Cam şapte din zece femei însărcinate se confruntă la un moment dat cu dureri de spate, iar acest lucru este cât se poate de normal, având în vedere modificările fizice şi hormonale care survin în această perioadă, de aceea viitoarele mămici trebuie să înveţe anumite exerciţii pe care să le efectueze atât în timpul sarcinii, cât şi postpartum, a declarat medicul Iulia Belc, specialist în medicină fizică şi de reabilitare.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

"Majoritatea femeilor gravide se confruntă în perioada sarcinii, dar şi după ce nasc, cu dureri de spate, aproximativ 70 la sută dintre acestea acuzând dureri în zona dorsală sau lombară, arată statisticile medicale la nivel internaţional. Fiecare durere are explicaţia sa. Gândiţi-vă că uterul se măreşte, iar bazinul trebuie să se adapteze pentru a face loc copilului care se dezvoltă în uter. Uterul mărindu-se, face o presiune pe peretele abdominal, la care trebuie să facă faţă musculatura posterioară, cea spinală. Dezechilibrul între musculatura anterioară şi cea posterioară produce o durere de spate. Din această cauză apare modificarea poziţiei centrului de greutate. Coloana lombară încearcă să redreseze şi în felul acesta musculatura intră în contractură şi produce durere”, explică dr. Iulia Belc, directorul medical al clinicii de vertebrologie Bio Ortoclinic.

O cauză mai importantă a acestor dureri de spate, dar mai puţin cunoscută, e de natură hormonală.

Evenimente

30 mai - Maratonul Fondurilor Europene. Parteneri: BCR, BRD, CEC
6 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, BVB, CEC Bank, Infinity Capital Investments, Sphera, Teraplast
17 iunie - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a. Parteneri: 123Credit, Cushman and Wakefield

”Corpul secretă un hormon numit relaxină, care îmbibă fibrele de colagen, făcând ca articulaţiile să devină mai elastice. Şi nu e vorba doar de articulaţiile bazinului, ci se poate manifesta la nivelul oricărei articulaţii. Aşa se explică faptul că, pe perioada sarcinii, unele femei acuză dureri la nivelul articulaţiilor periferice (pumn, cot, genunchi). Mai mult, aceste articulaţii se pot inflama. Nivelul relaxinei revine la normal abia la nouă luni după naştere”, a adăugat directorul medical.

Pentru a avea o sarcină uşoară şi pentru a pregăti musculatura şi respiraţia pentru momentul venirii pe lume a bebeluşului, pentru a crea o stare de bine, de confort şi de încredere, specialiştii recomandă gimnastica pentru gravidă după încheierea primului trimestru de sarcină, când senzaţia de greaţă şi de rău a dispărut şi doar atunci când medicul ginecolog îşi dă avizul pentru acest lucru.

”Exerciţiile din timpul sarcinii trebuie să se concentreze pe musculatura planşeului pelvin, pe musculatura spatelui şi, nu în ultimul rând, pe învăţarea şi adoptarea unei respiraţii corecte. Toate aceste lucruri vor menţine un tonus şi un echilibru între musculatura abdominală şi musculatura spatelui şi vor ajuta ca efortul şi durerea să fie mai mici”, a adăugat Belc.

Potrivit medicului, programul de exerciţii fizice trebuie adaptat în fiecare trimestru de sarcină şi în nici un caz nu trebuie realizat ca o competiţie între gravide, ci trebuie individualizat în funcţie de câţiva factori: dacă persoana respectivă obişnuia să facă sport, dacă este o persoană sedentară sau activă, sau în funcţie de kilogramele luate în timpul sarcinii.

Mai mult, programul de exerciţii se continuă şi după naştere.

”Dacă a avut loc o naştere normală, fără tăietură, programul poate să înceapă cât mai precoce. Dacă a avut loc o epiziotomie sau s-a făcut o operaţie cezariană, momentul de începere a programului se amână puţin şi va fi strict adaptat situaţiei tinerei mămici. Important e ca postpartum să se facă exerciţii tot pentru întărirea planşeului pelvin, care are un rol foarte important în prevenirea pierderilor involuntare de urină. Exerciţiile pentru tonifierea musculaturii spatelui şi a abdomenului sunt indicate pentru prevenirea durerilor de spate şi pentru revenirea la forma fizică dinaintea sarcinii”, mai spune specialistul în medicină fizică şi de recuperare.

Dr. Belc adaugă că cea mai frumoasă parte a gimnasticii postpartum este aceea că exerciţiile se pot face împreună cu bebeluşul.

"În felul acesta mămicile nu vor fi nevoite să se dezlipească de copil, îl vor avea tot timpul sub supraveghere, iar exerciţiile vor deveni mai plăcute şi mai stimulative", a mai spus Belc..

Aplecările, dar şi poziţia din timpul alăptării pot provoca dureri de spate

"În perioada postpartum mai intervin câţiva factori care pot conduce la apariţia durerilor de spate. Spre exemplu, mămica este nevoită să se aplece peste grilajul pătuţului, pentru a ridica copilul, iar acest lucru produce o presiune crescută la nivelul coloanei. O soluţie ar fi punerea a două sau trei saltele în patul copilului, astfel încât să se aplece cât mai puţin. Un alt factor care poate provoca durere de spate este poziţia monotonă din timpul alăptării. Ideală în acest caz este aşezarea pe un fotoliu cu braţe, astfel încât cotul să poată fi sprijinit de părţile laterale, iar spatele să poată fi ţinut drept", a conchis Iulia Belc.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.