Ministrul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, Mircea Dumitru, a aprobat, prin ordin, Statutul Elevului, act care reglementează drepturile şi obligaţiile elevilor înmatriculaţi în instituţiile de învăţământ de stat, particular sau confesional din România, acesta fiind primul document de acest tip elaborat după 1990, care consacră într-o formă consolidată drepturile şi obligaţiile elevilor.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Ministrul Educaţiei a aprobat prin ordinul nr. 4.472 din 10 august 2016, Statutul Elevului, document ce reglementează drepturile şi obligaţiile elevilor din România. Forma finală s-a conturat în urma dezbaterii publice pe care Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice (MENCS) a organizat-o în perioada 17 iunie - 4 iulie, arată MENCS. Prevederile Statutului se aplică începând cu anul şcolar 2016-2017.

O componentă majoră a acestui document o reprezintă, potrivit ministerului, întărirea rolului elevilor în comunitatea şcolară.

Potrivit Statutului, drepturile elevilor sunt structurate în cinci categorii: drepturi educaţionale, drepturi de asociere şi exprimare, drepturi sociale, recompense şi alte drepturi.

Documentul prevede deopotrivă îndatoriri, interdicţii şi sancţiuni pentru încălcarea de către elevi, în incinta unităţii de învăţământ, a prevederilor statutului sau a prevederilor explicite din actele normative în vigoare.

Elevii au dreptul la respectarea imaginii, demnităţii şi personalităţii, au dreptul să îşi desfăşoare activitatea în spaţii care respect normele de igienă şcolară de protecţia muncii, de protecţie civilă şi paza conta incendiilor, se arată în Statut.

Acelaşi document susţine însă că nu se consideră libertate de expresie comportamentul jignitor faţă de personalul din unitatea şcolară, utilizarea invectivelor, limbajul trivial, alte manifestări care încalcă normele de moralitate.

Elevii au dreptul de a învăţa într-un mediu care sprijină libertarea de expresie, dar aceasta nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulară şi nici dreptul la propria imagine, se mai arată în document.

Elevii cu probleme sociale au dreptul de beneficia de susţinerea statului, dreptul la evaluare obiectivă şi corectă, de a contesta rezultatele evalării lucrărilor scrise, scrie în Statut. Totodată, elevii au dreptul de a învăţa în săli adaptate vârstei lor, au dreptul de a participa la concursuri, olimpiade, dar fără a fi obligaţi de profesori.

Potrivit unei alte reglementări din Statut, elevii au obligaţia de a frecventa cursurile, de a se pregăti la fiecare disciplină de studiu, de a avea un comportament civilizat şi de a avea o ţinută vestimentară decentă şi adecvată. Totuşi, elevilor nu le poate fi refuzat accesul din cauza ţinutei.

Acelaşi document interzice elevilor să blocheze căile de acces în spaţiile de învăţământ, să fumeze, să consume băuturi alcoolice, să participe la jocuri de noroc, să difuzeze materiale electorale, de prozelitism religios, cu caracter obscen sau pornografic.

De asemenea, elevii nu au voie cu petarde, pocnitori, spray-uri lacrimogene sau paralizante. Elevii nu pot fi deposedaţi de bunurile personale care nu atentează la siguranţa personală sau a celorlalte persoane din şcoală.

În acelaşi timp, elevilor le este interzis să lanseze anunţuri false la serviciile de urgenţă, să jignească, să manifeste violenţă în limbaj,  să intimideze sau să discrimineze colegii sau personalul din unităţile de învăţământ.

Elevii pot fi sancţionaţi dacă faptele se peterc în şcoală sau în cadrul activităţilor extraşolare. Potrivit Statutului, elevii pot fi sancţionaţi de la observaţie individuală, până la exmatriculare, în funcţie de gravitatea faptei.

Potrivit Statutului, elevii nu pot fi supuşi unor sancţiuni colective.

"Îmi doresc ca Statutul Elevului să contureze un cadru în care vocea elevului să se facă auzită cu adevărat în comunitatea şcolară. O voce informată, responsabilă, interesată să protejeze drepturile elevilor şi să crească, totodată, capacitatea tinerilor de a se implica în viaţa şcolii. Îmi doresc, de asemenea, ca elevii şi profesorii să aibă un dialog activ, sa devină parteneri pentru un bine comun, acela al elevului, pentru că şcoala este despre şi pentru elevi”, a declarat ministrul Mircea Dumitru.

Toate deciziile majore sunt luate prin consultarea reprezentanţilor elevilor, respectiv a Consiliului Naţional al Elevilor şi a altor organisme reprezentative ale elevilor, precum şi prin consultarea obligatorie a reprezentanţilor beneficiarilor secundari şi terţiari, respectiv a structurilor asociative reprezentative ale părinţilor, a reprezentanţilor mediului de afaceri, a autorităţilor administraţiei publice locale şi a societăţii civile, arată MENCS.

Statutul a fost elaborat de Ministerul Educaţiei în colaborare cu Consiliul Naţional al Elevilor şi alte organizaţii reprezentative ale elevilor şi este fundamentat, potrivit MENCS, pe respectarea valorilor comunităţii şcolare şi ale sistemului educaţional.

Elevii cu probleme sociale au dreptul de beneficia de susţinerea statului, dreptul la evaluare obiectivă şi corectă, de a contesta rezultatele evalării lucrărilor scrise. Elevii au dreptul de a învăţa într-un mediu care sprijină libertarea de expresie, dar aceasta nu poate prejudicia demnitatea , onoarea, viaţa particulară şi nici dreptul la propia imagine.

Elevii au dreptul de a învăţa în săli adaptate vârstei lor, au dreptul de  a participa la concursuri , olimpiade, dar fără a fi obligaţi de profesori.

Totodată elevii au obligaţia de a frecventa cursurile, de a se pregăti la fiecare disciplină de stdiu, de a avea un comportament civilizat şi de a avea o ţinută vestimentară decentă şi adecvată. Totuşi elevilor nu le poate fi refuzat accesul din cauza ţinutei.

acelaşi docuemnte interzice elevilor să blocheze căile de acces în spaţiile de învăţământ , să fumeze,  să consume băuturi alcoolice  să participe la jocuri de noroc , să difuzeze materiale electorale , de prozelitism religios, cu caracter obscen sau pornografic . De asemenea nu au voie cu petarde, pocnitori, spray-uri lacrimogene, paralizante. Elevii nu pot fi deposedaţi de bunurile personale care nu atentează la siguranţa personală sau a celorlalte persoane din şcolaă. De asemenea, elevilor le este interzis să lanseze anunţuri false la serviciile de urgenţă , să jignescă,să manifeste violenţă în limbaj,  să intimideze sau să discrimeneze colegii sau personalul din unităţile de învăţământ.

Elevii pot fi sancţionaţi dacă faptele se peterc în cşolaă sau în cadrul activităţilor extraşolare. Potrivit Statatului, elevii pot fi sancţionaţi de la observaţie individuală, până la exmatriculare, în funcţie de gravitatea faptei.

Elevii nu pot fi supuşi unro sancţiuni colective.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.