Variantele digitale corectate ale celor două manuale de Biologie pentru clasa a VI-a - în care au apărut mai multe informaţii greşite şi erori gramaticale - vor fi postate pe platforma manuale.edu.ro pentru a putea fi utilizate de elevi şi profesori din prima zi de şcoală, anunţă Ministerul Educaţiei Naţionale. MEN precizează că a constituit o Comisie pentru a stabili cine este responsabil de aceste greşeli şi explică etapele prin care au trecut cele două manuale, de la depunerea proiectelor la avizarea acestora.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Ministerul Educaţiei Naţionale precizează că, având în vedere greşelile sesizate în cele două manuale şcolare de Biologie (clasa a VI-a), că variantele digitale corectate ale acestora vor fi postate pe platforma manuale.edu.ro, cu celeritate, astfel încât să poată fi utilizate de elevi şi profesori din prima zi de şcoală, se arată într-un comunicat de presă transmis, marţi, de MEN.

Totodată, va fi realizată şi trimisă în şcoli o erată tipărită.

Conform sursei citate, la nivelul MEN a fost constituită o Comisie de cercetare pentru a stabili persoanele responsabile, instituţia urmând a lua ulterior măsurile legale ce se impun.

"În baza contractului subsecvent semnat între Ministerul Educaţiei Naţionale şi Editura Didactica şi Pedagogică SA, EDP s-a obligat să «realizeze cu profesionalism obligaţiile asumate în conformitate cu standardele de editare şi tipografice în vigoare, specifice manualelor şcolare, respectiv să asigure protejarea drepturilor de proprietate intelectuală, tehnoredactarea, conceptul grafic, verificarea de formă şi conţinut, realizarea manualelor digitale, inclusiv interactive, reproducerea în format tipărit şi electronic, editarea manualelor, traducerea în limbile minorităţilor naţionale şi livrarea manualelor la sediile Inspectoratelor Şcolare judeţene/al Municipiului Bucureşti»", se arată în comunicat.

Reprezentanţii MEN precizează că, potrivit contractului de prestări servicii încheiat de CNEE cu evaluatorii şi în conformitate cu angajamentul individual, evaluatorii îşi asumă responsabilitatea pentru calitatea activităţii desfăşurate. Aceeaşi responsabilitate a fost asumată şi de avizatorul ştiinţific.

"Pentru evitarea unor astfel de situaţii regretabile, procedura de realizare a manualelor şcolare va fi revizuită şi îmbunătăţită, inclusiv prin introducerea unei etape suplimentare de verificare a variantelor finale ale manualelor şcolare, la nivelul inspectoratelor şcolare, prin inspectorii de specialitate", arată MEN.

De asemenea, reprezentanţii MEN susţin că instituţia a făcut toate demersurile şi a respectat toate procedurile aplicabile pentru a asigura manuale şcolare la începutul anului şcolar 2018-2019.

MEN precizează că, în ceea ce priveşte depunerea, evaluarea şi avizarea proiectelor de manuale şcolare au fost parcurse mai multe etape. Astfel, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE) a coordonat procesul de evaluare a calităţii ştiinţifice şi didactice a proiectelor de manuale şcolare pentru clasele I-VI (Apelul 1), organizat în conformitate cu ordinul de ministru nr. 5.645/12.12.2017 privind aprobarea Metodologiei de evaluare a calităţii proiectelor de manuale şcolare pentru învăţământul preuniversitar pentru anul şcolar 2018-2019, în perioada 6 martie - 11 mai.

Autorii/coautorii sau delegaţii acestora au depus la Registratura MEN 144 de proiecte de manuale şcolare, dintre care două pentru disciplina Biologie (clasa a VI-a), în perioada 6-19 martie. În urma evaluării calităţii ştiinţifice, cele două proiecte de manuale de Biologie au primit 86,92 puncte, respectiv 85,25 puncte, fiind declarate admise.

"Cu privire la procedura de selecţie a evaluatorilor cooptaţi şi a specialiştilor externi, menţionăm că aceştia: au titlul ştiinţific de doctor în domeniul disciplinei sau în domenii conexe celui pentru care aplică; au gradul didactic I în domeniul disciplinei/modulului de pregătire; au absolvit cursuri/module care vizează problematica specifică activităţilor de evaluare a proiectelor de manuale şcolare/de abilitare curriculară/de evaluare de proces", mai precizează reprezentanţii MEN.

Conform aceleiaşi surse, cele două proiecte de manuale declarate admise au fost supuse avizării ştiinţifice de către un specialist extern, cadru didactic din învăţământul superior, specialist în Biologie. De asemenea, între 29 iunie şi 6 iulie, cele două proiecte de manuale de Biologie au fost postate pe site-ul manuale.edu.ro, unde profesorii au putut consulta şi alege una dintre cele două variante.

În 27 august, pe platforma CNEE dedicată comenzilor de manuale, manualul de Biologie (clasa a VI-a) al autoarei Elena Crocnan fusese comandat în 39.405 de exemplare, în timp ce manualul autorilor Elena Camelia Afrim, Silvia Olteanu, Ştefania Giersch, Iuliana Tanur, Camelia Manea şi Florina Miricel a fost comandat în 121.736 de exemplare, menţionează reprezentanţii MEN.

Hotnews a scris că în manualele de Biologie pentru clasa a VI-a sunt mai multe erori. Astfel, în primul manual, într-o imagine care prezintă organele din corpul uman ficatul şi inima sunt aşezate greşit, lungimea totală a vaselor de sânge din corpul uman are fie peste 160.000 de kilometri, fie 96.000 de kilometri, în funcţie de pagina la care se găseşte informaţia, în timp ce în al doilea manual sunt numeroase greşeli gramaticale.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.