Peste 500 de tineri liceeni au participat la atelierele “Ce auzim când ascultăm muzică?”, un proiect al Concursului “George Enescu”, lansat cu scopul de a antrena publicul tânăr în aprecierea interpretării în muzica clasică şi de a creşte apetitul adolescenţilor şi tinerilor pentru acest gen muzical.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Muzicianul Paul Ilea şi actorul Marius Manole au discutat despre câteva dintre elementele care caracterizează interpretarea: tempo, frazare, nuanţare, claritatea sunetului, tehnică şi stăpânirea instrumentului într-un atelier interactiv, cu exemplificări video şi live, folosind comparaţii între teatru şi muzică.

Atelierele au fost extrem de vii, tinerii articulaţi şi precişi în preferinţe. Majoritatea tinerilor participanţi la ateliere spun că au ascultat muzică clasică  dar mai degrabă conjunctural nu activ şi că preferă înregistrările şi mai puţin concertele. În timpul dialogului tinerii au identificat singuri criterii de apreciere a muzicii clasice si au primit cu multă curiozitate informaţiile despre modul în care epocile îşi pun amprenta pe muzica produsă. Abordarea informală, mixul inedit de clasic si modern, combinate cu urmărirea unei structuri clare au fost apreciate şi de profesorii liceelor vizitate care şi-au manifestat deschiderea pentru viitoare întâlniri.

“Lucrez de multă vreme cu tinerii, în calitatea mea de producător muzical, aşa că am încercat să combin sonorităţile familiare lor cu cele clasice. Am făcut mash-ups de Mozart cu Şatra Benz, am ascultat o piesă a lui Samuel Barber şi reinterpretarea ei de către DJ Tiesto, am constatat împreună frumuseţea muzicii clasice şi faptul că aceasta continuă să inspire şi astăzi muzica modernă. M-au impresionat cunoştinţele unora dintre ei şi capacitatea multora de a exprima argumente”, spune Paul Ilea, cel care a condus atelierele din punct de vedere muzical.

“Deşi sunt actor, nu muzician, m-am simţit excelent în poziţia de facilitator al dialogului. Rolul meu a fost să păstrez cursul discuţiei despre interpretare, să stârnesc idei şi să fixez categoriile discutate. Am introdus şi comparaţia cu tehnicile din actorie care au sprijinit demersul lui Paul. Până la urmă, şi actorul, şi muzicianul interpretează un…text. Am văzut atâta deschidere, încât mi-a crescut un pic nivelul de optimism în privinţa viitorului şi a României de mâine”, a concluzionat Marius Manole.

Mihai Constantinescu, directorul Concursului şi Festivalului “George Enescu”, speră că atelierele vor putea fi reluate din toamnă în mai multe licee din Bucureşti şi din ţară. ”Ne dorim să găsim resursele de a promova acest tip de dialog deschis despre muzica clasică, la intersecţia dintre genuri şi dintre lumi. În felul acesta, sperăm să apropiem mai mult publicul tânăr de experienţa sălii de concerte şi a muzicii clasice. Suntem optimişti după aceste întâlniri, dar şi realişti, în sensul că ştim că dialogul nostru s-a purtat deocamdată într-un laborator”.

Temele testate în dialogul cu tinerii vor constitui baza pentru realizarea unei serii de filme educative despre interpretare în muzica clasică. Acestea vor fi lansate în preajma începerii Concursului “George Enescu” ca element de suport pentru melomani şi pentru tinerii care doresc să ia parte la concertele şi recitalurile din Concursul “George Enescu”, ce se vor desfăşura în perioada 1-23 septembrie 2018.

“Am reţinut ideea lansată de tineri privind promovarea mai directă a evenimentelor de muzică clasică către adolescenţi şi ne vom gândi la variante de a ajunge mai aproape de ei, pentru a îi ajuta să includă concertele clasice pe agenda lor”, a declarat Mihai Constantinescu.

Proiectul “Ce auzim când ascultăm muzică?” s-a derulat în perioada 4-8 iunie la Colegiile Naţionale "Gheoghe Lazăr", "Sfântul Sava", "Gheorghe Şincai" şi "Mihai Viteazul". 

Ajuns la cea de-a XVI-a ediţie, Concursul Internaţional "George Enescu" se desfăşoară în perioada 1-23 septembrie 2018, la Bucureşti. Este cea mai amplă competiţie internaţională de muzică clasică din România şi atrage tineri muzicieni şi compozitori din întreaga lume pentru a-şi demonstra talentul în cadrul celor patru secţiuni ale concursului: pian, vioară, violoncel şi compoziţie. Prestaţia şi compoziţiile concurenţilor sunt evaluate de un juriu internaţional din care fac parte personalităţi importante ale muzicii clasice internaţionale, precum: Philippe Entremont, Pierre Amoyal, SalvatoreAccardo, Jean Jacques Kantorow, Viktor Tretiakov, Peter Jablonski, David Geringas, ZygmuntKrauze, ArtoNoras, Myung-WhunChung, Raphael Wallfisch, Jian Wang, Marin Cazacu, Remus Azoiţei, Dan Dediu, Silvia Marcovici şi alţii.

Toate etapele Concursului Enescu 2018  - Etapa I, Etapa a II-a şi Etapa a III-a, Semifinală, pentru cele trei secţiuni de concurs (Secţiunea Violoncel, Secţiunea Vioară şi Secţiunea Pian) - sunt deschise pentru public, la fel şi Galele Finale cu orchestră (Finala la Violoncel - 11 septembrie 2018, Finala la Vioară - 17 septembrie 2018 şi Finala la Pian - 23 septembrie 2018) şi au loc la Ateneul Român.

Ediţia din 2018 a Concursului Internaţional "George Enescu" a atras un număr record de tineri artişti. S-au înscris 400 de tineri muzicieni, din 46 de ţări de pe cinci continente, în creştere cu 26% faţă de ediţia anterioară, consemnându-se şi cea mai ridicată participare românească din istoria Concursului. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.