Adina Vălean, comisar european responsabil cu portofoliul Transporturi, a declarat într-un interviu acordat News.ro că are încredere că România va propune mai multe proiecte pentru obţinerea de finanţare europeană, că partea administrativă a proiectelor reprezintă o frână, în momentul de faţă, la nivel european, dar că ţara noastră va performa. Aceasta fiind o obligaţie. Ea a spus că banii nu au ideologie, astfel că este dispusă să apeleze la experienţa Corinei Creţu, fost comisar sub conducerea lui Jean-Claude Juncker.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Membră a Parlamentului European din 2007, Adina Vălean face parte din grupul Partidului Popular European (Creştin-democrat). Anul acesta a preluat şefia Comisiei pentru industrie, cercetare şi energie. A fost, între altele, în perioada iulie 2014 - ianuarie 2017, vicepreşedinte al Parlamentului European.

Comisia Europeană pentru perioada 2019 - 2024 a fost aleasă miercuri, în plenul Parlamentului European de la Strasbourg. 

Vălean va răspunde de portofoliul Transporturi şi, după cum a afirmat, va lucra îndeaproape cu Frans Timmermas, vicepreşedinte al CE, care se ocupă de conceptul Pactul ecologic european, cu Margrethe Vestager, vicepreşedinte care supervizează domeniul digital, şi Thierry Breton, comisar francez pe probleme privind piaţa internă.

Prezentăm interviul acordat News.ro de Adina Vălean, noul comisar european pentru Transporturi:

Care este primul punct pe agenda dumneavoastră de comisar? Pe ce vă veţi concentra în următorii ani?

Adina Vălean: Pe 2 decembrie, luni, la ora 09.00, intru în reuniunea Consiliului de miniştri cu miniştrii de Transport din statele membre, pentru a discuta câteva propuneri de reglementare. Vineri urmează să văd în amănunt agenda. Priorităţile decurg din mandatul pe care l-am primit - transportul să fie sigur, să fie dezvoltat din punct de vedere al infrastructurii, iar toate astea în condiţii de sustenabilitate şi de digitalizare. Sunt politici complexe. Sustenabilitatea în transport înseamnă eficientizarea, modernizarea lui, carburanţi alternativi, o nouă cultură a consumatorului. Modernizarea este cerută de schimbarea de generaţii, de intrarea noilor tehnologii şi e strict legată de eficientizarea transportului. Vă dau exemplu traficul aerian. În prezent, sunt întârzieri foarte mari, pentru că nu există capacitate. Nu există capacitate, pentru că nu e suficient de eficient organizat traficul. Avioanele zboară după reguli învechite, disparate, de la un stat membru la altul, pe culoare prestabilite. Ce ne interesează să facem e să eficientizăm prin „cerul unic european” traficul aerian. Ar însemna mai multe avioane în aer, cu timp mai puţin, mai mulţi oameni şi mărfuri transportate, dar în condiţii mai sustenabile, pentru că drumurile mai scurte înseamnă şi emisii mai puţine.

Dintre comisari, cu cine veţi lucra cel mai mult?

Adina Vălean: Am primit instrucţiuni că voi lucra cu vicepreşedintele Timmermans, pentru că domnia sa trebuie să prezinte acest nou concept privind politicile de climă, iar ele se numesc Green Deal - un acord verde -, care înseamnă, în fond, o economie mai sustenabilă în Uniunea Europeană. Sigur, nu se poate sustenabilitate pe spinarea competitivităţii economice sau pe cea a consumatorilor. Trebuie să lucrez cu cei cărora li s-au încredinţat portofolii care privesc locurile de muncă, creşterea economică. Transportul presupune toată industria. Deci, trebuie să discut cu politicile industriale - Thierry Breton. Digitalizarea în transport şi introducerea noilor tehnologii ţine, conceptual, de Transport, dar este chemată şi Margrethe Vestager să contribuie la o nouă eră digitală. Transportul, care este coloana vertebrală a economiei europene - pentru că, dacă lucrurile nu se mişcă sau oamenii nu se mişcă, nu mai avem economie - e, cumva, în centrul tuturor politicilor. Pentru că fiecare când dezvoltă ceva trebuie să aibă grijă că transportul e sigur, profitabil, modern şi sustenabil. Şi mai sunt şi, dincolo de consumatori, 11 milioane de locuri de muncă ce au legătură cu domeniul la nivel european şi care depind de politici corecte de transport. Pentru că modernizarea, digitalizarea înseamnă noi aptitudini, ei trebuie repregătiţi. Pentru asta suntem dispuşi să investim la nivel european fonduri pentru ca această tranziţie către o economie mai sustenabilă şi digitalizată să nu lase pe nimeni în urmă.

Veţi apela, în activitatea dumneavoastră de comisar, la experienţa Corinei Creţu, în ciuda diferenţelor de ideologie?

Adina Vălean: Având în vedere că doamna Creţu a avut un portofoliu foarte important şi ştiu că a făcut foarte multe lucruri bune - politică regională - aş putea afirma că banii, până la urmă, nu au ideologie. Ceea ce trebuie să facem noi la nivel european e să găsim metodele cât mai bune pentru a atrage investiţii private, pentru a găsi noi surse de finanţare, pentru a finanţa acest demers uriaş care înseamnă tranziţia către o economie sustenabilă şi modernizată. Şi atunci, sigur, de ce nu? Ştiu că s-a discutat încă din mandatul Comisiei anterioare foarte multe despre Fondul Just de Tranziţie, care va trebui implementat. A fost gândit mai degrabă pentru regiunile intensive energetic. Ele vor trebui să treacă spre o energie mai sustenabilă. Dar acum, cu acest nou demers, trebuie văzut dacă acelaşi fond sau un altul poate fi gândit pentru tranziţia din punct de vedere al locurilor de muncă, al impactului pe care aceste politici îl pot avea în forţa de muncă.

În urmă cu un an declaraţi că sunteţi de acord cu afirmaţia Corinei Creţu potrivit căreia dinspre Bucureşti nu vin „proiecte suficient de mature” pentru a obţine finanţare. Cum credeţi că se va prezenta România, de acum înainte, privind obţinerea de fonduri europene? 

Adina Vălean: E de datoria mea şi am toată încrederea să cred că România va performa. E nevoită să facă asta, pentru că trăim într-o Europă din ce în ce mai competitivă. Banii europeni sunt şi ei şi vor fi sub presiuni tot mai mari în sensul în care vor fi tot felul de investiţii necesare şi atunci cred că România e obligată să performeze în a atrage cât mai mult.

Cu acest nou Guvern PNL, parte a PPE, care susţine deplin noua Comisie, credeţi că lucrurile se vor îmbunătăţi din acest punct de vedere?

Adina Vălean: Sunt absolut convinsă. Vă dau un exemplu care ţine de domeniul meu: am fost plăcut impresionată că, legat de calea ferată de la Bucureşti la Otopeni, ministrul Transporturilor a venit cu o gândire care arată o capacitate administrativă. A spus: dăm drumul la două tronsoane cât e blocat unul, astfel încât antreprenorul să nu stea degeaba. Asta înseamnă să fii flexibil, să găseşti soluţii, chiar dacă există blocaje. Iar astea sunt, la nivel european, prezente cam peste tot - apropo de licenţiere, achiziţii publice, procesiuni. Toată partea administrativă a proiectelor reprezintă o frână în momentul de faţă, la nivel european. Noi avem pregătit un set de soluţii pentru a uşura procedurile administrative. Să vedem când va fi implementat. Între timp, depinde de fiecare. De exemplu, angajamentul că anul viitor se va termina acest element absolut necesar - conectarea oraşului cu linie de metrou sau de tren cu aeroportul principal - mă face să fiu foarte încrezătoare că există şi voinţă şi idei ca lucrurile să se mişte.

Cum şi cât de mult vă va schimba viaţa personală acest nou statut?

Adina Vălean: Rămâne să descopăr. Ca să fiu sinceră, ce îmi rămâne să determin este raportul între munca de comisar şi cea de preşedinte al Comisiei de industrie, energie şi cercetare. Pentru că şi acel rol, în sine, pe care l-am avut până acum, era foarte provocator şi îmi ocupa foarte mult timp. Dar atunci când faci ceva cu pasiune, până la urmă, eşti dispus să faci şi sacrificiul de timp.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.