Un copil de numai 5 luni şi două săptămâni este pus pe ECMO (oxigenare prin membrană extracorporală) de 16 zile. Şansa fetiţei este operaţia pe care o va face la Milano, la clinica San Donato. Luni, 24 noiembrie, are loc zborul spre Milano, de pe aeroportul Otopeni. Transferul copilului de la Spitalul Marie Curie, spre aeroport, mai departe din ambulanţă în avion şi din avion în ambulanţa din Italia este unul extrem de complicat, din cauza sistemului complex la care este conectată fetiţa. Pe tot parcursul traseului tuburile speciale trebuie să rămână acolo unde sunt montate, altfel viaţa copilului este pusă în pericol. Trei medici şi două asistente de la Spitalul ”Marie Curie” au grijă de bebeluş pe tot parcursul traseului până la avion şi pe toată durata zborului.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

 Asociaţia Blondie a reuşit să asigure, cu ajutorul donaţiilor, peste 40.000 de euro, costul transportului cu avionul, la Milano, în cazul bebeluşului, care are o malformaţie cardiacă gravă. Operaţia copilului este decontată prin formularul S2.

Primul zbor cu un nou născut pus pe ECMO, pentru Asociaţia Blondie. Un parcurs dificil, organizat minuţios de medici, astfel încât totul să decurgă fără incidente. “Practic, când încerci să-l imiţi pe Dumnezeu, îţi trebuie multe aparate ca să poată să facă ce ar face un organ atunci când funcţionează bine”, spune Adelina Toncean, fondator al Asociaţiei Blondie.

E prima dată când zburăm cu un nou născut cu ECMO. Am mai avut pacienţi cu ECMO, am avut anul trecut un băiat de 14 ani de la Târgu Mureş şi am mai avut în 2022 un adult, dar niciodată un nou născut. Lucrurile sunt extrem de complicate, vorbim de un copil de 5 luni şi 6 kilograme.

Care este necesarul pentru un astfel de zbor?

Este foarte complicat, este un tratat întreg despre cum se transportă pe ECMO, este un plămân artificial şi se decide să se pună un copil, un pacient pe ECMO în momentul în care ori inima, ori plămânii ori amândouă nu sunt funcţionale şi trebuie puse pe pauză, trebuie să li se dea timp să se odihnească, ca apoi să poată să-şi reia funcţia. Este o perioadă foarte scurtă în care poate să stea pe ECMO. În cazul ei, plămânii au fost puşi pe pauză, oxigenul îi vine de la un aparat, practic, când încerci să-l imiţi pe Dumnezeu, îţi trebuie multe aparate ca să poată să facă ce ar face un organ atunci când funcţionează bine.

E o listă lungă care pleacă de la câte prize avem, de la cum se va urca targa în avion, de la cum se va transfera pe fiecare bucată, din spital pe targa ambulanţei, de aici în avion şi apoi pe targa ambulanţei din Milano, e un zbor în care merg 5 membri ai echipei medicale, sunt 3 medici, dintre care doi sunt chirurgi, pregătiţi să fie acolo în cazul în care se întâmplă ceva, 2 asistente.

Ea are o valvă la inimă care trebuie schimbată şi un edem pulmonar care a apărut din cauza afecţiunii la inimă care a făcut ca plămânul să nu mai funcţioneze”, a explicat Adelina Toncean.

Ce riscuri sunt pe drum? Copilul trebuie transportat în aşa fel încât sistemul ECMO la care este conectat să nu sufere modificări. Tuburile speciale trebuie să rămână în poziţia în care au fost montate iniţial, astfel încât procesul să poată avea loc la nivel optim pe toată durata transferului

„Toată lumea este foarte emoţionată, suntem foarte bucuroşi că se întâmplă, că ştiind că echipa de cardio chirurgie de la San Donato a vrut să primească cazul, putem să facem lucrul ăsta posibil, putem să o ducem acolo. Nimeni nu este relaxat.

Cele mai grele momente sunt cele în care se mişcă un pacient ca ea, trebuie avut grijă să nu se decanuleze, să nu iasă tuburile care ţin tot sistemul. Sunt şi alte multe provocări care sunt date de altitudine, de faptul că este un aparat prin care trece sângele ei în timp real. Sunt foarte rare cazurile, oriunde în lume, de transport de ECMO şi mai ales ECMO la nou-născuţi, în spitale se decide greu şi de puţine ori să se apeleze la asta, manualele de medicină spun un lucru: se decide să se pună ECMO atunci când copilul are o şansă reală să-şi revină. Când practic are nevoia ca funcţia unuia dintre organe să-şi revină. Faptul că vorbim despre un copil care, odată ce se va face operaţia, i se va corecta valva care acum îi face atâtea probleme, se poate întoarce bine acasă”, a explicat pentru News.ro Adelina Toncean.

Câte zboruri a asigurat pentru copii până acum Asociaţia Blondie: peste 300 de zboruri, peste 1000 de copii salvaţi. “Cazurile pe care le ducem sunt cazuri foarte grave şi pentru Europa”

„Zborul este al 313-lea pe care îl facem, de când am început pe 27 martie 2020, în pandemie, când nu mai zbura nimic,  sunt peste 1000 de copii pe care i-am dus, de obicei zburăm cu doi sau trei, depinde cum sunt, anul acesta cred că am avut cele mai multe zboruri într-o perioadă scurtă, am avut acum o lună 7 zboruri într-o săptămână şi am reuşit să le facem pe toate, absolut toate zborurile care ni s-au cerut vreodată, i-am dus pe toţi, întâi spunem da şi vedem după aceea cum le realizăm, de zborul de astăzi am aflat vineri după masă, recunosc că atunci când au spus că o primesc la Milano, că trebuie să meargă şi ştiind cum este copilul, am crezut că va trebui făcut în weekend şi nu avem niciun ban, am întrebat când este, au spus luni, am spus ”Avem timp până luni, o să reuşim să facem tot”, dar de fiecare dată întrebarea pe care o punem este: ”Rezistă?”. Răspunsul a fost că rezistă.

Cazurile pe care le ducem sunt cazuri foarte grave şi pentru Europa. Nici pentru Europa nu sunt cazuri foarte uşoare, nu spune nimeni ”Mi-aţi adus ceva foarte uşor. Nu se putea rezolva în ţara voastră?”. Sunt cazuri foarte complicate care merg către clinici extrem de specializate. Nu fiecare ţară are ceva unde să se facă lucrurile atât de grave.

Nu se poate să nu se observe că în ţară lucrurile evoluează în bine, sunt foarte multe malformaţii pe care le transportam când eram la început şi acum se rezolvă în ţară. Acum 5 ani îi duceam pe toţi când erau malformaţii atât de complicate şi acum deja se fac de către medicii români la Spitalul ”Marie Curie”. Dar sunt acele cazuri foarte complexe unde este bine că Europa a găsit o cale de a acoperi în felul ăsta şi de a-şi salva pacienţii. Faptul că suntem membri UE şi că putem beneficia de formularul S2 care acoperă tot costul tratamenul din afara ţării e un lucru bun, formuarul S2 nu acoperă costul transportului, acest zbor costă 43.000 de euro, noi ne bucurăm că putem ajuta, toţi cei care au fost la noi au plecat, au zburat”, a spus Adelina Toncean.

INFO PLUS

ECMO - Oxigenarea prin membrană extracorporală este o procedură medicală complexă care oferă suport cardiac şi respirator temporar pacienţilor  care au insuficienţă cardiacă sau respiratorie, afecţiuni care le pun viaţa în pericol. ECMO presupune extragerea sângelui din organism, oxigenarea acestuia cu ajutorul unei membrane speciale care acţionează similar plămânilor şi apoi reintroducerea sângelui oxigenat în corp. Organele pacientului se pot odihni şi recupera în timp ce acest sistem susţine funcţia inimii şi a plămânilor.

 

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.