Sorin Velicu, directorul operaţional al companiei Romprest, şi Iancu Toader, avocatul societăţii, afirmă că, în cazul în care nu se va ajunge la o soluţie în ceea ce priveşte facturile în valoare de peste 100 de milioane de lei neplătite de Primăria sectorului 1, care au fost recepţionate şi asumate fără obiecţii, va fi urmată calea judecătorească. Ei au precizat că a fost făcută o ofertă de ajustare a contractului, la care nu a fost formulat un răspuns oficial din partea edilului Clotilde Armand şi că primarul nu are competenţa de a rezilia contractul încheiat cu Romprest.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Cei doi susţin că autoritatea publică locală nu îşi îndeplineşte principala ei obligaţie contractuală, aceea de a asigura sursa de finanţare.

„Noi riscăm să intrăm în insolvenţă, pentru că nu am putut să ne plătim nici datoriile la stat”, afirmă Velicu.

Acuzând că primarul sectorului „nu cunoaşte legislaţie”, avocatul Iancu Toader a explicat faptul că Armand nu poate rezilia contractul cu Romprest, aşa cum a spus în postarea de duminică, de pe Facebook.

Dacă nu se va ajunge la o soluţie în acest caz, „va trebui să continuăm procedurile judiciare; vom fi nevoiţi, economic”, a spus avocatul, după ce Velicu a atras atenţia că doar până pe 11 februarie 2021 compania mai are bani.

Avocatul companiei a subliniat: „Noi nu avem nimic cu doamna primar, noi vorbim instituţional, pe lege, pe competenţe. Doamna este doar reprezentantul acestei autorităţi”.

Romprest va emite luni un răspuns, punctual, la cele scrise de Clotilde Armand duminică, pe Facebook.

Sorin Velicu, directorul operaţional al Romprest, a declarat luni dimineaţă pentru News.ro: „Până la această oră, la noi în societate nu a sosit, nici pe e-mail, adresa aceea. Am văzut că ne-ar fi trimis din data de 5 februarie. Dar nu am primit nimic. Este vechea placă a dânsei. Chiar nu înţelege că fără plată nu se poate efectua un serviciu sub nicio formă”.

„Noi am negociat, am fost la Comisie, am discutat. Doamna primar nu a dat niciun răspuns Comisie, decât ceea ce am citit ieri. Nouă ni s-a solicitat ceva în cadrul Comisiei, am răspuns chiar peste aşteptările Comisiei şi a rămas în analiză la aparatul tehnic al Primăriei, partea executivă reprezentată de doamna primar. Rezultatul s-a văzut prin ceea ce a apărut pe Facebook. În loc să spună ce hotărâm, ce facem mai departe, se merge în paralel”.

Velicu a precizat că Romprest a făcut o ofertă de ajustare a contractului pentru anul 2021 cu 40 de milioane de lei.

„Am făcut o ofertă de ajustare pentru anul acesta cu 40 de milioane de lei şi am oferit şi posibilitate de finanţare – Primăria să facă rost de bani – de peste 50 de milioane de lei. Nu am primit nimic, din 25 ianuarie până acum, pentru că ne-am întâlnit de trei ori cu cei desemnaţi de Consiliul Local, respectiv Comisia, de la care nu am avut nu am avut nicio propunere în afară de mişcorarea frecvenţei de prestare a serviciului, ceea ce se reflectă în calitatea serviciului”.

Directorul a mai spus că, pe 29 decembrie, a fost făcută o propunere înaintată Consiliului Local prin care era prevăzută concedierea a circa 700 de persoane, „personal greu format”, care, după şase luni ar fi trebuit reangajate.

„Nu e foarte uşor să lucrezi cu muncitori necalificaţi în salubrizare. Până învaţă străzile, să se întoarcă la punctul fix, e o problemă. Mai ales că, din cauza faptului că nu putem oferi salarii cu care să îşi trăiască viaţa de zi cu zi, am fost nevoiţi să aducem personal din provincie. În condiţiile astea, să dai 680 şi ceva de persoane afară, şoferi şi muncitori, asta reprezenta reducerea programului, aşa cum a fost înaintată, rămâneam în 220 de persoane pe zi. Pentru curăţenie – căi publice, avem angajaţi 1.700 de muncitori necalificaţi şi aproximativ 200 de şoferi. Dintre cei 1.700 trebuia să dăm afară aproximativ 700, ceea ce ar fi avut un impact fantastic”.

Un lucrător câştigă salariul minim pe economie şi 10-15% în plus, dacă este vorba despre un încărcător sau măturător manual.

Velicu a subliniat că este greu de format un colectiv, pentru că bucureştenii nu se angajează în acest domeniu. „Singurul lucru pe care l-am reuşit, în 2019, în tarife, a fost să avem salarii similare cu angajaţii primăriei care prestează, de exemplu la ADP, munci similare”.

„Aşteptăm, şi Comisia formată din consilierii desemnaţi, să aflăm punctul de vedere al doamnei primar, prin comisia tehnică ce e în subordinea dânsei. Noi am atras atenţia că doar până pe 11 februarie mai avem bani”.

Legat de afirmaţia lui Clotilde Armand că poate fi reziliat contractul dacă Romprest refuză de la acea dată să mai colecteze gunoiul din sectorul 1, Velicu a spus: „În accepţiunea dânsei, categoric, nu avem ce să... În primul rând, autoritatea publică locală nu îşi îndeplineşte principala ei obligaţie. Când gestionezi un serviciu de salubrizare, şi ai un contract, obligaţia principală e să asiguri sursa de finanţare. Neplătind...”.

Facturile restante de 7 luni au o valoare cumulată de aproximativ 101 milioane de lei, potrivit avocatului companiei, Iancu Toader.

„A zis că am facturat mai mult. De când există podurile şi pantele în sectorul 1, artere de circulaţie care deţin suprafeţe de domeniu public, noi facem măturat mecanizat, spălat, dezăpezire şi nu ni le decontează nimeni pentru că, nici până la această oră, Primăria sectorului 1 nu a făcut o măsurătoare a acestor poduri. Deci, nu ştim dimensiunile, dar noi le facem. Nu vrem să acuzăm, decât să atragem atenţia că nu mai sunt bani şi Primăria, ca partener contractual, trebuie să asigure sursa de finanţare a contractului şi a serviciului”, a adăugat Velicu.

El a menţionat şi că, anul trecut, compania a primit comenzi suplimentare de 51 de milioane de lei pentru igienizare a domeniului public în contextul sanitar. Serviciul a fost executat, a spus el, însă nu a fost plătit.

„Am spălat toate arterele sectorului. Noi, în programul curent, nu avem decât 170 de străzi, cele cu trafic STB. În schimb, timp de şase luni am primit comenzi de spălare pentru toate arterele. Vă daţi seama ce cheltuială, ce efort... pentru care nu am primit bani. Plus facturi şi servicii neplătite din programul curent. Noi facturăm cu documente semnate şi confirmate de direcţiile din primărie care monitorizează acest contract”.

Dacă o factură nu este plătită, conform contractului, a explicat Velicu, în termen de 15 de zile, este acordată o perioadă de graţie de 30 de zile. El a mai declarat că, „pe o chichiţă”, a reuşit să blocheze executarea facturilor. „Urmează calea judecătorească, dar asta e făcută ca să se tragă de timp. Noi riscăm să intrăm în insolvenţă, pentru că nu am putut să ne plătim nici datoriile la stat”.

Avocatul Iancu Toader a confirmat pentru News.ro că, în cazul în care nu se va ajunge la o concluzie în această problemă, vor fi continuate procedurile judiciare.

„Duminică am pregătit un răspuns cu analiză punctuală, care atinge şi aspecte juridice, raportat la ceea ce susţine doamna”, a spus Toader. El a completat că nu a ajuns nicio adresă la societate. „Compania nu a primit nimic de la cabinetul primarului, în niciun fel. Este o dezinformare”.

Despre menţiunea făcută de Armand că Romprest a practicat cele mai mari preţuri de pe piaţă, Toader a spus că este „total falsă”.

„Ceea ce am remarcat, pentru că e clar că nu cunoaşte legislaţie, mi-am dat seama de asta – şi nu o fac tendenţios – urmărind şedinţele Consiliului Local, modul în care se comportă, din întâlnirile pe care le-am avut, chiar şi din cea secretă, pe care o neagă şi pe care a ascuns-o Consiliului, e că refuză să înţeleagă mecanismul contractului”, a adăugat el. „E strigător la cer să nu te informezi despre nişte date tehnice. Se facturează nu raportat la GPS, la care face referire, ci la suprafaţa din contract. Dacă s-ar fi facturat pe GPS – sistem făcut de noi pentru a avea un control riguros a modului în care se desfăşoară activitatea, să vedem ce fac angajaţii, nu are legătură cu facturarea – am fi facturat de trei ori mai mult”.

El a reiterat că facturile au fost recepţionate, asumate la plată, fără obiecţii. „Romprest nu e un prestator de servicii, contractul e de delegare, noi suntem unitate administrativ teritorială. Ni s-a delegat acest serviciu. Doamna nu înţelege că noi suntem Consiliul (Local, n.r.). În spatele facturilor e o tonă de documente care atestă modalitatea în care am prestat, fără obiecţii”.

Avocatul a continuat: „Doamna primar a început apoi acest ping-pong. Nu le plăteşte pentru că sunt facturi ilegale. Ce înseamnă facturi ilegale? Aici e o mare problemă. Noi suntem şocaţi pentru că aceste facturi au fost recepţionate, acceptate la plată, verificate de toate departamentele de specialitate, deci, nu e nicio neconformitate. Ele sunt pe aceeaşi procedură a contractului de 8 ani”.

El a adăugat că nimic nu o împiedică pe Clotilde Armand să conteste la executare. „Această suspendare a executării e una provizoriu.Niciodată, nicio instanţă de judecată, nu a spus că aceste facturi sunt nelegale, că nu s-au prestat, că nu avem dreptate”.

Din şedinţele avute în comun, a mai spus avocatul, viceprimarul a „antamat ca modalitate de plată o eşalonare pe şase luni susţinută de preşedintele Comisiei”.

„A fost un rezultat al negocierii. Degeaba se spune că nu a fost o negociere. Este o minciună sfruntată. Au fost trei şedinţe ale Comisiei de mediere la care am participat (...) Noi am spus că dăm 8 luni şi 3 luni de graţie, plăteşte eşalonat şi nu vă luăm penalităţi, ca să nu afectăm situaţia cetăţenilor din sectorul 1. Le-am dat o soluţie”.

Legat de rezilierea contractului pe care o invoca duminică primarul, avocatul a declarat: „Este o altă eroare. Rezilierea nu poate fi dispusă de doamna primar. Ea poate, eventual, să denunţe unilateral contractul, dar asta ar fi iar o mare problemă pentru bugetul acestei unităţi. Dânsa nu poate să îl rezilieze. Dânsa nu este Consiliul Local. Acest apanaj e parte contractantă, e autoritatea deliberativă. Doar o instanţă de judecată poată să dispună o reziliere culpabilă. Cine poate să rezilieze un contract? Partea care este în culpă? Dăm peste cap tot dreptul... La momentul de faţă, doamna, de fapt autoritatea pe care o reprezintă, este în culpă, de n ori. Sunt multe alte acte săvârşite care reprezintă încălcări grave nu doar ale contractului, ci şi ale legii”.

Toader a mai spus: „Încheierea unui contract cu un alt operator fără să ai în spate o hotărâre a Consiliului, printr-o dispoziţie de primar, la preţuri mult mai mari, avem dovada aceasta, în  condiţiile în care legea presupune exclusivitate şi o anumită procedură, este un abuz grav. O faptă penală. Un abuz în serviciu”.

Dacă nu se va ajunge la o soluţie în acest caz, „va trebui să continuăm procedurile judiciare, vom fi nevoiţi, economic, de asta am cerut iertare public cetăţenilor”.

„Doamna nu vrea o soluţie, nu mai vrea Romprest. Nu este de competenţa doamnei”, a subliniat avocatul companiei. „Noi nu avem nimic cu doamna primar, noi vorbim instituţional, pe lege, pe competenţe. Doamna este doar reprezentantul acestei autorităţi. E un Consiliu, o Comisie care sunt blocate. Nu vorbim cu doamna Armand, persoană fizică”.

Primarul sectorului 1 Clotilde Armand a făcut public un document pe care afirmă că l-a adresat în 5 februarie companiei Romprest, căreia îi reproşează că nu a venit cu o ofertă de ajustare a Contractului de Delegare, singura propunere a fost aceea de reducere doar temporară a cantităţii prestaţiilor, cu condiţia asumării de către autoritatea contractantă a unor obligaţii exorbitante faţă de „concesiile” făcute de Romprest.

Romprest a dat însă o dezminţire, în care neagă că ar fi primit documentul invocat în mass-media, semnat cu numele Primarului Clotilde Armand şi datat 05.02.2021

În Sectorul 1 există peste 1.100 de artere stradale, care reprezintă, însumat, 463 de kilometri. Doar într-o săptămână, pe străzile din sector se adună 900 tone de deşeuri, iar gunoiul colectat de la populaţie în acelaşi interval de timp depăşeşte 1.300 tone.

Compania Romprest Service SA a fost înfiinţată în anul 2001, ca o companie de prestări servicii în segmentul profesional de curăţenie, domeniu de activitate cu potenţial de exploatare, dezvoltare şi perfecţionare în sfera publică şi privată. Compania Romprest Service S.A. este o societate pe acţiuni cu activitate de prestări servicii în domeniile Salubritate, Facility Management, Arhitectură Peisageră, DDD (Deratizare, dezinfecţie şi dezinsecţie). Compania declară o cifră de afaceri de peste 298 milioane de lei, capital social de 15.010 mii lei şi peste 2.900 de angajaţi.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.