După mai bine de şase luni de restaurare, începând de joi, 2 mai, publicul de la Muzeul Luvru va putea redescoperi adevăratele culori ale unei lucrări emblematice: „Libertatea călăuzind poporul” de Eugène Delacroix, îngălbenită de zeci de ani de straturi de lac şi murdărie. Legendara pânză a fost expusă marţi.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

„Suntem prima generaţie care redescoperă culoarea lui Delacroix”, spune cu entuziasm Sébastien Allard, directorul Departamentului de Pictură al Muzeului Luvru.

Tabloul, care în afara Luvrului nu a putut fi admirat decât la filiala sa din Lens (Nord) şi în Japonia în 1999, reprezintă o alegorie a Libertăţii: o femeie cu pieptul gol care flutură cocarda alb-albastră-roşie pe o baricadă în mijlocul insurgenţilor, în inima Parisului, pictată de Eugène Delacroix în 1830.

„Cu aceste straturi de lac, rochia părea toată galbenă şi nu ne-am dat seama de toate nuanţele şi tuşele pe un fond mult mai deschis. A fost o redescoperire, am putut să o vedem prin imaginile ştiinţifice, am fost reticenţi în legătură cu acest lucru, dar când suntem noi cei care o facem, este extraordinar să realizezi acest lucru”, a declarat Bénédicte Trémolières, restauratoarea, pentru BFMTV.

Acest lucru se datorează faptului că, de-a lungul timpului, opt straturi de lac au fost aplicate pe tablou pentru a accentua culorile înainte de a le îneca într-o masă galbenă opacă, în care au fost prinse şi murdăria şi praful, potrivit acestuia.

Ultima restaurare majoră a avut loc în 1949. Această restaurare face parte dintr-o campanie lansată în 2019 pentru picturile mari din secolul al XIX-lea.

Şi este o „revelaţie”, confirmă Sébastien Allard: culorile gri, negru, maro şi alb luminează din nou pânza, fumul alb iese din arme şi praful se ridică deasupra baricadelor, cerul albastru se ridică deasupra turnurilor de la Notre-Dame din fundal, ca toate detaliile unei poveşti pline de violenţă şi exaltare.

„Delacroix a ascuns peste tot mici atingeri de culori albastru-alb-roşu împrăştiate în mod subtil, ca un ecou al steagului, care nu mai erau deloc perceptibile”, adaugă un alt restaurator, Laurence Mugniot, subliniind „pupila albastră cu o notă de roşu” a unui personaj sau „costumul unui gardian elveţian”.

Ca şi alte tablouri de mari dimensiuni, imensa pânză (2,60 m înălţime pe 3,25 m lăţime fără ramă) nu a putut fi transportată în atelierul Centrului de Cercetare şi Restaurare al Muzeelor din Franţa (C2RMF).

Pentru a evalua amploarea lucrării, specialiştii s-au bazat pe „arhive şi fotografii vechi” şi au efectuat „analize meticuloase ale pânzei, care a fost supusă la raze infraroşii, raze X şi ultraviolete”, a declarat pentru AFP Côme Fabre, conservator în cadrul Departamentului de pictură al Muzeului Luvru, responsabil pentru secolul al XIX-lea.

Restauratorii au efectuat apoi „teste” pe mici părţi ale tabloului. Echipaţi cu lupe binoculare şi microscoape, „au descoperit în special că anumite retuşuri, printre care o urmă maro pe rochia femeii, au fost adăugate după Delacroix şi, prin urmare, au putut fi îndepărtate”, dezvăluie el.

Tabloul a ajuns la Luvru în 1874. A aparţinut întotdeauna statului, care l-a cumpărat la prima expoziţie publică din 1831.

Deşi reprezintă revoluţia din iulie 1830, i-au fost conferite mai multe sensuri: „Revoluţia, Marianne, Republica Franceză, Franţa în general, şi a fost folosită pe afişe, la momentul eliberării Parisului în 1944, pe bancnote şi timbre”, explică el.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.