Preşedintele USR Cătălin Drulă a catalogat faptul că premierul Nicolae Ciucă a anunţat că va fi încercată pentru a cincea oară realizarea autostrăzii Ploieşti-Bucureşti, prin parteneriat public-privat, drept „definiţia nebuniei”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
„Definiţia nebuniei: premierul Ciucă ne anunţă azi că se va încerca a cincea oară realizarea autostrăzii Ploieşti-Braşov prin parteneriat public-privat! Ultima încercare a făcut-o doamna Dăncilă prin ilustrul coordonator de mari proiecte Vâlcov. Cu rezultat previzibil: ZERO. Înainte a mai încercat Ponta (2014). Mai înainte, PDL-PNL (2007-2008). Şi mai înainte, tot PSD, Năstase (2004). O serie complet previzibilă de eşecuri, pentru că se bazează pe o balivernă: că vine privatul face autostrada din banii lui şi apoi şi-i recuperează din taxa de autostradă. Ultima încercare serioasă (cea din 2014), a demonstrat cu consultanţă financiară pe bune că această recuperare e în procent de 5-10%. Restul de 90% trebuie să îi acopere statul. Care, de fiecare dată când se ajunge la asta, zice smiorc şi anulează PPP-ul”, a scris Cătălin Drulă, vineri pe Facebook. 
 
El a mai spus că problema cea mai mare este că nicio firmă din lumea asta nu îţi poate da un preţ corect pentru autostradă înainte să facă studiile şi proiectarea.
 
„Acelaşi kilometru de autostradă poate costa 10 milioane de euro sau 100 de milioane de euro în funcţie de natura terenului şi de soluţiile constructive alese (viaduct, tunel, etc). Până nu ai un proiect definit, nu poţi da clientului un preţ. De aceea, de 31 de ani încoace problema e aceeaşi, că nu avem un proiect tehnic făcut pentru autostrada asta. Abia în 2021, anul trecut, am semnat contractul pentru realizarea proiectării "la cheie". Începuse bine. De când am plecat nu s-a mai întâmplat nimic. În cadrul contractului nu s-a progresat nici măcar până la faza de alegere a unui traseu. Toate termenele sunt depăşite. În loc să se concentreze pe contractul de proiectare, să-l ducă la sfârşit în termenele semnate şi să putem construi în sfârşit autostradă, Grindeanu şi cu Ciucă blochează proiectul şi anunţă soluţia magică… facem a 5-a oară PPP. Ce blestem pe România să îi aibă pe Păcală şi Tândală la cârma infrastructurii!”, a explicat Drulă.
 
Liderul USR a mai acuzat că Guvernul nu a fost în stare să finalizeze faza de analiză de trasee.
 
„Ce ar fi de făcut? Vă scriu aici deşi cu voi nu e nicio speranţă, parcă orice proiect îl luaţi de-ai naibii să îl daţi de gard. Aveţi un contract de proiectare de realizat, e semnat, aveţi finanţare europeană pentru el. N-aţi fost în stare nici măcar să finalizaţi faza de analiză de trasee! Trageţi de consultantul Consitrans (singura ofertă depusă, în mandatul predecesorului meu, am primit-o moştenire) să facă o treabă ca lumea. A venit cu o primă variantă de traseu “la mişto” total neserioasă, Dumnezeu ştie de ce. Că nu vrea să realizeze contractul probabil. Cu o variantă de tunel de 14km pe sub Prahova în zona Câmpina (o zonă în care autostrada se poate construi la zi) complet aberantă tehnic. Totul pentru a arunca preţurile în aer. Şi ca Ciucă să declare acum: “Finanţarea pentru această comunicaţie nu poate să beneficieze de fonduri europene. O aberaţie”, a completat el.
 
 Acesta a mai spus că „autostrada este pe coridor TEN-T Comprehensive, normal că poate beneficia de fonduri europene”.
 
„Ce n-au înţeles Păcală şi Tândală este că în forma asta, cu nişte lucrări faraonice absolut inutile, evident că proiectul a produs întrebări la consultantul Comisiei Europene. Puneţi-i pe Consitrans la treabă să vină cu un traseu rezonabil. Cum să coste Ploieşti-Braşov 8 miliarde de euro o autostradă de 100km din care 40km sunt în relief uşor (Ploieşti-Câmpina)? Când avem ofertă concretă de 3 mld euro (cu contracte semnate!) pentru A1 Sibiu-Piteşti care are 120km dintre care 75km în relief foarte greu? Cu un traseu ales rezonabil, cu tuneluri în zonele cele mai dificile la Sinaia, Buşteni, probabil că un preţ actualizat de 3 miliarde de euro este rezonabil pentru această autostradă, în funcţie de soluţiile tehnice alese. Şi bineînţeles că poate beneficia de finanţare europeană, şi peste finanţare se pot pune şi fonduri naţionale şi împrumuturi BEI/BERD. Dar prima condiţie este să ai un proiect tehnic pe baza căruia să poţi contracta lucrările la autostradă. Cum puteţi fi atât de incapabili şi de anti-naţionali să nu puteţi duce un proiect esenţial înainte?”, a conchis Drulă.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.