Preşedintele Klaus Iohannis a trimis, vineri, Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru modificarea Legii fondului funciar nr. 18/1991.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Preşedintele României, domnul Klaus Iohannis, a trimis vineri, 12 iulie a.c., Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru modificarea Legii fondului funciar nr. 18/1991”, a transmis Administraţia Prezidenţială. 

Vă prezentăm textul integral al cererii:

”Domnului Călin Popescu-Tăriceanu, Preşedintele Senatului

În temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constituţia României, republicată, formulez următoarea

CERERE DE REEXAMINARE

asupra

Legii pentru modificarea Legii fondului funciar nr. 18/1991

Legea pentru modificarea Legii fondului funciar nr. 18/1991 vizează reglementarea situaţiei terenurilor aferente construcţiilor edificate de către fostele cooperative agricole de producţie, fostele asociaţii economice intercooperatiste, de fostele organizaţii şi entităţi ale cooperaţiei de consum, indiferent de denumirea acestora, precum şi ale altor construcţii aflate în proprietate privată, fiind modificate dispoziţiile privind terenurile aferente casei de locuit şi anexelor gospodăreşti, precum şi a curţii şi grădinii din jurul acestora, aflate în zonele necooperativizate.

În ceea ce priveşte această ultimă categorie de terenuri, la articolul unic pct. 2 din legea supusă reexaminării, cu referire la art. 27 alin. (23) partea introductivă din Legea fondului funciar nr. 18/1991, se prevede: „În cazul terenurilor aferente locuinţei, care nu au fost cooperativizate, deţinătorii sau moştenitorii acestora inclusiv cei care au cumpărat imobilul potrivit prevederilor Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea situaţiei juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe, cu modificările şi completările ulterioare, pot solicita, la cerere, comisiei judeţene emiterea titlului de proprietate în condiţiile prezentei legi, astfel: (…)”. Apreciem însă că sintagma „terenuri aferente locuinţei” nu acoperă situaţia suprafeţelor de teren pe care se află anexele gospodăreşti sau terenurile reprezentate de curtea şi grădina din jurul locuinţei. Din această perspectivă considerăm că norma este incompletă, motiv pentru care se impune reanalizarea intervenţiei legislative menţionate din cuprinsul articolului unic pct. 2 din legea transmisă la promulgare.

Subliniem că textul alin. (23) al art. 27 din Legea nr. 18/1991 - asupra căruia se intervine la textul a cărui reexaminare se solicită - a fost recent modificat prin Legea nr. 105/2019 privind modificarea şi completarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative (în vigoare începând cu 23 mai 2019). Astfel, prin Legea nr. 105/2019 sintagma „terenuri aferente locuinţei” (introdusă iniţial prin Legea nr. 231/2018) a fost înlocuită cu sintagma „terenuri aferente casei de locuit şi anexelor gospodăreşti, precum şi a curţii şi grădinii din jurul acestora”. Această ultimă formulare - ce nu vizează doar suprafaţa de teren ocupată efectiv de locuinţă - este mai acoperitoare în comparaţie cu aceea de „terenuri aferente locuinţei” şi este de natură să asigure egalitatea de tratament juridic între terenurile aferente casei de locuit şi anexelor gospodăreşti, precum şi a curţii şi grădinii din jurul acestora, independent de faptul că acestea se află în zone cooperativizate ori în zone necooperativizate.

Cererile formulate de către persoanele îndreptăţite în temeiul acestui articol vizează atât terenuri care se află sub locuinţă cât şi terenuri din jurul locuinţei, în realitate solicitanţii figurând în registrele agricole/registrele cadastrale/evidenţele fiscale cu suprafeţe ce exced terenului ocupat efectiv de locuinţă. Legea nr. 105/2019 conţine o soluţie legislativă care a pornit de la o nevoie socială reală, respectiv aceea de a acoperi toate suprafeţele de teren deţinute în fapt de persoanele îndreptăţite, precum şi de a elimina diferenţa de tratament juridic dintre terenurile din zone cooperativizate şi cele din zone necooperativizate, aspect ce justifică oportunitatea menţinerii în conţinutul normativ al părţii introductive a art. 27 alin. (23) a sintagmei în vigoare, respectiv „terenuri aferente casei de locuit şi anexelor gospodăreşti, precum şi a curţii şi grădinii din jurul acestora”. Totodată, considerăm că numai printr-o astfel de reglementare se poate da efectivitate acestei modalităţi de constituire a dreptului de proprietate.

Faţă de argumentele expuse mai sus şi având în vedere competenţa legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru modificarea Legii fondului funciar nr. 18/1991”. 

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.