De la începutul conflictului ruso-ucrainean aflat acum în plină desfăşurare, atenţia întregii lumi a fost îndreptată asupra situaţiei din Ucraina şi asupra sancţiunilor economice impuse Rusiei. Părerile sunt împărţite, iar atitudinile par să varieze în funcţie de o multitudine de factori. Cum văd românii acest conflict şi repercusiunile lui, aflăm din analiza Leo Burnett facută pe datele rezultate din studiul Global Web Index (GWI).

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Irina Savu, Data Intelligence Director, Leo Burnett: „Am constatat că românii sunt mai îngrijoraţi de repercursiunile conflictului asupra economiei şi a nivelului de trai, decât de probabilitatea ca România să intre în război. În ceea ce priveşte măsurile luate până acum, numai 1 din 3 români consideră că sancţiunile economice au puterea să descurajeze continuarea războiului şi peste 70% consideră necesară o  implicare mai mare a NATO şi UE, cu măsuri care nu ţin, însă, de prezenţa cu forţe armate.”

Îngrijorare cu privire la evoluţia situaţiei curente

63% dintre români sunt îngrijoraţi de perspectiva ca războiul să escaladeze la nivel global sau să fie implicate arme nucleare. Cu toate acestea, numai jumătate dintre ei consideră acest scenariu o ameninţare reală. De asemenea, în ceea ce priveşte posibila implicare a României în război folosind forţe armate, aproape unul din doi români (43%) consideră aceasta un motiv de îngrijorare.

Cât despre efectele adiacente conflictului, românii sunt cei mai îngrijoraţi de impactul asupra finanţelor personale (73%), peste jumătate reducând deja cheltuielile curente. În comparaţie, populaţia din Regatul Unit al Marii Britanii şi al Irlandei de Nord a înregistrat cel mai redus nivel de îngrijorare de acest fel (doar 31% dintre respondenţi).

Alte aspecte care îi îngrijorează cel mai mult pe români sunt: dependenţa de petrolul şi gazele naturale ruseşti (60%), evoluţia ratei dobânzii la bănci (50%), precum şi impactul pe care acest conflict îl are asupra sănătăţii psihice a populaţiei (57%).

Opinii despre măsurile de implicare în conflict

73% dintre români consideră că UE şi NATO ar trebui să se implice mai mult în acest conflict. Însă, când vine vorba despre participare activă la război, cu trupe armate, doar unul din trei români cred că NATO ar trebui să trimită trupe în Ucraina, în timp ce 26% dintre respondenţi consideră că România ar trebui să se implice cu forţe armate. În comparaţie, unul din doi respondenţi din Spania sunt de acord cu astfel de măsuri.

Dintre cetăţenii ţărilor analizate, românii sunt cei mai încrezători cu privire la eficienţa sancţiunilor economice pentru a descuraja ofensiva rusă, dar nici ei intr-un procent foarte mare - 35%. În ceea ce priveşte opinia despre cele două ţări implicate direct în conflict, 26% dintre români consideră că Ucraina ar trebui primită în UE, în timp ce 28% consideră că populaţia rusă nu ar trebui pedepsită pentru măsurile armate luate de conducerea ţării.

În ceea ce priveşte măsurile luate de România, 75% dintre români consideră că ar trebui să primim refugiaţi, iar 65% că ar trebui să trimitem ajutor financiar şi material.

Când vine vorba despre companii şi branduri, 65% dintre români se aşteaptă ca acestea să acţioneze în aspecte legate de conflict: să ofere facilităţi refugiaţilor (56%), să îşi retragă activităţile comerciale din Rusia (55%) şi să doneze fonduri sau materiale şi produse (47%).

Implicarea personală

31% dintre români declară că au donat deja pentru a ajuta refugiaţii, iar 49% intenţionează să facă acest lucru în viitorul apropiat. Prin comparaţie, în Polonia s-a înregistrat cel mai mare număr de persoane care au donat deja ori s-au oferit să se implice în acţiuni de voluntariat, respectiv 58% dintre respondenţi.

În plus, se observă un impact asupra imaginii brandurilor care s-au implicat în diverse acţiuni de strângere de fonduri şi ajutorare a refugiaţilor. Astfel, 21% dintre români au declarat că preferă să cumpere produse de la astfel de branduri, iar 47% intenţionează să se intereseze activ cu privire la acest aspect.

Surse de informare

Discuţiile cu rudele şi prietenii reprezintă principala sursă de informare în rândul respondenţilor (63%), urmate de TV (59%) şi reţelele de socializare (56%). Jumătate dintre respondenţi au declarat că au început să se uite la TV mai des decât o făceau înainte de începerea conflictului ruso-ucrainean, pentru a urmări informaţiile despre acesta.

„Grija cea mai mare a românilor este legată de modul în care războiul le va afecta propria situaţie financiară, ceea ce se vede deja, prin faptul că mai mult de jumatate au redus cheltuielile lunare.

 Chiar dacă oamenii cheltuie mai puţin, acesta nu este un motiv să oprim comunicarea. 63% dintre români se aşteaptă ca brandurile să se implice şi să-şi afirme poziţia faţă de acest conflict. Acesta este un moment important în care brandurile să fie prezente şi să arate că sunt ancorate la realităţile societăţii.”, a declarat Maria Ilea, Data Strategist, Leo Burnett România.

Metodologie

Analiza Leo Burnett a fost realizată pe baza datelor studiului de piaţă efectuat de GWI în perioada 7-14 martie 2022. Cercetarea examinează îngrijorările, reacţiile şi atitudinile oamenilor cu privire la conflictul din Ucraina.

Despre Leo Burnett Romania:

Leo Burnett este Agenţia Anului la EFFIE Awards 2018, 2019, 2020 şi 2021. În mod constant o agenţie de top, Leo Burnett a reuşit de-a lungul timpului să creeze lideri de piaţă din clienţii pe care i-a deservit. Această perpetuă căutare a excelenţei i-a adus agenţiei atât recunoaştere locală, cât şi internaţională, câştigând trofee şi nominalizări la cele mai importante festivaluri din industrie, precum: Effie Europe, Cannes Lions, Golden Drum, Eurobest, Clio Awards, Andy Awards, D&AD, ADC*E, EFFIE, FIBRA, Internetics şi multe altele.

Despre Global Web Index

GWI este cea mai importantă companie de informaţii despre audienţă. Platforma sa, SaaS şi produsele personalizate de date sunt surse de încredere pentru cele mai mari brand-uri, organizaţii media şi agenţii din lume, pentru a obţine o înţelegererapida si aprofundata a publicului lor.

Sondajul emblematic al companiei reprezintă 2,7 miliarde de oameni la nivel global. Printr-o combinaţie de date de sondaj şi analize, clienţii pot aduna informaţii aprofundate asupra comportamentelor, atitudinilor şi intereselor din seturi bogate de date, inclusiv GWI Core, GWI Kids, GWI Sports, GWI USA, GWI Gaming şi GWI Work.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.