Conducerea Ministerului Public spune că a luat act de concluziile şi recomandările cuprinse în Raportul MCV, constatând că punctul de vedere formulat de Comisia Europeană în chestiunile fundamentale privind independenţa justiţiei şi cariera magistraţilor este similar cu poziţia exprimată în mod constant de Parchetul instanţei supreme, respectiv că propunerile referitoare la legile justiţiei au avut un impact negativ legat de progresele deja înregistrate. La rândul ei, DNA reia concluziile menţionate în raportul MCV şi aminteşte că în cursul acestui an a înaintat către Parlament trei cereri de încuviinţare a urmăririi penale pentru miniştri şi foşti miniştri care sunt şi parlamentari, pentru presupuse fapte de corupţie, toate solicitările fiind respinse. Concluziile raportului MCV nu pot fi calificate ca fiind pozitive, în condiţiile în care Comisia Europeană a statuat că nu poate încă să conchidă, în această etapă, că vreunul dintre obiectivele de referinţă este îndeplinit în mod satisfăcător, deşi progresul realizat cu privire la o parte dintre obiective se îndreaptă în această direcţie, arată, la rândul lui, Consiliul Superior al Magistraturii.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

 

Ministerul Public: Concluziile raportului MCV privind independenţa justiţiei, similare poziţiei exprimate constant de noi

"Conducerea Ministerului Public a luat act de concluziile şi recomandările cuprinse în Raportul MCV (...) Se constată că punctul de vedere formulat de Comisia Europeană în chestiunile fundamentale privind independenţa justiţiei şi cariera magistraţilor este similar cu poziţia exprimată în mod constant de Ministerul Public, respectiv se reţine în Raport că propunerile referitoare la legile justiţiei au avut un impact negativ legat de progresele deja înregistrate. Punerea la îndoială a independenţei sistemului judiciar a reprezentat un motiv de îngrijorare în cadrul Raportului. Astfel, deşi s-au înregistrat progrese privind implementarea unor recomandări, tendinţa generală a anului 2017 a fost una de regres, ce ar putea avea drept consecinţă revenirea la unele recomandări considerate îndeplinite în Raportul din ianuarie 2017. Comisia reţine că este nevoie de o reală cooperare între instituţiile statului, care să ţină seama de respectarea independenţei justiţiei şi care să conducă într-un viitor apropiat la îndeplinirea recomandărilor din Raport. Totodată, se reţine în Raport că în adoptarea legilor justiţiei se recomandă să se aibă în vedere propunerile formulate de corpul magistraţilor, iar procedura legislativă să se desfăşoare în condiţii de transparenţă totală", arată Ministerul Public.

Şi Direcţia Naţională Anticorupţie a transmis un punct de vedere legat de raportul MCV, reluând practic concluziile Comisiei Europene legate de DNA şi de lupta anticorupţie.

Astfel, DNA face referire la menţiunile din raportul MCV privind importanţa menţinerii independenţei Direcţiei Naţionale Anticorupţie, astfel încât să poată uza de toate instrumentele de care dispune pentru a-şi continua activitatea şi insistă asupra îndeplinirii unei recomandări formulate anterior, şi anume adoptarea unor criterii obiective la ridicarea imunităţilor parlamentarilor, spre a risipi orice suspiciuni că imunitatea e folosită ca scut împotriva acţiunii procurorilor.

DNA aminteşte că în acest an a înaintat către Parlament trei cereri de încuviinţare a urmăririi penale pentru miniştri şi foşti miniştri care sunt şi parlamentari, pentru presupuse fapte de corupţie, toate cererile fiind respinse.

"Raportul insistă însă că, în cazul apariţiei unor presiuni cu efecte negative asupra luptei împotriva corupţiei, Comisia s-ar putea vedea obligată să reevalueze această concluzie", subliniază DNA, citând raportul MCV.

DNA reia şi concluziile CE că progresul pozitiv şi rezultatele bune ale instituţiilor judiciare în lupta împotriva corupţiei au fost puse sub semnul întrebării de anumite evenimente, cum ar fi: Ordonanţa de urgenţă de dezincriminare a anumitor infracţiuni de corupţie, între care abuzul în serviciu (ianuarie 2017) care, deşi abrogată, a lăsat loc unor îndoieli în spaţiul public şi propunerile de modificare a legilor Justiţiei, iniţiate la sfârşitul lunii august, care au generat controverse şi o puternică reacţie negativă din partea sistemului judiciar şi din partea unor segmente din societatea civilă, reacţie care s-a focalizat asupra problemei independenţei justiţiei.

CSM: Raportul MCV poate fi apreciat drept pozitiv cu observaţii cu referire la Consiliu. La modul generic, concluziile raportului nu pot fi calificate ca fiind pozitive

Concluziile raportului MCV nu pot fi calificate ca fiind pozitive, în condiţiile în care Comisia Europeană a statuat că nu poate încă să conchidă, în această etapă, că vreunul dintre obiectivele de referinţă este îndeplinit în mod satisfăcător, deşi progresul realizat cu privire la o parte dintre obiective se îndreaptă în această direcţie, arată Consiliul Superior al Magistraturii.

Consiliul Superior al Magistraturii spune că raportul MCV poate fi apreciat drept pozitiv cu observaţii în ceea ce priveşte CSM, întrucât reflectă progresele realizate de Consiliu pe parcursul acestui an în vederea îndeplinirii recomandărilor formulate în raportul anterior publicat în 25 ianuarie 2017.

În punctul de vedere transmis după raportul MCV, CSM reia practic concluziile CE referitoare la Consiliu, potrivit cărora în noua sa componenţă Consiliul Superior al Magistraturii „a demonstrat că este pregătit să ia decizii dificile prin avizele negative emise cu privire la Ordonanţa Guvernului din februarie şi respectiv cu privire la modificările aduse legilor justiţiei în septembrie şi noiembrie”, apreciindu-se că noul Consiliul „şi-a îndeplinit sarcinile şi a demonstrat soliditatea şi rezilienţa instituţiei”.

Cu referire la recomandările ce implicau Consiliul Superior al Magistraturii, în ceea ce priveşte recomandarea 6 – Punerea în aplicare a planului de acţiune, inclusiv prin raportări publice periodice de către conducerea strategică a sistemului judiciar (ministrul justiţiei, CSM, ÎCCJ şi procurorul-general), Comisia a subliniat că aşteaptă încă cu interes să primească soluţii concrete şi un calendar detaliat pentru soluţionarea problemelor identificate, remarcând însă întrunirea în iunie şi septembrie 2017 a Consiliului de management strategic, instituindu-se o monitorizare globală a punerii în aplicare a planului de acţiune privind Strategia de de dezvoltare a sistemului judiciar 2015-2020 cu rapoarte trimestriale. Cât priveşte recomandarea nr. 7 – Elaborarea de către CSM a unui program colectiv pentru mandatul său, care să includă măsuri de promovare a transparenţei şi a responsabilizării, raportul menţionează îndeplinirea la nivel satisfăcător a acesteia, sub rezerva aplicării practice în viitor, mai arată Consiliul Superior al Magistraturii. 

CSM menţionează şi măsurile luate de Consiliu în acest an la care face referire raportul MCV, precum şi recomandările adresate CSM, în sensul că acesta ar trebui să continue să îşi consolideze activitatea de apărare a reputaţiei magistraturii în mod coerent şi eficient, să contribuie la un dialog constructiv şi transparent cu Guvernul şi Parlamentul, precum şi să promoveze consolidarea în continuare a cooperării dintre instituţiile judiciare cu privire la principalele chestiuni nesoluţionate, inclusiv cele privind funcţionarea Inspecţiei Judiciare.

De asemenea, conducerea Consiliului Superior al Magistraturii remarcă şi "aspectele relevante" din raportul MCV: faptul că reforma ce trebuia să aibă loc în cursul anului 2017 nu a mai avut loc, fiind încetinit astfel ritmul implementării unora dintre recomandări, existând chiar riscul redeschiderii altora care au fost considerate ca închise prin raportul din ianuarie 2017, atacurile şi punerea la îndoială a independenţei justiţiei constituind un motiv de îngrijorare; faptul că situaţia politică şi propunerile legislative care riscă să aibă un impact negativ asupra reformei au încetinit realizarea de progrese; caracterul esenţial al asigurării unui proces legislativ deschis, transparent şi constructiv cu privire la legile justiţiei din partea Guvernului şi a Parlamentului, în cadrul căruia independenţa sistemului judiciar şi punctul de vedere al acestuia sunt apreciate şi luate în considerare în mod corespunzător şi în care să va ţine seama de avizul Comisiei de la Veneţia, cu menţiunea că acestea reprezintă o condiţie prealabilă pentru sustenabilitatea reformei şi un element important în ceea ce priveşte îndeplinirea obiectivelor de referinţă stabilite prin MCV; menţinerea criticilor generice la adresa sistemului judiciar şi a hotărârilor judecătoreşti care a rămas o caracteristică problematică în cadrul dezbaterilor publice, în contradicţie cu constatările pozitive ale Comisiei cu privire la rolul magistraturii, în ceea ce priveşte continuarea reformei susţinute de Consiliul Superior al Magistraturii, precum şi cu necesitatea de a respecta independenţa sistemului judiciar; necesitatea acceptării şi respectării hotărârilor judecătoreşti definitive şi asigurarea permisiunii magistraţilor de a-şi face datoria în mod neîngrădit; necesitatea identificării unui mecanism de numire în funcţiile de procuror de la nivel înalt care să conducă la un echilibru adecvat „de aşa natură încât acesta să câştige încrederea publicului şi respectul magistraţilor şi a practicienilor dreptului”.

Conducerea Consiliului Superior al Magistraturii constată că, la modul generic, concluziile raportului nu pot fi calificate ca fiind pozitive, în condiţiile în care Comisia a statuat că nu poate încă să conchidă, în această etapă, că vreunul dintre obiectivele de referinţă este îndeplinit în mod satisfăcător, deşi progresul realizat cu privire la o parte dintre obiective se îndreaptă în această direcţie, invitând România să pună în aplicare acţiunile necesare şi să îndeplinească toate recomandările urmând ca, spre sfârşitul anului 2018, să fie publicat un nou raport privind progresele înregistrate.

CSM mai spune că la nivelul Direcţiei de Afaceri Europene şi Relaţii Internaţionale şi Programe a Consiliului va fi făcută o analiză detaliată a raportului, precum şi un proiect de plan de măsuri care vor fi supuse atenţiei Comisiei 3, urmând ca ulterior Raportul să fie analizat şi discutat în Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, urmând a fi adoptate şi publicate măsurile necesare, pe domeniul de competenţă, pentru continuarea şi consolidarea acţiunilor şi obiectivelor monitorizate de Comisia Europeană.

Comisia Europeană (CE) arată în raportul MCV publicat miercuri că ritmul global al reformelor a stagnat în acest an, ceea ce a dus la încetinirea punerii în aplicare a recomandărilor restante, cu riscul redeschiderii unor chestiuni care, în raportul din ianuarie 2017, au fost considerate închise. Provocările la adresa independenţei sistemului judiciar reprezintă o serioasă sursă de îngrijorare, mai spune CE. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.