Şase lungmetraje şi un scurtmetraj semnate de regizorul Jean-Pierre Melville, precursorul Noului Val francez, vor fi prezentate la cea de-a 16-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania, care va avea loc în perioada 2 - 11 iunie, la Cluj-Napoca.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Le Silence de la mer” (1949), ”Bob le flambeur” (1955), ”Léon Morin, prêtre” (1961), ”Le Doulos” (1962), ”L’armée des ombres” (1969), ”Le Cercle Rouge” (1970), alături de scurtmetrajul ”Vingt-quatre heures de la vie d’un clown” (1946) fac parte din retrospectiva organizată în parteneriat cu Institutul Francez, transmis organizatorii.

Jean-Pierre Melville (1917-1973), născut Grumbach, a împrumutat numele scriitorului său preferat, Herman Melville. A regizat 13 lungmetraje în 25 de ani, reuşind să se distanţeze de mişcările cinematografice ale vremii şi să îşi impună stilul influenţat de cinematografia americană a anilor '30. A fost admirat pentru maniera sa de lucru, lipsită de compromisuri, de regizori iniţiatori ai Noului Val precum Jean-Luc Godard şi François Truffaut. A fost numit ”auteur” desăvârşit al genului noir francez din anii ‘50 şi ’60. Filmele sale au influenţat cineaşti ca John Woo, Martin Scorsese, Michael Mann, Aki Kaurismaki şi Quentin Tarantino.

Jean-Pierre Melville
Jean-Pierre Melville

Tema recurentă în filmografia lui Melville nu este lumea subterană a mafiei şi a asasinilor plătiţi, ci loialitatea faţă de camarazi şi respectul pentru un cod al onoarei nescris. Nu face excepţie debutul ”Le Silence de la mer” (1949), o adaptare după un roman care a circulat pe ascuns în timpul ocupaţiei naziste în Franţa. O familie de francezi este forţată să cazeze un tânăr locotenent german, cultivat, naiv şi idealist, pe care aleg să-l trateze cu linişte totală, ca unică formă de sfidare şi rezistenţă.

Apariţia peliculei ”Bob le flambeur”, în 1955, anunţă şi face posibilă apropierea Noului Val francez. Melville însuşi numeşte filmul o comedie de moravuri, în care un escroc fermecător şi cu stil, dar lipsit de noroc, plănuieşte o ultimă lovitură – spargerea unui cazinou. ”Bob le flambeur” este un thriller care s-a diferenţiat de filmele vremii prin folosirea luminii naturale şi a filmărilor în locaţie, un stil ce avea să fie adoptat cel mai vizibil de François Truffaut. Este filmul care l-a inspirat pe Jean-Luc Godard să facă ”À bout de souffle”, unde Melville însuşi are o apariţie: românul Parvulesco.

În cadrul retrospectivei vor rula şi ”Léon Morin, prêtre” (1961) şi ”Le Doulos” (1962), ambele cu superstarul Jean-Paul Belmondo pe afiş. În primul, actorul oferă o prestaţie subtilă în rolul preotului dorit de femeile dintr-un sat francez, în timpul ocupaţiei germane. Singura care îi atrage atenţia este o văduvă atee (rol interpretat de Emmanuelle Riva), a cărei relaţie cu preotul devine o confruntare cu Dumnezeu şi cu propriile dorinţe reprimate. În ”Le Doulos” (1962), una dintre inspiraţiile lui Tarantino pentru ”Reservoir Dogs”, Belmondo este un gangster enigmatic şi fermecător, care s-ar putea face vinovat  de turnarea lui Faugel, proaspăt eliberat din închisoare.

Emmanuelle Riva şi Jean-Paul Belmondo
Emmanuelle Riva şi Jean-Paul Belmondo

”L’armée des ombres” (1969), influenţat puternic de perioada participării regizorului în Rezistenţa Franceză, este un film personal al lui Melville. În roluri de luptători ai Rezistenţei se găsesc Lino Ventura, Paul Meurisse, Jean-Pierre Cassel şi Simone Signoret. Perceput de critica franceză ca un film ce îl glorifică pe Charles de Gaulle, această producţie a fost distribuită în Statele Unite abia în 2006.

În 1970, Melville a lansat ceea ce mulţi consideră a fi thrillerul francez absolut, ”Le Cercle Rouge”, care a adus laolaltă trei legende ale cinematografiei europene şi care a avut un număr remarcabil de spectatori în Franţa - 4 milioane. Un hoţ expert (Alain Delon), un fugitiv faimos (Gian Maria Volontè) şi un fost poliţist alcoolic (Yves Montand) formează un trio care pune la cale un jaf aberant. Singurul care îi poate opri - comisarul Mattei -, jucat de Andrè Bourvil.

Singurul scurtmetraj din retrospectivă, ineditul ”Vingt-quatre heures de la vie d’un clown” (1946), cu faimoşii Béby şi Maïss, vedetele circului Medrano din Paris în rolurile principale, explorează universul intim al acestor artişti uitaţi ai epocii.

Festivalul Internaţional de Film Transilvania este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia pentru Festivalul de Film Transilvania.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.