O consultare realizată online de organizaţia Salvaţi Copiii arată că 77% dintre părinţi, profesori şi elevi nu sunt de acord ca examenele de admitere în clasa a noua organizate separat de către colegiile considerate de prestigiu. Totodată, patru din zece români chestionaţi vor ca Legea Educaţiei să interzică în mod expres orice formă de acoperire a nevoilor şcolii cu banii părinţilor şi tot atâţia cred că, în această privinţă, părinţii ar trebui să decidă.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
„Orice formă de acoperire a nevoilor şcolii cu banii părinţilor ar trebui interzisă expres prin legea educaţiei, consideră 39% dintre persoanele (cadre didactice, părinţi, elevi) care au răspuns întrebărilor din cadrul consultării online derulate de Organizaţia Salvaţi Copiii România, în vreme ce tot 39% spun că decizia trebuie lăsată la latitudinea părinţilor. Un procent de 8% consideră că decizia trebuie să fie luată de conducerea şcolii şi că ar trebui stabilit un cuantum anual per elev. Această situaţie indică faptul că, în condiţiile în care autorităţile nu asigură o finanţare adecvată a educaţiei,  practica colectării banilor pentru reparaţii, amenajarea clasei, achiziţionarea echipamentelor sau a cărţilor necesare elevilor e încă larg răspândită în unităţile de învăţământ din România. Peste trei sferturi dintre cei care au răspuns consultării online (77%) nu sunt de acord ca examenele de admitere să fie organizate separat de către colegiile naţionale, în vreme ce doar 13% dintre acestea sunt de acord cu propunerea din noua Lege a Educaţiei”, se arată într-un comunicat dat publicităţii vineri de Salvaţi Copiii.
Organizaţia a trimis, încă de luna trecută, Ministerului Educaţiei, un document prin care recomandă renunţarea la posibilitatea colegiilor naţionale de a organiza examene proprii de admitere în clasa a noua, alte recomandări fiind legate de  reintroducerea bursei de studiu, revenirea la aprobarea anuală a cuantumului minim al burselor şcolare prin HG, stabilirea unitară la nivel naţional,a criteriilor de acordare a burselor şcolare, prin Statutul elevului, fără posibilitatea autorităţilor publice locale sau a unităţilor de învăţământ de a stabili criterii specifice şi introducerea în textul proiectului de lege a dreptului elevilor de a beneficia de un laptop cu conexiune la internet, primit în comodat pe toată durata ciclului de studii. 
„Salvaţi Copiii consideră că noua Lege a Educaţiei nu ar trebui să conţină o astfel de procedură, în condiţiile în care întreg sistemul educaţional este afectat profund de starea de inechitate între şcoli şi de calitatea scăzută a actului educaţional în mediul rural, iar din acest motiv, orice măsură care impune diferenţe între şcoli şi licee nu ar avea decât un impact nedorit, accelerând inegalitatea de şanse între copii”, îşi justifică reprezentanţii ONG-uli punctul de vedere.
Cercetarea arată de asemenea că profesorii, elevii şi părinţii sunt interesaţi de menţinerea ponderii de 20% în calculul mediei de admitere la liceu, revizuirea conţinutului programei şcolare, creşterea finanţării sistemului de educaţie, renunţarea la bacalaureatul unic indiferent de profilul liceului, depolitizarea sistemului de educaţie, eliminarea funcţiei de directori administrativi, reintroducerea burselor de studiu,  testarea periodică psihologică şi profesională a cadrelor didactice,  participarea reală a elevilor în consiliile de administraţie ale şcolilor, asigurarea consilierii şcolare a elevilor vulnerabili, renunţarea la calificativele la arte şi sport şi menţinerea sistemului actual de notare pentru toate materiile, menţinerea disciplinei educaţiei tehnologice în trunchiul comun, reintroducerea orei de consiliere şi dezvoltare personală.
„Salvaţi Copiii România consideră necesară desfiinţarea actualelor inspectorate şcolare, cosmetizate în proiectul LIP ca fiind direcţii judeţene, şi înfiinţarea unor noi structuri deconcentrate”, precizează documentul citat.
Concluziile prezentate sunt ale unei cercetări realizate online în în perioada 2 – 16 august, la care au răspuns 1.610 elevi, cadre didactice şi părinţi, dintre care 735 de persoane au transmis comentarii şi propuneri de îmbunătăţire a actualului proiect de lege privind sistemul de educaţie
Oficialii Salvaţi Copiii atrag atenţia asupra statisticilor care exprimă contextul în care autorităţile propun schimbarea sistemului de educaţie: abandonul şcolar neschimbat în ultimii 10 ani, 35.259 de elevi, dintre care 20.878 din ciclul primar şi gimnazial şi 14.381 din învăţământul liceal, au abandonat şcoala în 2019/2020. De asemenea, 2% dintre elevii din învăţământul primar afirmă că sunt bătuţi deseori de cadrele didactice şi 5% spun că acest lucru se întâmplă câteodată; pentru elevii din gimnaziu, acest tip de abuz apare deseori în cazul a 1% din eşantion şi câteodată pentru 5%, iar pentru liceeni – 0,2% deseori şi 3% câteodată. ONG-ul atrage atenţia şi asupra rezultatelor testării internaţionale PISA, la care 41% dintre elevii români din sistemul educaţional se plasează în aria analfabetismului funcţional, dar şi asupra datelor care arată că 41,5% dintre copii se află în risc de sărăcie sau excluziune socială, Rmânia înregistrând, în acest sens, cea mai mare rată din UE, iar 45% dintre fetele sub 15 ani care au devenite mame în statele UE provin din România.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.