Ministrul Justiţiei, Radu Marinescu, răspunde acuzaţiilor privind durata mare a proceselor în instanţele din România, el argumentând că statistici realizate la nivel european arată că în ţări precum Franţa, Spania, sau Italia durata procedurilor în cauze civile, comerciale, administrative este mai mare decât în România. El promite că, odată cu digitalizarea, aceasta se va reduce, şi argumentează că procesele nefinalizate, hotărârile judecătoreşti şi ordonanţele neredactate „ţin în mod exclusiv de activitatea judecătorească, fără ca Ministrul Justiţiei să poată interveni”.
„Aţi criticat lipsa unor abordări ale Ministerului Justiţiei privind durata excesivă a proceselor şi eficientizarea procedurilor. Iată câteva date factuale, raportat la situaţia din România faţă de alte state member ale Uniunii Europene. Potrivit Tabloului de bord privind justiţia publicat de CE în 2025, cu titlu de exemplu, menţionez că durata procedurilor în cauze civile, comerciale, administrative este mai mare în state precum Franţa, Spania, sau Italia, în raport cu România. În ceea ce priveşte durata procedurilor judiciare în cauzele civile şi comerciale în primă instanţă, România se situează în prima jumătate a statelor membre, pe locul 11 din 27”, afirmă ministrul în plenul Camerei, adresându-se imniţiatorilor moţiunii împotriva sa.
Acesta arată că sunt cunoscute „nemulţumirile legitime ale cetăţenilor privind durata unor proceduri judiciare”, iar în acest context ministerul a căutat si găsit soluţii în mod constant, în limitele competenţelor sale
„În decursul anului 2025 termenele de efectuare a expertizelor criminalistice de către INEC în accidente de trafic terestru au fost reduse, prin eficientizarea activităţii, de la 18 - 24 luni anterior la aproximativ 6 - 7 luni, punctual chiar mai reduse de 6 luni. În ceea ce priveşte digitalizarea care va asigura celeritatea procedurilor şi ve, în derulare proiecte majore care urmăresc modernizarea infrastructurii IT şi de comunicaţii”, spune ministrul.
Acesta a invocat, în acest sens, dezvoltarea şi optimizarea infrastructurii de date pentru sectorul judiciar – Justice Data Centers”, implementarea unui sistem modern de comunicaţii şi colaborare pentru Ministerul Justiţiei, dezvoltarea de sisteme integrate de înregistrare în sălile de judecată şi a componentelor de transcriere automată de tipul speech2text, operaţionalizarea sistemului ECRIS V de gestionare a cauzelor şi digitalizarea în cadrul Parchetelor.
„Aţi menţionat despre numărul mare al proceselor nefinalizate, hotărâri judecătoreşti şi ordonanţe neredactate. Menţionez că toate aceste aspecte ţin în mod exclusiv de activitatea judecătorească, fără ca Ministrul Justiţiei să poată interveni. Am avut întâlniri, într-un un dialog constant cu magistraţii, avocaţii, notarii şi executorii judecătoreşti, cu CSM, la diferite instanţe şi parchete, la sediul MJ sau în cadrul altor evenimente profesionale, in care am invocat necesitatea asigurării celerităţii prin utilizarea procedurilor electronice, a videoconferinţei pentru audieri, administrarea probelor de către avocaţi conform Codului de Procedură Civilă sau utilizarea mijloacelor alternative de soluţionare a proceselor”, a adăugat Marinescu.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.