Copiii care au fost lăsaţi să descopere singuri cum se utilizează internetul au fost mai des victimele agresiunilor din mediul online decât cei care au învăţat cu ajutorul părinţilor, arată un studiu realizat de Poliţia Română, la care au participat elevi din clasele II – X. 38 la sută dintre participanţii la studiu au spus că jumătate dintre prietenii de pe reţelele de socializare nu le sunt cunoscuţi, în timp ce, deşi majoritatea sunt conştienţi de pericolul dezvăluirii informaţiilor personale unor necunoscuţi, peste 41 la sută consideră că nu este o problemă să le spună parolele conturilor de pe internet celor mai buni prieteni.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Potrivit studiului Poliţiei Române, peste 40 la sută din participanţi au enumerat utilizarea computerului printre principalele activităţi de petrecere a timpului liber, alături de ieşitul cu prietenii, urmărirea programelot TV sau practicarea unor sporturi.

Peste 78 la sută dintre elevi au răspuns că au cont pe cel puţin o reţea de socializarea.

De asemenea, aproximativ 47 la sută dintre elevi au spus că şi-au ales prietenii online din rândul persoanelor pe care le cunoşteau iniţial în realitate, în timp ce peste 50 la sută au acceptat să se împrietenească online cu persoane pe care nu le cunoşteau în realitate. În plus, 38 la sută dintre participanţi au declarat că jumătate dintre prietenii pe care îi au în mediul online nu le sunt cunoscuţi.

„Disponibilitatea de a socializa cu persoane necunoscute, la fel ca necunoaşterea instrumentelor de protecţie a informaţiilor cu potenţial de victimizare sunt factori de risc asociaţi de cele mai multe ori necunoaşterii potenţialelor riscuri existente în mediul virtual”, explică poliţiştii.

Totodată, peste 10 la sută dintre elevii participanţi la studiu nu ştiu cum să schimbe setările de siguranţă ale profilului de pe reţelele de socializare, 22 la sută nu ştiu să compare informaţiile de pe diferite site-uri pentru a se asigura de corectitudinea lor, iar alţi 22 la sută nu ştiu cum să găsească informaţii despre cum pot utiliza internetul în siguranţă.

Realizatorii studiului spun că tinerii tind să neglijeze sau să minimizeze consecinţele legale şi psihologice ale violenţelor online şi că, deşi cei mai mulţi elevi cunosc regulile elementare de accesare a internetului în siguranţă, foarte mulţi le neglijează.

Cei mai mulţi, peste 85 la sută, sunt conştienţi de pericolul dezvăluirii informaţiilor personale unor necunocuţi şi peste jumătate sunt de acord că trebuie să citească politicile de confidenţialitate şi regulile de utilizare ale site-urilor.

Cu toate acestea, peste 41 la sută dintre elevi consideră că nu este nicio problemă să le spună celor mai buni prieteni parolele de la conturile de pe internet.

În ceea ce priveşte agresiunile din online, mulţi copii nu ştiu cum să procedeze, spune Poliţia Română, astfel că 5,9 la sută dintre respondenţi nu ar spune nimănui dacă ar fi ameninţaţi pe internet, în timp ce 10,5 la sută ar răspunde la ameninţări tot cu ameninţări. 49,4 la sută ar cere ajutorul unui părinte, iar 57 la sută ar salva mesajele ca dovezi în cazul în care ar fi nevoie să depună plângere penală.

Unii dintre elevii chestionaţi au spus că au fost victime ale agresiunilor online: au primit mesaje ameninţătoare, au fost ameninţaţi că vor fi postate fotografii cu ei, că le va fi spart contul de email sau a celui de pe o reţea de socializare sau că vor fi răspândite zvonuri neadevărate despre ei.

„Corelând victimizarea de pe internet cu indicatorii ce măsoară implicarea părinţilor în supravegherea activităţii online a propriilor copii, se conturează o relaţie de asociere, în sensul în care copiii care au fost în mai mare măsură îndrumaţi de părinţi au fost şi cei victimizaţi mai puţin”, mai spun poliţiştii.

Astfel, 40 la sută dintre participanţii la studiu au învăţat să folosească internetul cu sprijinul părinţilor, în timp ce 60 la sută declară că au descoperit singuri cum se utilizează internetul. Copiii care au fost lăsaţi să descopere singuri cum se utilizează internetul au fost mai des victimele agresiunilor din mediul online decât ceilalţi.

De asemenea, peste 18 la sută dintre elevii chestionaţi spun că părinţii lor doar cred că ştiu cu ce se ocupă ei pe internet, dar în realitate nu ştiu chiar tot, iar alţi peste 13 la sută au susţinut că părinţii lor nu ştiu ce fac copiii când sunt online.

Studiul Poliţiei Române a fost realizat pe un eşantion de 1.370 de elevi din clasele II-X, stratificat, probabilist, cu următoarele criterii: judeţ, mediul de rezidenţă (urban/rural) şi clasa de studiu.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.