Sindicaliştii din cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) propun adoptarea unui memorandum care să excepteze compania de la prevederile Legii nr.296 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, act adoptat în urmă cu o lună. Sindicatul din compania de drumuri susţine că o eventuală comasare „doar de dragul tăierii de posturi de conducere, ar duce la disfuncţionalităţi grave”, blocarea angajărilor nu este oportună în contextul unui deficit de personal de „cel puţin 700” de angajaţi, iar aplicarea altor măsuri prevăzute în actul normativ „ar duce la un regres puternic al companiei iar rezultatele remarcabile obţinute cu greu în ultimii ani vor dispărea, acest lucru fiind cauzat şi de pierderea profesioniştilor din domeniu care se vor îndrepta rapid către mediul privat”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email
„Sindicatul Elie Radu trage un semnal puternic de alarmă şi cere ministrului de resort să analizeze cu maximă seriozitate exceptarea acesteia de la aplicarea Legii nr. 296/2023. (...) Considerăm că implementarea la CNAIR a măsurilor dispuse prin Legea nr.296/2023 ar duce la un regres puternic al companiei iar rezultatele remarcabile obţinute cu greu în ultimii ani vor dispărea, acest lucru fiind cauzat şi de pierderea profesioniştilor din domeniu care se vor îndrepta rapid către mediul privat, cuantumul veniturilor istorice realizate cu greu în ultimii trei ani probabil va reveni la nivelul de jos, controalele efectuate în ACI-uri (Agenţii de Control şi Încasare – n.r.) vor reveni la nivelul celor din perioadele negre ale companiei, iar protejarea şi întreţinerea infrastructurii rutiere se va putea realiza doar la cota de avarie având impact major în siguranţa participanţilor la trafic. Sindicatul Drumarilor Elie Radu solicită public ministrului transportului, Sorin Grindeanu, avizarea favorabilă a memorandumului de exceptare în totalitate a CNAIR SA de la aplicarea acestei legi şi susţinerea spre aprobare de către Guvernul României”, se arată într-un comunicat dat publicităţii luni de către sindcatul reprezentativ din copania de drumuri aflată în subordinea Ministerului Transporturilor.
Sindicaliştii precizează că au încercat să aibă discuţii pe marginea prevederilor acestei legi cu directorul general al companiei, însă solictarea lor a rămas „fără niciun impact”.  Ei transmit de asemenea că în cazul în care nu se vor iniţia discuţii cu Sindicatul Drumarilor şi nu se vor face demersuri „în vederea exceptării în totalitate de la aplicarea acestei legi”, vor începe mişcări de protest care se vor concretiza în pichetarea ministerului şi a prefecturilor, atât în Bucureşti, cât şi în ţară, urmate de proteste în cadrul companiei. 
Evenimente

15 octombrie - Eveniment Profit Health.forum
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
Argumentele sindicaliştilor din CNAIR sunt legate de lipsa de personal, dar şi de nevoia de realizare a unei întreţineri corecte a infrastructurii rutiere. 
„Apreciem că aplicarea legii în cadrul CNAIR ar duce la o destabilizare totală a acesteia, cu impact asupra siguranţei rutiere a ţării, având în vedere importanţa strategică a companiei la securitatea naţională a României. (...) CNAIR, la fel ca alte companii de stat, chiar şi fără aplicarea legii 296/2023 se confruntă cu lipsa personalului nou de specialitate, fiindu-i tot mai greu să-şi menţină personalul specializat şi mai ales să atragă profesionişti sau tineri cu potenţial. Firmele mari de construcţii atrag inginerii cu salarii mult peste ceea ce oferă CNAIR, multinaţionalele atrag tinerii cu salarii şi bonusuri impresionante, în timp ce CNAIR încearcă să ţină cu dinţii de profesioniştii crescuţi sau atraşi cu greu în cadrul companiei”; susţine sindicatul.
Acesta este de părere că Legea 296, intrată în vigoare luna trecută, „este imposibil de aplicat în cadrul CNAIR, având în vedere că aceasta răspunde de administrarea a peste 16.000 km de drumuri şi 1000 km de autostrăzi, poduri iar organizarea sa se extinde pe întreg teritoriul României”. 
În contextul în care compania este organizată structuri teritoriale- Direcţii Regionale de Drumuri şi Poduri, Secţii de Drumuri Naţionale, Districte, Centrele de Coordonare şi Întreţinere, Agenţii de Control şi Încasare şi Agenţii de Încasare - fiecare dintre acestea având personal de conducere cu responsabilităţi şi răspunderi bine definite, sindicaliştii arată că „raportat la numărul total de angajaţi, cu numărul de personal de conducere doar la nivelul acestor structuri teritoriale, CNAIR nu se poate încadra în procentul total de 8% de funcţii de conducere din total personal”.
„Aceste structuri la nivel teritorial au fost gândite să existe într-o manieră suplă, fără a fi sufocate cu număr mare de personal, ceea ce conduce la faptul că acestea, de obicei, nu au în subordine un număr de 10 posturi, iar comasarea acestora doar de dragul tăierii de posturi de conducere, ar duce la disfuncţionalităţi grave. Siguranţa participanţilor la traficului rutier nu poate fi atinsă decât prin asigurarea unei stări tehnice corespunzătoare a drumului şi a elementelor sale constitutive şi printr-o capacitate reală, eficientă şi neîntreruptă de intervenţie în scopul prevenirii şi înlăturării imediate a tuturor factorilor de pericol previzibili sau imprevizibili. Complexitatea activităţii CNAIR SA ca administrator al reţelei de drumuri, derivând din lege şi din normativele tehnice specifice, având ca deziderat final siguranţa participanţilor la traficului rutier, are impact şi cu privire la răspunderea civilă şi penală, atât a persoanei juridice, cât şi a salariaţilor. Aplicarea acestei legi are impact şi cu privire la preluarea în administrare a următoarelor sectoare de drumuri care urmează a fi date în circulaţie, însă din cauza tăierii posturilor vacanţe, nu mai poate fi angajat personal care să facă acest lucru. În plus, această companie s-a confruntat cu o penurie de personal specializat, având un deficit de personal de cel puţin 700 persoane (cât ar fi trebuit angajat până la sfârşitul anului şi numărul total de personal)”, se mai arată în comunicatul sindicatului.
Angajaţii din sistem atrag atenţia că în CNAIR este necesară păstrarea parcului auto actual, dar şi dotarea cu maşini şi utilaje noi, precum şi decontarea cheltuielilor justificate cu privire la combustibil, ei subliniind că restricţiile introduse de Legea nr. 296/2023 ”blochează buna desfăşurare a sarcinilor şi atribuţiilor de serviciu de către salariaţi”.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.