Fragmente de partituri muzicale descoperite la Auschwitz vor fi redate pentru prima dată săptămâna viitoare, după ce au fost restaurate cu minuţiozitate de un compozitor, relatează CNN.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Leo Geyer, în vârstă de 31 de ani, care este şi dirijor, a declarat că a descoperit întâmplător colecţia de manuscrise muzicale în timpul unei vizite la Auschwitz în 2015.

Geyer vizita fostul lagăr de concentrare nazist după ce a fost însărcinat să compună o partitură muzicală în memoria lui Martin Gilbert, istoric britanic şi expert în Holocaust care a murit în luna februarie a acelui an.

Nefiind evreu, Geyer a călătorit în Polonia pentru a înţelege esenţa muncii lui Gilbert. În timp ce se afla acolo, s-a întâlnit cu un arhivar la memorialul şi muzeul Auschwitz-Birkenau, care a menţionat că aveau fragmente de partituri muzicale aranjate şi interpretate de orchestrele din lagăr.

„Ştiam că au existat orchestre în Auschwitz şi despre asta vorbeam pentru că, în calitate de muzician, era ceva care mă interesa”, a spus Geyer într-un interviu telefonic pentru CNN joi.

„Abia atunci a pomenit despre manuscrisele din arhivă. Aproape că am leşinat  când mi-a spus prima dată - nu-mi venea să cred că aşa ceva a trecut aproape neobservat timp de aproape 80 de ani”, afirmă el.

O lună mai târziu, Geyer s-a întors în Polonia pentru a consulta partiturile.

El a explicat că arhiva conţine 210 fragmente muzicale. 

„Muzica a fost în mare parte distrusă, aşa că ceea ce rămâne este aproape ca un puzzle spart, cu excepţia faptului că sunt mai multe şi toate sunt amestecate împreună”, a spus el, adăugând că de atunci s-a întors de încă patru ori în Polonia.

Geyer, care urmează un doctorat în muzică şi compoziţie la Universitatea Oxford, a spus că este hotărât să recreeze piesele şi să le dea viaţă. El a efectuat cercetări ample asupra mărturiilor de la Auschwitz şi a istoriei muzicii din lagăre.

El a declarat pentru CNN că majoritatea lagărelor de concentrare aveau o formă de orchestră formată din prizonieri care cântau la orice instrumente aveau la dispoziţie.

„Au fost, la un moment dat, până la şase orchestre la Auschwitz şi toate au fost aprobate de SS şi, în unele cazuri, coordsonate de SS”, a spus el.

„În cea mai mare parte, erau destul de mici şi aveau o mulţime de instrumente bizare”, a spus el, adăugând că acordeoanele şi saxofoanele - care nu apar în orchestrele tradiţionale - erau foarte des întâlnite. Alte instrumente, cum ar fi oboi şi fagot, au lipsit cu desăvârşire.

„În orchestra de femei din Birkenau nu a existat nici un violoncelist de ani de zile până când au reuşit să aibă unul”, a spus el.

Acea violoncelistă era Anita Lasker-Wallfisch. Ea a supravieţuit Holocaustului şi trăieşte şi astăzi în Marea Britanie. Nepotul ei Simon Wallfisch, bariton, va participa luni la spectacolul de la Teatrul Sadler’s Wells din Londra.
 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.