asociaţiei.
Pentru informaţii suplimentare, solicitări media sau detalii privind desfăşurarea proiectului, ne puteţi contacta la datele de mai jos.

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.