Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) precizează că a semnat, anul trecut, 16 contracte de supervizare a lucrărilor de construcţie pentru aproape 277 de kilometri de autostradă. Afirmaţiile vin după ce reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură au susţinut că CNAIR tergiversează lansarea licitaţiilor pentru desemnarea supervizorului ori tărăgănează procedurile, iar astfel ”se lasă liber la abuzuri”. ”Majoritatea întârzierilor înregistrate în cazul anumitor proceduri de atribuire aferente contractelor de supervizare sunt din cauza contestaţiilor”, explică reprezentanţii CNAIR.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Iniţial, CNAIR afirma că a semnat 14 contracte de supervizare a lucrărilor de construcţie pentru aproape 227 de kilometri de autostradă, însă reprezentanţii companiei au revenit corectând informaţiile.

”În 2022 CNAIR a semnat 16 contracte de supervizare a lucrărilor de construcţie pentru 276,28 km de autostradă, valoarea acestora fiind de 277.881.895,15 lei fără TVA. Comparativ, în anul 2020 au fost semnate 8 contracte de supervizare pentru 145,99 km cu o valoare totală de 182.157.908,16 lei fără TVA, iar în 2021 a fost semnat un singur contract pentru supervizarea lucrărilor de construcţie a 19 km, iar valoarea acestuia a fost 21.464.235,50 lei fără TVA”, se arată într-un comunicat de presă transmis, miercuri, de companie.

În prezent, CNAIR are lansate procedurile de atribuire pentru 26 de contracte de supervizare, acestea aflându-se în diverse stadii (avizare ANAP/depunere oferte/ clarificare/evaluare).

”Menţionăm faptul că majoritatea întârzierilor înregistrate în cazul anumitor proceduri de atribuire aferente contractelor de supervizare sunt din cauza contestaţiilor introduse împotriva documentaţiilor de atribuire de către anumiţi operatori economici. Prin aceste contestaţii se urmăreşte reducerea substanţială a penalităţilor şi/sau eliminarea mai multor pârghii contractuale de verificare a prestatorilor, astfel încât CNAIR să plătească sume importante prestatorului fără a avea şi modalitatea efectivă de constrângere a acestuia la îndeplinirea obligaţiilor asumate prin contract. Precizăm că până la semnarea contractelor de supervizare cu prestatorii desemnaţi câştigători, această activitate importantă pentru dezvoltarea oricărui proiect de infrastructură rutieră este realizată de către direcţiile regionale ale CNAIR pe raza cărora se desfăşoară lucrările”, a explicat sursa citată.

Reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură au afirmat că sectoare de autostradă care însumează 400 de kilometri şi au o valoare de 6 miliarde de euro nu au desemnat un supervizor al lucrărilor. ”CNAIR tergiversează lansarea licitaţiilor pentru aceste servicii esenţiale ori, în dulcele stil «timpul trece leafa merge», tărăgănează procedurile de achiziţie publice pornite în urmă cu mai bine de un an de zile în unele cazuri. În lipsa consultantului care să fie zilnic pe şantier şi să certifice lucrările executate de antreprenor, se lasă liber la abuzuri, «scurtături» şi «optimizări» care cresc riscul ca drumul să aibă probleme pe termen lung”, au arătat aceştia.

”400 kilometri de autostradă de 6 miliarde de euro fără «câine de pază». Rolul supervizorului, al dirigintelui de şantier, denumit şi «consultant», «inginer FIDIC» sau simplu «inginer», în implementarea în teren a unui proiect de infrastructură de transport este esenţial: se asigură că lucrările puse în operă de constructor sunt conforme şi respectă caietul de sarcini, oferta asumată şi normativele în vigoare, adică standardele de calitate necesare. Dar CNAIR tergiversează lansarea licitaţiilor pentru aceste servicii esenţiale ori, în dulcele stil «timpul trece leafa merge», tărăgănează procedurile de achiziţie publice pornite în urmă cu mai bine de un an de zile în unele cazuri. În lipsa consultantului care să fie zilnic pe şantier şi să certifice lucrările executate de antreprenor, se lasă liber la abuzuri, «scurtături» şi «optimizări» care cresc riscul ca drumul să aibă probleme pe termen lung şi cresc artificial profitul constructorului”, au arătat reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură, marţi seară, într-o postare pe Facebook.

Potrivit acestora, contractarea supervizării este ”urgentă” pe cele 7 loturi ale Autostrăzii A7 dintre Buzău şi Bacău, adică 178 km, unde constructorul a intrat în teren sau este pe cale să înceapă execuţia (până) în primăvară, dar aceeaşi situaţie este pe lotul 3 de lângă Buzău şi pe cele trei sectoare ale Bacău-Paşcani, unde licitaţiiel pentru lucrări ar putea fi parafate cu antreprenorii până în vară.

”Mai mult, scandalos este că încă nu avem supervizor pe Autostrada A0 Nord tronsonul 2 (între Corbeanca şi Afumaţi) deşi se apropie cu paşi rapizi de inaugurare în decembrie 2023! La fel pe 1 (în contestaţii, probabil vom avea constructor până în vară) şi 3 (în procedură semnare contract de lucrări). Nu există timp de pierdut nici pe secţiunile de munte ale A1 Sibiu-Piteşti unde antreprenorii vor face proiectare în 2023 dar probabil la anul vor pune utilajele la treabă. Nu trebuie să fii expert să-ţi dai seama că ai nevoie de diriginte de şantier pe 68 de kilometri prin creierii munţilor pe Valea Oltului şi Valea Topologului. Nici pe ciotul Holdea-Margina al A1 nu există consultant! Tot în 2024 ar trebui să se înceapă şi aici lucrările”, au adăugat ei.

Reprezentanţii asociaţiei au menţionat că autostrăzile enumerate însumează aproape 400 de kilometri şi au o valoare contractuală/estimată totală de peste 6 miliarde de euro, dar în proceduri de licitaţie mai sunt sectoare precum A13 Boiţa-Făgăraş sau capetele din PNRR ale A8 Târgu Mureş-Târgu Neamţ.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.