Colegiul Psihologilor din România (CPR) solicită reluarea concursului de directori din învăţământul preuniversitar, pe motiv că Ministerul Educaţiei nu are dreptul legal să testeze aptitudinile cognitive şi competenţele manageriale, întrucât evaluarea acestor elemente psihologice poate fi făcută numai de profesionişti atestaţi. În replică, reprezentanţii ministerului susţin că preşedintele CPR este într-o gravă eroare, deoarece testul aplicat profesorilor nu a vizat evaluarea unor abilităţi psihologice.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

"Colegiul Psihologilor din România solicită în mod public reevaluarea condiţiilor de realizare a testării psihologice a aptitudinilor cognitive şi competenţelor manageriale din cadrul examenului pentru funcţia de director al instituţiilor de învăţământ şi reluarea lui cu realizarea unei evaluări psihologice, făcute de psihologi atestaţi profesional în specialităţile psihologia muncii şi organizaţională", a declarat preşedintele CPR, prof. dr. Mihai Aniţei.

El a susţinut că Ministerul Educaţiei nu avea dreptul să evalueze aptitudinile cognitive şi competenţele manageriale ale candidaţilor, acesta fiind atributul psihologilor.

"Potrivit articolelor apărute pe site-ul oficial al ministerului şi în mass-media, Ministerul Educaţiei a susţinut că, prin intermediul întrebărilor din testul-grilă, au fost evaluate aptitudinile cognitive şi competenţele manageriale ale candidaţilor, ambele cu o pondere de 50 la sută. La examenul pentru funcţia de director al unităţilor de învăţământ, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice a evaluat psihologic candidaţii, fără a avea acest drept. Potrivit articolului 5 din Legea nr. 213/2004, testarea psihologică, inclusiv «evaluarea aptitudinilor cognitive şi a competenţelor manageriale» este un atribut profesional al psihologilor cu drept de liberă practică, atestaţi profesional (persoane fizice) şi nu al unei instituţii juridice, fie el şi un minister", a explicat Mihai Aniţei.

Potrivit preşedintelui CPR, evaluarea aptitudinilor cognitive şi a competenţelor manageriale formează obiectul psihologiei muncii şi organizaţionale, chiar a psihologiei clinice, putând fi realizată numai de profesionişti atestaţi.

”Ne întrebăm ce relevanţă are acel test în condiţiile în care a fost aplicat, cu interpretarea datelor psihologice pe baza unui instructaj făcut de constructorii unor teste psihologice. Din păcate, Ministerul Educaţiei induce în acest fel ideea că oricine poate face psihologie, ceea ce nu este nici adevărat şi nici corect faţă de miile de profesionişti, care au studiat şi s-au perfecţionat şi au obţinut atestare legală. În aceste condiţii, solicităm reluarea examenului pentru funcţiile de director şi director adjunct al unităţilor de învăţământ cu aplicarea testării psihologice realizate de profesionişti”, a adăugat preşedintele Colegiului Psihologilor din România.

Colegiul Psihologilor susţine că aceleaşi persoane care l-au sfătuit pe ministru să înlocuiască un examen psihologic riguros cu o testare fără suport profesional au solicitat modificarea legislaţiei specifice profesiei, în vederea preluării controlului într-un domeniu profesional care nu poate fi condiţionat de către cei care privesc psihologia doar ca pe o afacere cu teste psihologice, a adăugat profesorul Aniţei.

Directorul Direcţiei juridice a Colegiului, Laurenţiu Ştefan, a subliniat că activitatea psihologică trebuie să fie realizată numai de către profesionişti în domeniu, iar nicio comisie nu se poate substitui unui profesionist.

La rândul lui, profesorul universitar doctor Tudorel Butoi a afirmat că Ministerul Educaţiei a făcut testarea "în familie", susţinând că a fost un "simulacru" de testare.

Psihologul Vasile Mihăescu a spus că testul folosit la concursul pentru directori de unităţi de învăţământ reprezintă "o construcţie fără fundament".

"Eu aş propune ca DNA să vadă care este reţeta financiară a acestui concurs", a afirmat psihologul.

În replică, purtătorul de cuvânt al Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice (MENCS),  Mirabela Amarandei, a spus că "domnul preşedintele al Colegiului Psihologilor din România este într-o gravă eroare".

Ea a susţinut că testul aplicat profesorilor în 12 octombrie nu a vizat evaluarea unor abilităţi psihologice.

"Vorbim aici despre o evaluare a abilităţior cognitive. Aşadar, nici la nivelul elaborării testului şi nici la nivelul interpretării rezultatelor nu putem vorbi despre un test psihologic. Asta cu atât mai mult cu cât punctele care au rezultat în urma evaluării nu pot constitui un profil  psihologic, vorbim aici de un screener de abilităţi. Testul a vizat pe de o parte evaluarea competenţelor cognitive, pe de altă parte evaluarea competenţelor manageriale. Precizez aici că MENCS deţine drepturile pentru a folosi itemi pe care i-a folosit în 12 octombrie, drept de folosinţă care ne-a parvenit în scris în urma deciziei celor care au făcut parte din comisia de elaborarea subiectelor", a mai spus Amarandei.

Potrivit purtătorului de cuvânt, nu doar Ministerul Educaţiei, ca angajator, este cel care a utilizat un astfel de test de evaluare a competenţelor cognitive, companii renumite la nivel mondial utilizează astfel de evaluări, iar universităţi de renume în plan internaţional folosesc astfel de teste pentru evaluarea viitorilor studenţi.

"Nu este o noutate în planul angajabilităţii sau al accesului la studii universitare. Ministerul Educaţieri este foarte ferm, aşa cum a fost şi până acum, organizează concursul în continuare. Nu putem vorbi despre anularea acestui concurs, cu atât mai mult cu cât în această dimineaţă (joi, n.r.) domnul ministru s-a întâlnit cu reprezentanţii profesorilor din Vrancea unde, aşa cum bine ştiţi, există o problemă legată de refuzul autorităţilor locale de a-şi nominaliza reprezentanţi în comisia de concurs şi decizia noastră a fost aceea că vom încerca să venim cu soluţii la această problemă punctuală din Focşani, Odobeşti şi alte câteva comunităţi locale", a adăugat Amarandei.

Ea  a mai spus că nu întâmplător a apărut reacţia Colegiului Psihologilor, pentru că MENCS a început procesul de consultare interinstituţională pentru aprobarea unui proiect de Hotărâre de Guvern referitoare la formarea profesională a psihologilor.

"Aş vrea să aduc în discuţie un fapt care nu este coincidenţă, de fapt nu cred în coincidenţe. Această conferinţă de presă (n.r. organizată de Colegiul Psihologilor din România) are loc la mai bine de o săptămână de la momentul 12 octombrie când a avut loc acest concurs şi la câteva zile de la momentul la care Ministerul Educaţiei a început procesul de consultare interinstituţională pentru aprobarea unui proiect de Hotărâre de Guvern referitoare la formarea profesională a psihologilor. Ce face această Hotărâre de Guvern foarte important este că va scoate de sub monopolul Colegiului Psihologilor din România formarea profesională a psihologilor. O noutate este aceea că, dacă, până acum, era suficientă licenţa şi nişte studii derulate în cadrul unor ONG-uri agreate de CPR ce face această Hotărâre de Guvern este să ducă practic formarea profesională a absolvenţilor de licenţă prin intermediul masteratului,  iar acest lucru trebuia să se întâmple de la momentul Procesului Bologna", a mai spus purtătorul de cuvânt.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.