Biroul permanent al Senatului a aprobat luni intrarea în procedură parlamentară a unui proiect de hotărâre care propune modificarea Regulamentului forului legislativ în sensul introducerii pe site a unei aplicaţii informatice prin care cele patru tipuri de iniţiatori ai unei propuneri legislative - senatori, deputaţi, Guvern şi cetăţeni - să poată depune, electronic, proiecte legislative. Aceasta se va denumi Aplicaţie pentru Gestionarea Înregistrării Proiectelor Legislative – AGIPL şi iniţiativa aparţine senatoarei PNL Alina Gorghiu. „AGIPL ar urma să aibă o secţiune publică în care să se poată încărca proiectele de lege semnate electronic de cetăţeni, să permită semnarea electronică de către orice cetăţean ce doreşte să susţină proiectul”, conform documentului. De asemenea, proiectul propune introducerea expresă a posibilităţii senatorilor de a formula întrebări şi interpelări prin mijloace electronice, semnate electronic.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

„În temeiul art. 64 alin. (1) şi al art. 67 din Constituţia României, republicată, vă înaintăm, spre dezbatere şi aprobare, propunerea de hotărâre pentru modificarea şi completarea Regulamentului Senatului precum şi pentru adoptarea unor măsuri pentru depunerea electronică a proiectelor şi a propunerilor legislative.

Considerăm că, la 20 de ani de la intrarea în vigoare a Legii nr. 455/2001, privind semnătura electronică, şi în contextul actula, general de eforturile naţiunii de a împiedica răspândirea COVID-19, este vremea ca măcar principalele atribuţii ale Senatului, cea de primire a proiectelor şi propunerilor legislative, respectiv a întrebărilor şi interpelărilor, să fie făcute şi prin mijloace electronice.

Astfel, prin prezentul proiect, propunem introducerea pe site-ul Senatului a unei aplicaţii informatice prin care cele patru tipuri de iniţiatori ai unei propuneri legislative (senatori, deputaţi, Guvern şi cetăţeni) să poată depune, prin mijloace electronice, proiecte legislative. Denumirea acestei aplicaţii urmează să fie Aplicaţie pentru Gestionarea Înregistrării Proiectelor Legislative – AGIPL.

Aplicaţia ar urma să aibă o secţiune privată pentru senatori, deputaţi, Guvern, care să funcţioneze cu credinţiale de logare (username/parola), în care să se încarce documente semnate electronic; AGIPL trebuie să permită ca proiectele încărcate să poată fi semnate şi de alţi deputaţi/senatori, prin semnarea electronică, cu acordul iniţiatorului, oferit prin intermediul aplicaţiei.

De asemenea, AGIPL ar urma să aibă o secţiune publică în care să se poată încărca proiectele de lege semnate electronic de cetăţeni, să permită semnarea electronică de către orice cetăţean ce doreşte să susţină proiectul.

AGIPL va contoriza numărul de semnături şi îndeplinirea condiţiilor constituţionale (100.000 de semnături provenind dintr-un sfert din judeţele ţării, minim 5.000 în fiecare judeţ) şi va semnaliza când sunt îndeplinite toate condiţiile constituţionale, iar proiectul poate fi dezbătut. Va oferi, de asemenea, în timp real, rapoarte statistice de progres (cetăţenii interesaţi vor vedea permanent cât de aproape sunt de îndeplinirea condiţiilor prevăzute de art. 75 alin. 1 din Constituţia României, republicată).

Aplicaţia va oferi marcaje temporale (time stamps) pentru toate operaţiunile efectuate prin intermediul acesteia.

Prin prezentul proiect de hotărâre propunem şi introducerea expresă a posibilităţii senatorilor de a formula întrebări şi interpelări prin mijloace electronice, semnate electronic, stabilind-use expres obligaţia înfiinţării unor adrese de e-amil dedicate acestei corespondenţe. De asemenea, se propune introducerea obligaţiei Senatului de a asigura senatorilor certificate digitale calificate pe durata întregului mandat.

Propunem şi instituirea unor norme tranzitorii pentru asigurarea operaţionalizării AGIPL şi pentru asigurarea certificatelor digitale calificate senatorilor din prezenta legislatură în 60 de zile de la adoptarea hotărârii”, cconform proiectului de hotărâre iniţiat de vicepreşedinta Senatului Alina Gorghiu. 

Pentru acest proiect a fost cerută dezbaterea în Parlament în procedură de urgenţă. Iniţiativa a fost trimisă de Biroul permanent al Senatului în procedură la comisii, termenul pentru emiterea raportului fiind 8 februarie. 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.