În data de 11 decembrie 2023 a intrat în vigoare Ordinul nr. 1.940 din 27 noiembrie 2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanţelor bugetare datorate de debitorii aflaţi în procedura insolvenţei („Ordinul nr. 1.940/2023”).

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

În data de 11 decembrie 2023 a intrat în vigoare Ordinul nr. 1.940 din 27 noiembrie 2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanţelor bugetare datorate de debitorii aflaţi în procedura insolvenţei („Ordinul nr. 1.940/2023”).

Ordinul nr. 1.940/2023 vizează noua procedură privind cesionarea creanţelor bugetare datorate de debitorii aflaţi în procedura insolvenţei, potrivit căreia vor putea face obiectul cesiunii creanţelor bugetare, printre altele, atât creanţele curente cât şi cele sub condiţie înregistrate de debitorul aflat în procedura insolvenţei, deci nu doar creanţele înscrise la masa credală.

Foarte important de reţinut este că, preţul cesiunii poate fi eşalonat pe maximum 3 ani, dar de această dată, preţul cesiunii ofertat poate să scadă până la 50% din valoarea creanţelor bugetare.

 Cadrul legal

Sediul material al cesiunii creanţelor bugetare este art. 2641 din Codul de procedură fiscală care se completează cu Ordinul nr. 1.940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanţelor bugetare datorate de debitorii aflaţi în procedura insolvenţei şi Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă.

 Obiectul cesiunii creanţelor bugetare

Spre deosebire de vechea procedură, potrivit căreia obiectul cesiunii puteau face doar creanţele bugetare înscrise de organul fiscal în tabelul definitiv de creanţe, rămase nestinse la data încheierii contractului de cesiune, în noua procedură obiectul cesiunii a fost extins fiind permisă parcurgerea procedurii de cesiune şi pentru următoarele creanţe, printre altele:

  1. înscrise la masa credală sub condiţie suspensivă;
  2. creanţele bugetare care nu sunt acceptate în planul de reorganizare confirmat de judecătorul-sindic;
  3. creanţele bugetare curente, respectiv cele certe, lichide şi exigibile, născute în timpul procedurii de insolvenţă, conform documentelor din care rezultă.

Nu vor face obiectul cesiunii bugetare creanţele care sunt înregistrate ulterior emiterii certificatului de atestare fiscală ce va fi eliberat de serviciul/compartimentul/ biroul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori în etapa incipientă a demarării procedurii (în cel mult 6 zile lucrătoare de la înregistrarea ofertei).

Condiţiile cumulative necesare realizării cesiunii creanţelor bugetare

Preţul cesiunii

O schimbare semnificativă faţă de vechea procedură este posibilitatea ca preţul cesiunii ofertat să acopere cel puţin 50% din preţul de pornire a cesiunii (care în majoritatea cazurilor este egal cu valoarea creanţelor). Amintim că vechea procedură impunea ca preţul cesiunii să fie cel puţin egal cu valoarea creanţelor bugetare, asigurându-se recuperarea integrală a creanţelor bugetare, motiv pentru care în practică acest mecanism nu era tentant pentru mulţi dintre terţii – viitori cesionari.

Plata cesiunii

Revenind la condiţiile cesiunii creanţelor bugetare, în continuare (la fel ca în vechea procedură), este permisă eşalonarea preţului cesiunii. Astfel, plata preţului cesiunii se realizează:

  • integral până la momentul încheierii contractului de cesiune a creanţelor bugetare, caz în care nu este necesară constituirea de garanţii;
  • integral, în termen de 30 de zile inclusiv, de la data încheierii contractului de cesiune a creanţelor bugetare, cu constituire de garanţii, care să acopere preţul cesiunii; sau
  • într-o perioadă de maximum 3 ani de la data încheierii contractului de cesiune a creanţelor bugetare, cu constituire de garanţii, care să acopere atât preţul cesiunii, cât şi valoarea dobânzilor aferente acestuia.

Garanţii

Garanţiile pot consta în: (i) mijloace băneşti consemnate pe numele ofertantului declarat câştigător la dispoziţia organului fiscal competent în administrarea acestuia, la unitatea Trezoreriei Statului; (ii) scrisoare de garanţie/poliţă de asigurare de garanţie; (iii) instituirea sechestrului asigurător asupra bunurilor proprietate a ofertantului declarat câştigător; (iv) încheierea unui contract de ipotecă sau gaj în favoarea organului fiscal având ca obiect bunuri libere de orice sarcini, proprietate a unei terţe persoane.

În cele din urmă cazuri, lit. (iii) şi (iv), bunurile vor fi evaluate de un evaluator autorizat în cadrul procedurii după primirea acordului de principiu (precum în cazul înlesnirii la plată cu constituire de garanţii).

 Concluzii şi comparaţie cu vechea reglementare

În rezumat, noutăţile aduse prin Ordinul 1.940/2023 sunt următoarele:

  • spre deosebire de vechea reglementare, în noua procedură obiectul cesiunii a fost extins fiind permisă parcurgerea procedurii de cesiune şi pentru creanţele curente sau pentru cele înscrise sub condiţie, printre altele;
  • o altă schimbare semnificativă faţă de vechea procedură este posibilitatea ca preţul cesiunii ofertat să acopere cel puţin 50% din preţul de pornire a cesiunii (care în majoritatea cazurilor este egal cu valoarea creanţelor);
  • spre deosebire de vechea reglementare, procedura de cesionare a creanţelor bugetare va fi iniţiată ori de câte ori se înregistrează o ofertă de cesiune la organul fiscal;
  • spre deosebire de vechea reglementare, în prezent nu mai este necesară justificarea unui interes public în vederea cesiunii creanţei.

”În final, apreciem că noua procedură este binevenită şi mai flexibilă, reprezentând un real sprijin pentru debitorii aflaţi în procedura insolvenţei care doresc închiderea procedurii şi reinserţia în activitate, dar şi pentru organele fiscale care, prin noua procedură, vor putea maximiza gradul de recuperare al creanţelor bugetare din cadrul procedurilor de insolvenţă,” afirmă avocaţii din practica de insolvenţă de la Bulboacă & Asociaţii: Cătălin Petrea– Partener Coordonator, Grigore Haş şi Camelia Dolănescu.

Înfiinţată ca urmare a unui spin-off al biroului din Bucureşti al unei firme Magic Circle, Bulboacă şi Asociaţii are unul din cele mai puternice branduri de pe piaţa avocaturii din România, cu o mentalitate de tipul băncilor de investiţii şi cu experienţă preponderentă în finanţări & restructurări, fuziuni & achiziţii, insolvenţe & litigii, real estate şi dreptul muncii. Bulboacă şi Asociaţii este implicată în unele din cele mai sensibile şi solicitante tranzacţii sau speţe, adeseori foarte greu de realizat sau soluţionat, unde stăruinţa, pasiunea şi determinarea avocaţilor, alături de know-how-ul juridic şi de business specific, joacă un rol absolut fundamental. Firma oferă consultanţă instituţiilor financiare, fondurilor, family office, companiilor, structurilor lor de conducere sau acţionarilor cu privire la situaţii esenţialmente critice. Când clienţii Bulboacă & Asociaţii întâmpină o dificultate majoră, de neimaginat sau de nesurmontat, experienţa avocaţilor firmei arată că şi atunci există şanse reale pentru a se face o tranzacţie sau pentru a se soluţiona o speţă.

(Articol susţinut de Bulboacă şi Asociaţii)

Un material Legal Marketing

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.