Philip Morris International Inc. (PMI) (NYSE: PM) solicită autorităţilor europene de reglementare şi factorilor de decizie politică să ia în considerare milioanele de fumători adulţi care apelează la piaţa ilicită în loc să treacă la alternative mai bune.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Studiul anual realizat de KPMG în 2021 privind consumul ilicit de ţigări, comandat de PMI, relevă faptul că, în general, consumul ilicit de ţigări a crescut anul trecut cu aproximativ 3,9% - sau 1,3 miliarde de ţigări. În toate statele membre ale Uniunii Europene (UE) s-a înregistrat un consum de 35,5 miliarde de ţigări. Studiul estimează că, în aceeaşi perioadă, consumul total de ţigări a scăzut la nivel european.

Conform raportului, creşterea consumului ilicit în UE a fost determinată în mare măsură de o creştere estimată de 33% a consumului de ţigări contrafăcute în Franţa, care s-a ridicat la 8 miliarde de ţigări anul trecut. Franţa rămâne cea mai mare piaţă pentru ţigările ilicite din Uniunea Europeană, cu un total de 15,1 miliarde de ţigări ilicite consumate în 2021. Acest volum reprezintă 29% din consumul total de ţigări din Franţa, ceea ce înseamnă o creştere semnificativă de la 13% în 2017.

Concluziile raportului KPMG ar trebui să fie un real semnal de alarmă. Este îngrijorător faptul că în ţările care menţin accize ridicate la ţigări, cum ar fi Franţa, în loc să se înregistreze o scădere a prevalenţei fumatului, se constată o creştere a consumului de ţigări contrafăcute. În  fapt, în Franţa, în ultimii cinci ani, în timp ce preţul mediu al unui pachet de ţigări legale a crescut cu mai mult de jumătate, numărul de fumători adulţi a scăzut doar marginal”, a declarat Gregoire Verdeaux, Senior Vice President, External Affairs, PMI. „Dar există şi speranţă. Alte ţări din UE au adoptat politici diferenţiate privind alternativele la ţigări, care sprijină scăderea continuă a consumului de ţigări, reducând în acelaşi timp comerţul ilicit, şi care dau deja rezultate încurajatoare. Comisia Europeană de la Bruxelles ar trebui să construiască pe astfel de exemple, fundaţia pentru viitor.”

Raportul anual al KPMG se concentrează asupra consumului şi fluxurilor de ţigări ilicite în 30 de ţări europene – cele 27 de state membre ale UE, precum şi în Regatul Unit al Marii Britanii, Norvegia şi Elveţia – şi indică faptul că, dacă aceste ţigări ar fi fost cumpărate în mod legal, guvernele din UE ar fi colectat taxe suplimentare în valoare de 10,4 miliarde de euro.

Pierderile de venituri fiscale vor limita capacitatea guvernelor de a investi în domenii precum siguranţa publică, serviciile publice sau infrastructura, într-un moment în care populaţia din întreaga Europă se confruntă cu preţuri mai mari la multe bunuri de bază. Riscul ca un număr mai mare de fumători adulţi – în special cei din rândul populaţiei cu venituri  scăzute – să se orienteze către comerţul ilicit este acum semnificativ. Acest lucru creează o nevoie şi mai urgentă de a ne asigura că alternativele fără fum sunt disponibile şi accesibile pentru toţi, pentru a le permite să facă o alegere mai bună în loc să cumpere de pe piaţa neagră”, a adăugat Verdeaux.

Raportul KPMG arată, de asemenea, că aproximativ jumătate – 16 din 27 – dintre statele membre au înregistrat o scădere sau o stabilitate a consumului de ţigări ilicite în 2021. Dintre aceste ţări, Polonia a înregistrat una dintre cele mai mari scăderi ale volumelor ilicite, cu o reducere de 3,7% a ponderii consumului de ţigări ilicite. Printre statele cu nivel redus al consumului de ţigări de contrabandă, se află şi România, cu un minim istoric, de 7,9% consum ilicit de ţigări, care reprezintă un total de 26,6 miliarde ţigarete consumate.

Scăderea consumului de ţigări ilicite în ţări precum Polonia şi România este remarcabilă şi ne oferă motive de optimism. Aceasta demonstrează impactul aplicării eficiente a legii împotriva infractorilor care profită de pe urma comerţului ilicit pe o piaţă în care sunt disponibile alternative mai bune la fumat şi mai accesibile pentru fumătorii adulţi. Acestea sunt rezultate pe care şi alte ţări ar trebui să aspire să le obţină”, a declarat Alvise Giustiniani, Vice President, Illicit Trade Prevention. „Niciodată nu a fost mai important să oferim, în special celor mai vulnerabili din societate, acces la informaţii, precum şi să dezvoltăm şi să punem în aplicare politici inovatoare care să includă cu adevărat pe toată lumea şi să faciliteze accesul la alternative mai bune.”, a continuat acesta.

Autorităţile din România au făcut progrese semnificative în combaterea contrabandei şi a comerţului ilicit cu ţigarete în România, iar nivelul de 7,9% este unul record, cel mai scăzut atins în ultimii 5 ani. Prin urmare, facem apel la toţi actorii implicaţi să continue să colaboreze în mod constructiv şi să aloce resursele necesare pentru a combate cu fermitate comerţul ilicit în toate formele sale, aşa cum este prevăzut şi în obiectivele asumate de Guvernul României.” - Daniel Cuevas, Managing Director Philip Morris România

Consumul de ţigări contrafăcute a fost principalul motor al comerţului ilicit în UE; consumul de ţigări contrafăcute a ajuns la un total estimat de 12,3 miliarde – acesta reprezintă 34,6% din consumul ilicit total. Studiul indică faptul că, din cauza restricţiilor de călătorie şi de trecere a frontierei ca urmare a pandemiei de COVID-19, grupurile de criminalitate organizată s-au orientat către fabricarea de ţigări contrafăcute direct în interiorul graniţelor UE. Interviurile realizate de KPMG cu şapte agenţii de aplicare a legii au arătat că fabricile ilegale se mută din ce în ce mai mult spre vestul Europei pentru a se apropia de pieţele finale cu preţuri mai mari, cum ar fi Franţa şi Regatul Unit al Marii Britanii şi al Irlandei de Nord.

Creşterea continuă a pieţei negre, unde sunt disponibile cu uşurinţă ţigări contrafăcute şi nereglementate, subminează serios eforturile legitime de reducere şi, în cele din urmă, de eliminare a fumatului.

Consumatorii trebuie să fie stimulaţi pentru a nu fi nevoiţi să apeleze la ţigări ilicite. Acest lucru înseamnă să ne concentrăm pe educaţie şi conştientizare şi să asigurăm disponibilitatea unor alternative mai bune dovedite ştiintific, cum ar fi produsele fără fum”, a adăugat Verdeaux. „Asigurarea accesibilităţii acestor produse ca o opţiune mai bună pentru milioanele de fumători adulţi din Europa care nu renunţă la fumat ar trebui să fie prioritatea noastră comună.”

O prezentare detaliată a rezultatelor şi a metodologiei raportului KPMG este disponibilă aici. Pentru mai multe informaţii despre eforturile de prevenire a comerţului ilicit ale PMI, vizitaţi PMI.com.

Notă pentru editori

În Franţa, în perioada 2017-2021, preţul mediu al unui pachet de ţigarete legale a crescut cu 50%, ajungând la peste 10 euro, în timp ce prevalenţa fumatului a scăzut doar marginal, cu -1,4 puncte procentuale, până la nivelul actual de 25,5% (Sursa: Journal official yearly publication of WAP—2021 WAP; EU Commission Excise Duty Tables yearly publication—2021; WAP 2005-2021; before 2004: price of most sold brand in France. Santé Publique France, public agency of Ministry of Health).

Pentru PMI, eliminarea comerţului ilicit cu tutun a fost o prioritate de lungă durată. Compania colaborează cu agenţiile de aplicare a legii şi cu alte organizaţii din întreaga lume pentru a descoperi şi a opri activităţile ilegale, inclusiv operaţiunile de contrafacere şi de contrabandă. PMI IMPACT este doar un exemplu al angajamentului PMI în acest sector - sprijină proiecte ale unor terţe părţi care vizează reducerea sau prevenirea comerţului ilegal. În cele din urmă, prin intermediul PMI IMPACT (aflat acum la a treia rundă de finanţare), PMI dezvoltă şi promovează un ecosistem de actori publici şi privaţi pentru a combate comerţul ilegal sub toate formele sale.

Eforturile PMI de combatere a comerţului ilicit sunt integrate în operaţiunile sale zilnice. Compania pune în aplicare măsuri preventive şi de protecţie ca mijloc de control al lanţului de aprovizionare, utilizează tehnologie de urmărire şi trasabilitate de ultimă generaţie şi impune tuturor clienţilor şi furnizorilor standarde şi protocoale stricte de diligenţă. PMI continuă să susţină reglementări relevante, cum ar fi Protocolul FCTC pentru eliminarea comerţului ilicit cu produse din tutun şi dispoziţiile Directivei UE privind produsele din tutun referitoare la urmărirea şi trasabilitatea produselor din tutun.

Philip Morris International: Construim un viitor fără fum

Philip Morris International (PMI) este o companie internaţională de top din industria tutunului care  şi-a propus să construiască un viitor fără fum şi să îşi extindă, pe termen lung, portofoliul cu produse din afara sectorului de produse care conţin tutun sau nicotină. Portofoliul actual de produse al companiei constă, în principal, în ţigări şi produse fără fum, inclusiv produse care încălzesc tutunul (heat-not-burn), produse cu nicotină pentru uz oral sau produse cu vapori cu conţinut de nicotină, care sunt vândute pe pieţele din afara SUA. Din 2008, PMI a investit peste 9 miliarde USD pentru a dezvolta, fundamenta ştiinţific şi comercializa produse inovatoare fără fum pentru adulţii care altfel ar continua să fumeze, cu scopul de a opri complet vânzarea ţigărilor. Pentru aceasta au fost construite capacităţi de evaluare ştiinţifică de nivel mondial, în special în domeniile toxicologiei sistemelor preclinice, cercetării clinice şi comportamentale, cât şi studii ulterioare introducerii pe piaţă.

Administraţia pentru Alimente şi Medicamente (FDA) din SUA a autorizat comercializarea unei versiuni a dispozitivului IQOS dezvoltat de PMI, Platforma 1, şi a consumabilelor aferente ca produs din tutun cu risc modificat (MRTP) şi a determinat că o decizie de expunere modificată este oportună pentru promovarea sănătăţii publice.

În 31 martie 2022, produsele fără fum dezvoltate de PMI erau disponibile pentru vânzare în 71 de pieţe. PMI estimează că aproximativ 12,7 milioane de adulţi din întreaga lume, cu excepţia Rusiei şi Ucrainei, au trecut deja la IQOS şi au renunţat la fumat.

Cu o bază solidă şi o expertiză semnificativă în ştiinţele vieţii, în februarie 2021, PMI şi-a anunţat ambiţia de a se extinde în domeniile wellness şi de îngrijire a sănătăţii şi de a oferi produse şi soluţii inovatoare care urmăresc să răspundă nevoilor pacienţilor şi consumatorilor. Pentru mai multe informaţii puteţi vizita

www.pmi.com  şi www.pmiscience.com

(Material susţinut de Philip Morris România)

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.