În largul coastelor Spaniei, Portugaliei, Marii Britanii şi ale altor naţiuni europene se află zeci de nave gigantice pline de gaz natural lichefiat (GNL), transmite BBC.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
Răcit la aproximativ -160C pentru transport, combustibilul fosil este foarte solicitat. Cu toate acestea, navele rămân pe mare cu încărcătura lor preţioasă.
 
După ce a invadat Ucraina în februarie, Rusia a redus livrările de gaze către Europa, declanşând o criză energetică care a dus la creşterea preţurilor la gaze. Acest lucru a dus la temeri legate de penuria de energie şi la facturi ameţitoare pentru consumatori.
 
"S-a acumulat timp de aproximativ, aş spune, cinci-şase săptămâni", spune Augustin Prate, vicepreşedinte al pieţelor de energie şi mărfuri la Kayrros, unul dintre numeroşii observatori care au urmărit evoluţia situaţiei.
 
El şi colegii săi urmăresc navele prin intermediul semnalelor AIS (Automatic Identification System), care sunt transmise de către nave către receptoare, inclusiv pe sateliţi.
 
O altă persoană care a urmărit acumularea de nave este Fraser Carson, analist de cercetare la Wood Mackenzie. În această lună, el a numărat 268 de nave de GNL pe apă la nivel mondial - cu mult peste media pe un an de 241. Dintre cele aflate în prezent pe mare, 51 se află în apropierea Europei.
 
El explică faptul că naţiunile europene au început să cumpere gaze naturale în timpul verii, cu scopul de a umple rezervoarele de stocare de pe uscat cu gaze. Acest lucru a fost menit să asigure că vor fi disponibile cantităţi mari de combustibil pentru a acoperi necesarul de energie în această iarnă.
 
Obiectivul iniţial era de a umple instalaţiile de depozitare la 80% din capacitatea lor totală până la 1 noiembrie. Acest obiectiv a fost atins şi depăşit cu mult înainte de termen. Cele mai recente date sugerează că nivelul total de stocare este acum de aproape 95%.
 
Importul de GNL a jucat un rol esenţial în realizarea acestui obiectiv pentru Europa.
 
Dar, pe măsură ce GNL continuă să fie adus la ţărm, cererea de instalaţii care să încălzească lichidul şi să îl transforme înapoi în gaz rămâne ridicată. Nu există foarte multe astfel de instalaţii în Europa, în parte pentru că continentul s-a bazat mult timp pe gazul livrat prin conducte din Rusia.
 
Acesta este unul dintre motivele pentru care navele de GNL aşteaptă - unele stau la coadă pentru a avea acces la terminalele de regazeificare. Între timp, Germania şi Olanda au investit în noi instalaţii de regazeificare. Unele, construite rapid cu ajutorul unor nave de GNL transformate şi fixate pe docuri, ar trebui să devină operaţionale în câteva luni.
 
Pe lângă acest blocaj, în Europa se consumă mai puţin gaz decât s-ar putea consuma în prezent, deoarece vremea a fost foarte blândă până în octombrie.
 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.