Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, luni, legea pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ. Actul normativ permite subconcesionarea bunurilor publice ale statului prin atribuire directă.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Actul normativ promulgat de către şeful statului are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 57/2019, în sensul prevederii posibilităţii companiilor naţionale, societăţilor naţionale sau societăţilor aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale, de a subconcesiona bunurile proprietate publică primite în concesiune.

Pe 14 decembrie, USR şi partidului Forţa Dreptei au sesizat la CCR legea prin care PSD şi PNL permit ca bunurile publice ale statului să fie subconcesionate prin atribuire directă, cu ocolirea licitaţiilor publice, însă Curtea Constituţională a respins, pe 14 februarie, sesizarea USR şi Forţei Dreptei şi astfel actul normativ este constituţional.

Evenimente

13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, BVB, CEC Bank, Depozitarul Central, Infinity Capital Investments, ROCA Industry, Sphera, Teraplast, Evergent Investment
17 iunie - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a. Parteneri: 123Credit, Cushman and Wakefield, Globalworth, Imobiliare.ro, Nordis, Meta Estate, Genesis Property

Reglementarea adoptată vine cu o serie de excepţii de la interdicţia expresă, prevăzută deja de lege, referitoare la subconcesionarea bunurilor aflate în proprietatea publică a statului, preciza atunci comunicatul de presă al partidului Forţa Dreptei.

Sursa citată spune că acest lucru pentru a îngădui companiilor naţionale, societăţilor naţionale sau societăţilor comerciale aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea autorităţilor publice centrale sau locale, care au în concesiune bunuri din proprietatea publică, să cedeze mai departe unor terţi actori concesiunea deţinută, sub forma subconcesiunii.

Astfel, mecanismul legal permite ocolirea procedurilor instituite în cazul atribuirii concesiunii, cum este condiţia licitaţiei, iar veniturile obţinute din concesiune vor rămâne în bugetul companiilor sau societăţilor care vor acorda subconcesiunea, şi nu vor mai ajunge la bugetul statului sau la bugetele locale.

„În acest mod, este deschisă o nouă cale pentru prăduirea şi sifonarea fondurilor provenite din exploatarea bunurilor aflate în proprietatea publică a statului, spre a servi acelor persoane care deţin influenţă sau pârghii de control în companiile şi societăţile vizate de noua lege”, mai spune sursa menţionată.

„Coaliţia PNL-PSD vrea să reînvie subconcesionările de bunuri publice făcute cu dedicaţie pentru clientela de partid. Legea PSD-PNL este o veritabilă anti-reformă, care încalcă grav normele constituţionale privind economia de piaţă bazată pe libera iniţiativă şi concurenţa loială. Se redeschide calea acordării unor ajutoare de stat către firme de apartament alese cu mâna pe criterii politice, care vor ajunge să exploateze bunuri publice de mare valoare contra unor redevenţe derizorii, stabilite din pix, ceea ce se va traduce în prejudicierea bugetelor publice”, a declarat deputatul USR Mihai Badea, membru în Comisia juridică a Camerei Deputaţilor, potrivit unui comunicat de presă al partidului.

La iniţiativa PNL, coaliţia PSD-PNL a modificat Codul administrativ astfel încât companiile naţionale şi societăţile aflate în subordinea sau în coordonarea autorităţilor publice centrale sau locale să poată subconcesiona bunurile proprietate publică pe care le-au primit în concesiune. Problema este că subconcesionarea se va face prin atribuire directă, nu prin licitaţie publică, deşi USR a depus amendamente care ar fi corectat această aberaţie.

Prin ocolirea licitaţiilor publice sunt încălcate prevederile constituţionale privind asigurarea nivelului de trai şi proprietatea publică, libertatea economică şi principiul concurenţei loiale. Lipsa unor criterii clare de selecţie şi evaluare a potenţialilor subconcesionari, precum şi atribuirea bunurilor proprietate publică în mod direct, fără recurgerea la proceduri juste, pot face ca bunurile să intre pe mâna unor entităţi care nu pot oferi calitatea/performanţa necesară atunci când vorbim de resurse publice şi de interesul cetăţenilor.

„Să ne gândim că avem o societate comercială înfiinţată de către o primărie şi primăria îi concesionează acesteia nişte bunuri imobile, terenuri sau clădiri. Iar respectiva societate vine şi spune că nu le foloseşte şi le subconcesionează unui terţ. Dar nu prin licitaţie publică, cum ar fi firesc, ci prin încredinţare directă. Cel mai probabil către prietenii primarului. Asta am vrut noi să împiedicăm şi am depus amendament în acest sens, dar PSD şi PNL au respins. Le-ar fi stricat lor jocurile. Acum, rămâne de văzut cum se vor poziţiona judecătorii CCR: de partea legii şi a cetăţenilor sau de partea clientelei de partid”, a precizat deputatul USR Alin Apostol, membru în Comisia pentru administraţie publică din Camera Deputaţilor, conform comunicatului de presă al USR.

În plus, legea PSD-PNL încalcă flagrant principiul constituţional al egalităţii în faţa legii. Aceasta pentru că, prin acordarea preferenţială a contractelor fără un proces competitiv deschis, se creează un avantaj injust pentru anumite entităţi, în detrimentul altor societăţi care ar putea dori să participe la licitaţii.

Pe 9 octombrie 2023, Senatul a adoptat acest proiect de lege, în calitate de prim for sesizat, iar pe 5 decembrie 2023 a primit votul decizional al Camerei Deputaţilor.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.