Regizorul Cristi Puiu a vorbit, vineri, la o întâlnire informală cu publicul şi presa, în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania, despre cel mai nou film al său, prezentat în premieră românească la Cluj-Napoca, despre sursele de inspiraţie, cercetarea făcută pentru această peliculă şi despre realitatea românească ce oferă idei cineaştilor autohtoni.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Pelicula ”Sieranevada”, de Cristi Puiu, a deschis competiţia oficială a Festivalului de Film de la Cannes 2016 şi a generat opinii diferite în rândul criticilor de film prezenţi pe Croazetă. 

Filmul, cu Mimi Brănescu, Dana Dogaru, Sorin Medeleni, Marian Râlea, Ana Ciontea şi Bogdan Dumitrache în distribuţie, care are o durată de aproximativ trei ore, prezintă o zi din viaţa lui Lary, un medic ce petrece o zi împreună cu familia, la patruzeci de zile de la moartea tatălui său.

”Am avut un public talentat, foarte cald şi primitor”, a spus Cristi Puiu legat de primirea făcută filmului la Cluj-Napoca. ”Sunt lucruri mult mai importante decât premiile şi ce s-a întâmplat aseară”, a continuat cineastul. 

Regizorul - care este de părere că cea mai bună ipostază pentru un creator de film este ca acesta să se afle, alături de public, în sală - a argumentat prin explicarea faptului că filmul său, încă din faza de proiect, a fost însoţit de numeroase evenimente care au marcat existenţa multora dintre membrii echipei.

Despre faptul că mulţi dintre spectatori au perceput pelicula ca pe o comedie populară, Cristi Puiu spune că asta îi va ţine pe mulţi alţii departe de sălile de cinema. 

”Oamenii din sala de cinema ajung să se «contamineze». Mie mi se pare o comedie şi «Aurora». Oamenii nu au văzut asta acolo, dar eu râd şi acum la unele scene. «Sieranevada» este un film care va ţine afară din cinematografe mulţi oameni. Dacă pe mine mă interesează mai mult viaţa, atunci o să merg să-l văd. Dacă alţii sunt interesaţi mai mult de cinema, o să stea departe. Conţinutul este mai important decât durata filmului”, a explicat Cristi Puiu.

Regizorul a vorbit şi despre întâmplările care au adus puncte forte filmului său, dar şi despre titlul dat peliculei: ”Este legat de felul în care ne raportăm noi la noi înşine. Orice se poate numi oricum”.

”Cineaştii au senzaţia că ei le pun acolo, dar lucrurile se întâmplă”, a spus Cristi Puiu, dând exemplu momentul în care doi porumbei apar la geamul bucătăriei unde are loc o discuţie ce-l are protagonist pe Lary, interpretat de Mimi Brănescu, şi pe cel când soarele intră în nori pe când toată famillia se află în sufragerie, în aşteptarea preotului. ”Este un moment care mă emoţionează”, a mai spus Cristi Puiu.

De asemenea, regzorul a spus şi că, în procesul de cercetare, a descoperit etape în ritualul parastasului. ”Povestea costumului nu a existat în scenariu, pentru că de unde sunt părinţii mei, de pe lângă Botoşani, nu se face asta. Am auzit de la Simona Ghiţă şi ea a intrat în film odată cu această poveste. Este un ritual creştin. E un fel de a spune că moartea nu există”, a afirmat regizorul.

Realizarea filmului, inspirat de un parastas ţinut pentru tatăl său, a fost pentru Cristi Puiu ”un coşmar”, la fel ca fiecare film al său, după cum a declarat. 

”Eu nu l-am cunoscut pe tatăl meu cu adevărat şi mi-a părut rău că am plecat la Cannes atunci (în 2007, n.r.). Şi el a murit. Dintr-o dată, Cannes-ul ăla mi s-a părut o prostie. Eram în juriu acolo. Ştiam că el era foarte bolnav, dar nu m-am gândit că o să se întâmple atunci”, a povestit regizorul.

Despre prezenţa din acest an pe Croazetă, Cristi Puiu spune că oamenii se raportează la premii, considerându-le criterii, şi aleg să vadă filme în funcţie de trofeele obţinute de peliculele pe care aleg să le vizioneze. 

”Când m-am întors de la Cannes am descoperit că sunt misogin. Nu poţi să arunci atacuri la persoană. Nu o să mă supăr pe oamenii care m-au făcut misogin. Dintr-o dată mi-a fost milă. Avem senzaţia că ştim, pentru că asta ni se spune din şcoală. Am luat nota 10, deci ştim. Aşa că fiecare alege ce-i convine dintr-o chestie. Oamenii sunt ocupaţi cu foarte multe şi, când vine vorba despre cinema, se folosesc de premii, ca de criterii importante, şi aleg filme în funcţie de asta. Nu se apucă să studieze cinema”, a adăugat cineastul.

Între producătorii filmului ”Sieranevada” se află şi Lucian Pintilie, cineastul despre care Cristi Puiu spune că reprezintă începutul Noului Val. ”Noi vorbim despre Noul val, dar primul a fost Lucian Pintilie. Cinematografia românească începe cu «Reconstituirea» lui Pintilie. În Noul Val eu includ filmele care au ceva de spus cu adevărat”, a spus el.

Cristi Puiu, care a afirmat că a renunţat de mai mult timp să urmărească filme de ficţiune, preferând documentarele, a vorbit şi despre viziunea realistă preferată de cineaşti. ”De ce ne e ruşine cu lumea în care trăim? Eu cred că este o problemă legată de bani. Dacă ar fi, ar exista mai multe filme şi ar fi variate. Se fac şi acum filme care prezintă viaţa frumoasă, dar ele sunt proaste”, a punctat regizorul.

Filmul ”Sieranevada” va rula în cinematografele din România începând cu data de 9 septembrie.

”Sieranevada” este o producţie Mandragora, în coproducţie cu Produkcija 2006 Sarajevo (BIH), Studioul de Creaţie Cinematografică al Ministerului Culturii, Sisters and Brother Mitevski, Spiritus Movens şi Alcatraz Films.

Filmul a fost  realizat cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Fondacija Za Kinematografiju Sarajevo, Macedonian Film Agency, Croatian Audiovisual Center, Region Ile de France şi Eurimages.

Cristi Puiu, născut pe 3 aprilie 1967, la Bucureşti, este scenarist şi regizor. A urmat studiile Şcolii Superioare de Arte Vizuale din Geneva, între 1992 - 1996, şi şi-a luat diploma cu documentarul "25.12. Bucharest, North Railway Station".

A debutat în lungmetraj cu filmul ”Marfa şi banii” (2001), căruia i-au urmat ”Moartea domnului Lăzărescu” (2004), ”Aurora” (2010) şi ”Trei exerciţii de interpretare/ Three Exercises of Interpretation” (2013).

Cristi Puiu a fost premiat cu Ursul de Aur la Berlinala 2004 pentru scurtmetrajul ”Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea”, iar pentru ”Moartea domnului Lăzărescu” a fost distins cu trofeul secţiunii Un Certain Regard, la Festivalul de Film de la Cannes, în 2005. Acelaşi lungmetraj i-a adus şi o menţiune specială la festivalul IndieLisboa.

În 2007, Cristi Puiu a fost membru al juriului secţiunii Un Certain Regard, la cea de-a 60-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes. A fost membru al juriului ce a atribuit ”Cel mai bun lungmetraj de debut” la cea de-a 61-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Locarno, în 2008. Doi ani mai târziu, Cristi Puiu a fost preşedintele juriului competiţiei oficiale a celei de-a 16-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Sarajevo, iar în 2012, a fost preşedintele juriului GoEast Film Festival Wiesbaden.

În prezent, predă regie de film la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică ”I.L. Caragiale” din Bucureşti.

Cea de-a 15-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania se va încheia duminică, iar invitatul special din acest an este actriţa Sophia Loren, care va primi trofeul pentru întreaga carieră.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.