Studenţii din domeniul sănătăţii cer clarificări cu privire la situaţia Universităţilor de Medicină şi Farmacie din ţară, având în vedere anunţul privind finalizarea cursurilor în varianta online. Studenţii fac referire la sutele de ore de laborator şi practică pe care trebuie să le urmeze şi solicită un cadru legislativ unitar, întrucât legislaţia actuală prevede doar ore ”cu frecvenţă” pentru aceste specializări. Studenţii se tem că studiile lor ar putea să nu fie ulterior recunoscute.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Alianţa Studenţilor în Domeniul Sănătăţii a transmis, luni seară, un comunicat în care face precizări cu privire la specificul cursurilor pentru specializările din ceste domenii şi solicită clarificări.

”În contextul în care studenţii din domeniul sănătăţii se află în imposibilitatea reluării activităţii didactice fizice (lucrări practice/stagii/laboratoare), rămân o serie de întrebări fără răspuns privind cadrul legislativ. Astfel, în conformitate cu directiva UE 36/2005, programele de studiu ce vizează medicina necesită atât o parte didactică teoretică, cât şi una practică (lucru amintit, de asemenea, în Art. 174, punctul (1) ). Totodată, Legea Educaţiei Naţionale (LEN) 1/2011 Art. 174, punctul (7) prevede că orele în cadrul facultăţilor de medicină se pot desfăşura în instituţii precum unităţi sanitare publice, în institute, în centre de diagnostic şi tratament, în secţii cu paturi, în laboratoare şi în cabinete. De asemenea, în conformitate cu Art. 140 din LEN 1/2011 desfăşurarea programelor de studii ale Universităţilor de Medicină şi Farmacie se pot desfăşura numai la categoria «cu frecvenţă», fapt ce se află în contradicţie cu situaţia actuală, activitatea didactică desfăşurată online nefiind recunoscută de legislaţia în vigoare”, au transmis studenţii.

Potrivit acestora, studenţii din anii terminali sunt cei mai afectaţi de incertitudinea acestei situaţii.

”Finalizarea studiilor este de o importanţă deosebită pentru viitorul sistemului de sănătate românesc, iar orice întârziere sau neconformitate între centrele universitare duce la un dezechilibru riscant. Dorim aşadar să tragem un semnal de alarmă cu privire la urgentarea elaborării unui plan de acţiune unitar, în colaborare cu reprezentanţi ai studenţilor, ai universităţilor şi ai Ministerului Sănătăţii. După finalizarea studiilor, zeci de examene şi sute de ore de practică în spitale, studenţii îşi demonstrează cunoştinţele acumulate prin susţinerea examenului de licenţă şi a examenului de rezidenţiat. Examenul de rezidenţiat reprezintă primul pas realizat de absolvenţi în direcţia intrării lor, ca parte activă, în sistemul de sănătate, devenind unica sursă de departajare în alegerea viitorului domeniu de activitate, aspect fundamental pentru intrarea pe piaţa muncii în România. De aceea, facem un apel la adoptarea cât mai rapidă a unei soluţii uniformizate pentru parcursul universitar actual al tuturor studenţilor, în special pentru a evita periclitarea unei noi generaţii de medici, stomatologi şi farmacişti”, au mai transmis studenţii.

Alianţa Studenţilor în Domeniul Sănătăţii solicită organelor decizionale să aibă în consideraţie situaţia aparte în care se află studenţii Facultăţilor de Medicină, Medicină Dentară şi Farmacie, ce se confruntă cu imposibilitatea recuperării lucrărilor practice în mediul online şi să lucreze împreună cu Ministerul Sănătăţii şi conducerile Universităţilor la un plan de menţinere a unui parcurs universitar adecvat.

”Astfel, este esenţială clarificarea modului de examinare şi recuperare pentru programele de studiu de medicină, medicină dentară şi farmacie, în conformitate cu legislaţia europeană, care să asigure recunoaşterea ulterioară a întregului parcurs didactic. Deşi universităţile au autonomie în ceea ce priveşte modalitatea şi stabilirea datei examenelor pentru fiecare an universitar şi program de licenţă, este imperios să avem în vedere faptul că scopul principal al acestor facultăţi este de a trimite la finalul anilor de studiu tineri ce vor deveni profesionişti în domeniul medical, iar o astfel de incertitudine poate duce din nou la o criză asemănătoare celei a rezidenţiatului din 2019. Astfel, pentru a evita consecinţele negative ale acestor aspecte, în contextul epidemiologic în care ne aflăm, reprezentanţii studenţilor asigură forurile decizionale de toată disponibilitatea acestora pentru a găsi împreună soluţii benefice pentru comunitatea de viitori specialişti în domeniul medical”, se mai arată în comunicat.

Alianţa Studenţilor din Domeniul Sănătăţii (ASDS) a fost înfiinţată în anul 2019, din dorinţa de a crea o voce comună a studenţilor din domeniul sănătăţii. În spatele acronimului stau trei membri ce au realizat o legătură în vederea atingerii scopurilor comune. Alianţa pune la aceeaşi masă Federaţia Asociaţiilor Studenţilor în Medicină din România (FASMR), Federaţia Asociaţiilor Studenţilor Farmacişti din România (FASFR) şi Federaţia Studenţilor în Medicină Dentară din România (FSMDR).

Începând cu data de 09.03.2020, învăţământul universitar din domeniul sănătăţii a fost sistat, nemaifiind permisă intrarea în spitale a studenţilor, cu excepţia situaţiilor de voluntariat în sprijinul medicilor şi a combaterii răspândirii Covid-19.

Preşedintele Klaus Iohannis anunţat, luni că, pentru majoritatea elevilor, în acest an şcolar grădiniţele, şcolile, universităţile nu se vor redeschide. Anul şcolar se încheie pe 12 iunie, iar până atunci vor continua formele de învăţământ la distanţă.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.