Peste 50.000 de angajaţi ai MAI vor asigura, în ziua alegerilor, ordinea şi linişte publică, protecţia secţiilor de votare în afara acestora, cercetarea incidentelor electorale şi vor asigura securitatea transportului dosarelor întocmite de birourile electorale din ţară către Biroul Electoral Central. La nivel naţional, sunt 18.730 de secţii de votare, iar în străinătate 441.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Joi, la sediul Ministerului Afacerilor Interne, a avut loc Şedinţa Comisiei Tehnice Centrale pentru coordonarea activităţilor de organizare a alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European şi a referendumului naţional. Şedinţa a fost condusă de ministrul afacerilor interne, Carmen Dan, la aceasta participând reprezentanţii tuturor instituţiilor care fac parte din Comisia Tehnică Centrală şi, prin videoconferinţă, prefecţii şi şefii structurilor teritoriale ale MAI.

Astfel, a fost trecut în revistă stadiul îndeplinirii sarcinilor care revin fiecărei instituţii şi au fost puse la punct ultimele detalii organizatorice, se arată într-un comunicat de presă transmis de MAI.

Conform legii, pentru alegerile europarlamentare şi pentru referendum, cetăţenii votează în aceleaşi secţii de votare, în acelaşi interval de timp: 7.00 - 21.00, cu aceleaşi ştampile cu menţiunea ”VOTAT”, dar pe buletine de vot separate: unul pentru alegerile europarlamentare şi două pentru referendum - câte un buletin pentru fiecare întrebare.

MAI a monitorizat săptămânal respectarea calendarului electoral, până la acest moment fiind realiate la termen acţiunile.

În ziua alegerilor, vor fi la datorie peste 50.000 de angajaţi ai MAI care vor asigura ordinea şi linişte publică, protecţia secţiilor de votare în afara acestora, precum şi cercetarea incidentelor electorale. De asemenea, angajaţii MAI vor asigura securitatea transportului dosarelor întocmite de birourile electorale din ţară către Biroul Electoral Central.

"Efectivele MAI nu au atribuţii cu privire la operaţiunile de votare sau la ceea ce se întâmplă în secţiile de votare. Preşedintele biroului electoral al secţiei de vot este responsabil de măsurile necesare pentru asigurarea ordinii şi corectitudinii operaţiunilor de votare. Pentru menţinerea ordinii, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare poate solicita sprijinul efectivelor MAI, care intră în secţie numai la solicitarea expresă a acestuia! (…) Fac un apel ferm la toţi participanţii la acest proces electoral să dea dovadă de corectitudine şi de bună credinţă: mă refer aici la cei implicaţi în organizarea şi desfăşurarea alegerilor, la competitorii electorali, dar şi la alegători", a declarat ministrul Carmen Dan.

Alegătorii votează la secţiile de votare la care sunt arondaţi cu domiciliul sau reşedinţa, conform listelor electorale permanente. Cetăţenii care, în ziua alegerilor, se află într-o altă localitate decât cea de domiciliu pot să îşi exercite dreptul de vot în localitatea în care se află, la orice secţie de votare, urmând a fi înscrişi într-o listă suplimentară.

Pentru cetăţenii care doresc să voteze, dar nu au carte de identitate valabilă, Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date, cu sediul în Bucureşti, şi serviciile publice comunitare pentru evidenţa persoanelor din Capitală şi din judeţe vor fi deschise şi în zilele de 25 şi 26 mai, conform programului stabilit la nivel local.

La nivel naţional, se organizează 18.730 de secţii de votare.

În cadrul şedinţei, secretarul general adjunct al Ministerului Afacerilor Externe, Bogdan Alexandru Moisii, a precizat că în străinătate au fost organizate 441 secţii de votare pe baza propunerilor misiunilor diplomatice şi ţinând cont de solicitările comunităţilor de români.

Pentru asigurarea corectitudinii alegerilor se va utiliza Sistemul de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului multiplu (SIMPV).

Preşedintele Autorităţii Electorale Permanente, Constantin Mituleţu-Buică, a prezentat atribuţiile birourilor electorale ale secţiilor de votare din preziua votului, precum şi procedura de votare, menţionând că aceasta a fost testată cu succes într-o simulare care a avut loc, miercuri, la sediul AEP.

La rândul său, directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, general-locotenent Ionel Vasilca, a precizat că au fost făcute patru teste de anduranţă al SIMPV şi o simulare. Totodată, a afirmat că au fost asigurate toate elementele de infrastructură şi programele informatice necesare pentru buna desfăşurare a votului, inclusiv pentru situaţia înregistrării unor disfuncţionalităţi, şi că sunt funcţionale centrele zonale de intervenţie şi Centrul de Suport Tehnic.

În finalul şedinţei, ministrul Carmen Dan a menţionat că orice încălcare a legii privind desfăşurarea procesului electoral poate fi sesizată la numărul unic de urgenţă 112 sau efectivelor MAI. De asemenea, ministrul a precizat că sesizările vor fi investigate conform competenţelor, multe dintre faptele de încălcare a legislaţiei electorale fiind de competenţa birourilor electorale.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.