Managementul neperformat şi ilegal menţinut la RATB, subfinanţarea cronică, abuzurile şefilor împotriva angajaţilor şi intenţia de transformare a Regiei în societate comercială sunt principalele motive pentru care sute de sindicalişti RATB pichetează Palatul Parlamentului, aceştia ameninţând cu noi acţiuni de protest în Capitală, dar şi la Bruxelles.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Sindicatul APT din RATB, organizatorul protestului, reclamă managementul “neperformant şi ilegal” susţinut şi impus de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, pe care îl acuză că a numit Consilul de Administraţie al RATB pe criterii politice, şi nu în urma unui concurs, aşa cum prevede legea.

O altă revendicare a protestatarilor este legată de subfinanţarea cronică a activităţii de transport public, aceştia susţinând că alocarea este insuficientă şi că regia este jefuită de grupurile de interese”.

“Regia de transport public cere consilierilor generali aprobarea prejudiciului de un milion de lei, în urma câştigării în instanţă a unor procese intentate mai ales de foştii directori ai RATB, daţi afară de Consiliul de Administraţie al Regiei. Acesta este preţul rotaţiilor politice la conducerea RATB, care ar urma să umfle bugetul local cu echivalentul a 223.000 de euro”, susţin protestatarii, care îi acuză pe consilierii generali şi de faptul că au “interese oneroase şi rude angajate pe bani foarte mulţi în RATB.

Printre nemulţumirile sindicaliştilor sunt şi numirea politică a unor şefi "incompetenţi", abuzurile acestora împotriva angajaţilor, furtul şi distrugerea RATB în ultimii 26 de ani de către "grupurile politico-mafiote", dar şi acoperirea jafului prin lipsa de reacţie a instituţiilor statului.

Protestatarii se declară nemuţumiţi de faptul că DNA nu începe cercetarea penală faţă de ilegalităţile comise de conducerea RATB, care au fost sesizate în  rapoartele Corpului de Control al premierului şi Curţii de Conturi din perioada 2012-2015.

“Deoarece la conducerea RATB au apărut mai multe schimbări la nivel de management, pentru o mai bună informare vă aducem la cunoştinţă că actualul Contract Colectiv de Muncă conţine clauze abuzive şi discriminatorii pentru sindicatele legal constituite, altele decât STB. Discriminarea a apărut la negocierea CCM 2012-2014, când directorul general al RATB Viorel Popescu (actual condamnat penal cu executare pentru fapte de corupţie), în cârdăşie cu liderul STB-ului de la acel moment, a hotărât să oblige celelalte sindicate să fuzioneze cu acesta sau să le distrugă. (…) Acum, director la RATB este Orzaţă Paul Radu, care aplică aceeaşi tactică discriminatorie, în cârdăşie cu sindicatul reprezentativ şi nu permite accesul la negocieri decât unui sindicat nereprezentativ care este apropiat de sindicatul reprezentativ”, susţin protestatarii.

Un alt motiv pentru care angajaţi din RATB au ieşit în stradă îl constituie condiţiile de muncă şi felul în care se asigură starea tehnică a parcului auto, care pun în pericol siguranţa angajaţilor şi a călătorilor.

“RATB utilizează în prezent un parc circulant efectiv de 690 de autobuze, adică 69 la sută din totalul celor 1.000 disponibile.  Din parcul existent, 500 de autobuze sunt încadrate în norma de poluare Euro 3 şi au grad de uzură de 10 ani (400 - marca Mercedes), respectiv nouă ani (100 - Mercedes), cu o medie de utlizare de 450.644 km. Alte 500 de autobuze au norma de poluare Euro 4, cu grade de uzură de nouă ani (20 autobuze), opt ani (330) şi şapte ani (150) şi cu o medie de utilizare de 371.151 km”, susţin reprezentanţii Sindicatului APT din RATB.

Aceştia au precizat că parcul circulant efectiv de tramvaie este de 256, din totalul de 475 (54 la sută), 219 fiind nefuncţionale. Din numărul total de tramvaie, 297 au gradul de uzură de peste 100 la sută, 82 - între 75 şi 100 la sută, 54 - între 50 şi 75  la sută, 32 - între 25 şi 50 la sută şi doar 10 sunt aproape noi, cu un grad de uzură între 0 şi 25 la sută. 

Parcul circulant efectiv al troleibuzelor este de 172, din totalul de 297 (aproximativ 59 la sută). Din cele aproape 300 de troleibuze, 265 (peste 89 la sută) au un grad de uzură de peste 100 la sută, iar celelalte 32 de troleibuze au un grad de uzură între 75 şi 100 la sută.

Un alt lucru care îi nemulţumeşte pe sindicalişti este intenţia de transformare a RATB în societate comercială, “la fel ca pe un chioşc de îngheţată”.

"Două regii din ţară au fost transformate sub acelaşi pretext încă din anul 2013. Acestea se află acum în pragul insolvenţei şi al falimentului”, avertizează protestatarii.

Aceştia mai spus că, din cauza condiţiilor de la RATB, până acum au plecat peste 400 de şoferi în Anglia, iar mai mulţi angajatori din Germania au venit să recruteze alte persoane din rândul angajaţilor regiei.

Sindicaliştii spun că acestea sunt doar unele dintre problemele de la RATB şi avertizează că alte acţiuni de protest vor avea loc în faţa Autobazei RATB Titan, pe 17 martie, apoi şi la Direcţia RATB, precum şi la Bruxelles, la date ce vor fi comunicate ulterior. 

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.