Consultările cu rezultate prestabilite sau doar cu părţi interesatecare împărtăşesc aceleaşi opiniicu iniţiatorii sunt invariabil o idee proastă, fiind folosite pentru a justifica acţiuni pe care autorităţile au decis deja să le adopte. Când Comisia Europeană îşi consultă cetăţenii pe un subiect, ar trebui să nu se aplece doar asupra punctelor de vedere „corecte” pe care doreşte să le audă, relatează de la Bruxelles publicaţia EU Reporter. Recenta consultare a Comisiei privind politicile de control al tutunului sugerează că aceasta consideră că ştie deja răspunsul "corect" la o întrebare crucială, constată EU Reporter într-un material publicat săptămâna aceasta.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Consultarea publică iniţiată de Comisia Europeană pentru evaluarea cadrului legislativ privind controlul tutunului s-a încheiat în luna mai şi încă se aşteaptă rezultatul acesteia. Un subiect important în descurajarea fumatului este rolul pe care produselealternative cu tutun îl pot avea în a-i determina pe fumători să renunţe la ţigări. “Dar este greu să nu ne temem că această consultare presupus a fi aprofundată va oferi mai degrabă un răspuns superficial, care pune semnul egal între fumat şi consumul de tutun în toate formele sale,” scrie EU Reporter.

Consultarea a recunoscut necesitatea de asigurare a faptului că elaborarea politicilor publice trebuie să se desfăşoare într-o manieră deschisă şi transparentă, pe baza celor mai bune dovezi disponibile şi cu o implicare susţinutăa părţilor interesate. Recunoaşte, de asemenea, căexistă potenţiale lacune de informaţii care trebuie identificate şi că sunt necesare mai multe dovezi, susţinute de date mai bune.Cu toate acestea, subliniază EU Reporter, doar o singură întrebare inclusă într-unul dintre cele cinci chestionares-a referit la o potenţială contribuţie pozitivă în controlul tutunului din partea noilor categorii de produse. Toate celelalte întrebări despre aceste produse s-au concentrat exclusiv pe riscurile pentru sănătate, ignorând modul în care dispozitivele pentru vaping şi noile produse din tutun reprezintă o alternativă mult mai sigură la fumat, se arată în material.

Comisia Europeană şi-a încălcat propriile norme. Postările private ale cetăţenilor UE, în vizor 

Comisia pare să se mulţumească uneori să lase un organism al ONU, anume Organizaţia Mondială a Sănătăţii, să stabilească agenda în acest domeniu, mai notează jurnaliştii de la EU Reporter, subliniind că CE şi-a încălcat propriile proceduri prin faptul că nu a consultat statele membre înainte de a reprezenta Uniunea Europeană la un grup de lucru cu OMS pentru înăsprirea normelor privind publicitatea şi regulile de sponsorizare în industria tutunului.

Activităţile comerciale din domeniul tutunului suntdeja reglementate foarte strict în UE dar, cu toate acestea, grupul de lucru ar vreasă extindă normele încât acestea să vizeze chiar şi postările unor persoane private în reţelele de socializare, publicarea în reviste ştiinţifice a rezultatelor studiilor ştiinţifice şi comunicările companiilor despre produsele lor pe site-urile de recrutare a angajaţilor sau în comunicări cu investitorii şi alţi parteneri.

Asociaţia europeană a consumatorilor susţine o reglementare proporţională cu riscurile

În acelaşi timp, în Parlamentul European, subcomisia pentru sănătate publică (SANT)analizează un proiect de raport privind bolile netransmisibile, ce include o secţiune privind tutunul şi rolul produselor cu nicotină mai sigure, precum dispozitivele pentru vaping. Definiţiile pe care le foloseşte, însă, au pus în gardă organizaţia europeană de apărare a drepturilor consumatorilor ETHRA (European Tobacco Harm Reduction Advocates). Aceasta reuneşte asociaţii naţionale ale consumatorilor, experţilor în sănătate publică şi partenerilor ştiinţifici şi a trimis o scrisoare membrilor Comisiei SANT, în care îşi expune îngrijorările.

Potrivit scrisorii ETHRA, citată de EU Reporter, organizaţia este îngrijorată de faptul că "consumul de tutun", mai degrabă decât fumatul, a fost identificat în proiectul de raport ca fiind un factor de risc pentru bolile netransmisibile. "De fapt, inhalarea componentelor toxice rezultate prin ardere este cea care cauzează efectele nocive ale fumatului ... nu pur şi simplu consumul de tutun", continuă scrisoarea. "Claritatea şi acurateţea sunt vitale pentru elaborarea unei politici eficiente".

ETHRA subliniază faptul că încurajarea fumătorilor să treacă la un produs cu nicotină mai sigur care nu implică ardere poate fi o modalitate eficientă de reducere a fumatului. Consideră binevenită secţiunea din raport care solicită o monitorizare a evaluărilor ştiinţifice privind riscurile pentru sănătate legate de ţigările electronice, produsele din tutun încălzit şi produsele noi din tutun.

O preocupare majoră însă este sugestia din proiectul de raport potrivit căreia riscurile utilizării acestor produse ar trebui să fie comparate cu cele ale consumului altor produse din tutun. Produsele cu nicotină mai sigure sunt alternativela fumat, astfel încât evaluările de risc ar trebui să compare utilizarea acestora cu fumatul, nu cu consumul altor produse care conţin tutun.

ETHRA susţine că aceste aspecte se referă la principiile de bază ale proporţionalităţii şi nediscriminării în reglementarea pieţei interne a UE. După cum se arată în scrisoarea citată, "credem că aplicarea riguroasă a acestor principii fundamentale ar schimba abordarea actuală privind produsele cu nicotină mai sigure. Aceste principii justifică o reglementare proporţională cu riscurile, cu o distincţie critică între produsele care ard tutunul (dăunătoare) şi cele care nu implică ardere (mult mai puţin dăunătoare).” ETHRA reprezintă 27 de milioane de consumatori din UE de produse cu nicotină mai sigure, precum produse pentru vapat, produse moderne cu nicotină pentru uz oral, snus şi produse din tutun încălzit.

Produsele cu nicotină mai sigure sunt un mijloc cunoscut şi eficient de renunţare la fumat, dar există riscul ca traiectoria actuală de elaborare a politicilor în cadrul Comisiei, Parlamentului European şi statelor membre să conducă la consecinţe neintenţionate grave, concluzionează jurnaliştii de la EU Reporter. O reglementare restrictivă va duce inevitabil la dezvoltarea unei pieţe negre, dincolo de protecţia sănătăţii publice. Cel mai grav este că ar putea duce la creşterea numărului de cetăţeni europeni care continuă să fumeze ţigări - şi să moară din această cauză.

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.