Ucraina ia în considerare utilizarea unui coridor propriu de export al cerealelor pe Marea Neagră, recent testat, alte nave de marfă urmând să plece după prima evacuare cu succes a unei nave pe această rută, săptămâna trecută, a declarat luni un oficial cu rang înalt din domeniul agricol, citat de Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Rusia a blocat porturile ucrainene de la invazia din februarie 2022 şi a ameninţat că va trata toate navele ca potenţiale ţinte militare după ce s-a retras luna trecută din acordul mediat de ONU şi Turcia ce instituise timp de un an un cordior de securitate şi verificări pentru transporturile de cereale ucrainene.

Drept răspuns, Ucraina a anunţat un "coridor umanitar" care trece pe lângă coasta vestică a mării, în apropiere de România şi Bulgaria.

O navă de containere sub pavilion Hong Kong, blocată în portul Odesa de la invazie, a parcurs traseul săptămâna trecută, fără să se tragă asupra ei.

"Doar o singură navă comercială a trecut pe acolo până acum, dar a arătat că este posibilă deplasarea pe rute alternative", a declarat la televiunea naţională Denis Marciuk, adjunctul şefului Consiliului Agrar, cea mai mare organizaţie agro-alimentară din Ucraina. "În continuare, ar trebui să mai existe o potenţială deplasare a încă 7-8 nave suplimentare şi atunci poate că în viitor aceste rute alternative vor deveni un coridor pentru mişcarea navelor care călătoresc cu încărcături de cereale şi seminţe oleaginoase", a spus el.



Financial Times, care îl citează pe ministrul adjunct al economiei din Ucraina, Oleksandr Grîban, a relatat că Kievul a pus la punct un acord cu asigurători globali pentru a acoperi costurile pentru navele cu cereale care se deplasează spre şi dinspre porturile sale de la Marea Neagră. 

Ucraina este un mare producător şi exportator de cereale la nivel mondial şi, în mod normal, transportă milioane de tone de alimente din porturile sale de mare adâncime de la Marea Neagră, Odesa şi Mikolaiv, dar acum trebuie să se bazeze pe porturile sale de pe Dunăre, după ce Rusia s-a retras din acord.

Pentru a atrage proprietarii de nave în porturile ucrainene - deşi acestea au fost atacate periodic de forţele ruseşti - Marciuk a declarat că Ucraina a alocat deja 20 de miliarde de hrivne (547 de milioane de dolari) pentru asigurarea navelor. "Nu toţi proprietarii de nave vor îndrăzni să îşi plaseze navele într-un mediu incert", a recunoscut el.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.