Guvernul a aprobat, miercuri, noi măsuri pentru a creşte gradul de protecţie a cetăţenilor români care lucrează în străinătate.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

“Din păcate, experienţele de până acum ne-au arătat că încă există vulnerabilităţi în momentul în care lucrătorii din România pleacă să muncească în alte ţări. Insuficienta reglementare a modului de plasare a forţei de muncă în străinătate poate avea consecinţe negative asupra siguranţei, sănătăţii şi chiar asupra vieţii lucrătorilor. Situaţiile cu care ne-am confruntat în perioada pandemiei au evidenţiat problemele de care lucrătorii români se lovesc constant şi pe care avem datoria să le îndreptăm”, a declarat ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, Raluca Turcan.

Astfel, pentru asigurarea aceluiaşi grad de protecţie a cetăţenilor români, indiferent dacă aceştia apelează la serviciile unui agent de plasare a forţei de muncă român sau la serviciile unui furnizor de servicii de plasare din alt stat membru al Uniunii Europene care desfăşoară pe teritoriul României activităţi de mediere şi plasare a forţei de muncă, sunt stabilite aceleaşi obligaţii:

-  efectuarea în mod gratuit a activităţii de mediere a cetăţenilor români în vederea angajării în străinătate, fără perceperea de comisioane, tarife sau taxe;

- încheierea contractelor de mediere în formă scrisă şi asigurarea încheierii contractului individual de muncă sau a documentului echivalent din statul de destinaţie atât în limba statului în care se află stabilit sau îşi desfăşoară activitatea angajatorul, cât şi în limba română;

- punerea contractului la dispoziţia lucrătorului român înainte de plecarea acestuia din ţară.

Actul normativ aprobat de Guvern introduce şi o serie de obligaţii suplimentare şi înăspreşte sancţiunile aplicate în cazul nerespectării legii.

De exemplu, pentru a evita situaţiile în care lucrătorilor români nu li se permite intrarea în statul de destinaţie, agenţii şi furnizorii de servicii de plasare de forţă de muncă trebuie să se asigure, anterior deplasării, că aceştia deţin informaţiile şi documentele necesare.

”Pentru grupurile mai mari de 10 lucrători, transportul va fi asigurat prin intermediul firmelor autorizate să efectueze transport internaţional de persoane. Totodată, agenţii de plasare şi furnizorii de servicii au obligaţia de a notifica inspectoratul teritorial de muncă din România cu cel puţin cinci zile lucrătoare anterioare plecării din ţară a lucrătorilor, pentru a facilita astfel verificarea condiţiilor în care aceştia sunt plasaţi la muncă în străinătate”, A TRANSMIS, MIERCURI, miNISTERUL muNCII.

MInisterul precizează că, atât contractul de mediere, cât şi copia contractului individual de muncă sau a documentului echivalent vor fi păstrate obligatoriu la sediul social/sediul permanent din România al furnizorului de servicii de plasare/agentului de plasare a forţei de muncă în străinătate, pentru o perioadă de trei ani de la data încetării acestora şi vor fi puse la dispoziţia inspectorilor de muncă în cazul unui control.

Ordonanţa de urgenţă stabileşte şi obligaţia transmiterii, lunare, până la data de 5 a lunii următoare, a unei situaţii privind contractele de mediere încheiate şi persoanele angajate în străinătate, pentru identificarea în timp util a cazurilor de nerespectare a clauzelor contractuale ori a unor posibile tratamente inadecvate. Până acum, această raportare era făcută trimestrial.

Sancţiunile prevăzute a fi aplicate furnizorilor de servicii de plasare şi agenţilor de plasare a forţei de muncă în străinătate în cazul nerespectării prevederilor legale sunt cuprinse între 5.000 şi 30.000 de lei.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.